هواپیمایی پاکستان
/

پاکستان از شرکت‌های هواپیمایی خود خواست از حریم هوایی ایران اجتناب کنند

پاکستان از خطوط هواپیمایی ملی و سایر خطوط هوایی خصوصی خواسته است تا از حریم هوایی ایران اجتناب کنند.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز به نقل از «دیلی پاکستان»، از شرکت هواپیمایی بین‌المللی پاکستان و سایر شرکت‌های هواپیمایی که از آسیای مرکزی و اروپا می‌آیند، خواسته شده است تا هنگام عبور از مسیر مسقط، وارد پاکستان شوند.

همچنین از پروازهایی که از امارات متحده عربی و عربستان سعودی به مقصد پاکستان انجام می‌شوند نیز خواسته شده تا از حریم هوایی ایران استفاده نکنند.

پیش از این، اداره هوانوردی پاکستان، ضمن تشدید نظارت‌ها بر پروازهایی که وارد پاکستان می‌شوند، سطح هوشیاری و مراقبت به ویژه در مرزهای غربی را بالا برده بود.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی پس از حمله پاکستان به مناطقی در جنوب شرقی ایران، این کشور را «دولت دوست و برادر» خطاب و اعلام کرد که تهران به «دشمنان» اجازه نمی‌دهد روابط دو کشور را تیره کنند.

وزارت خارجه پاکستان روز پنج‌شنبه با تأیید گزارش‌ها از حمله نظامی به مواضعی در داخل خاک ایران اعلام کرد که این حملات علیه «مخفیگاه‌های تروریست‌ها» در استان سیستان‌ و‌ بلوچستان ایران انجام شده است.

حمله پاکستان که دو روز پس از حمله مشابه سپاه پاسداران به خاک پاکستان انجام شد، نگرانی‌ها را از افزایش تنش در منطقه بیشتر کرده است.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز پنجشنبه با اشاره به حمله تلافی جویانه پاکستان به بخشی از ایران، تصریح کرد: «همان‌طور که می‌بینید ایران در منطقه محبوب نیست و این‌که وضعیت به کجا می‌رود، در حال کار روی آن هستیم. نمی‌دانم به کجا می‌رود».

مشاور امنیت ملی کاخ سفید می‌گوید کشورش تحولات مرتبط با تنش‌های تازه بین تهران و اسلام‌آباد را با دقت زیاد و از نزدیک دنبال می‌کند.

جیک سالیوان با اشاره به این‌که ایالات متحده با شرکای پاکستانی اش در تماس است،‌ تاکید کرد که واشینگتن نمی‌خواهد تنش در جنوب و مرکز آسیا بالا بگیرد.

همزمان، دبیرکل سازمان ملل متحد از تنش‌های جاری میان ایران و پاکستان «به شدت» ابراز نگرانی کرده و از هر دو کشور خواسته است تا «نهایت خویشتنداری» را برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش‌ها به کار گیرند.

دبیرکل سازمان ملل در بیانیه‌ای تأکید کرد که تمامی نگرانی‌های امنیتی میان دو کشور باید از «راه‌های مسالمت‌آمیز» و از طریق گفتگو و همکاری، مطابق با اصول حاکمیت، تمامیت ارضی و حُسن همجواری برطرف شود.

پیشتر، متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در کنفرانس خبری روز ٢٨ دی گفت که ایالات متحده خواستار «خویشتن‌داری همه طرف‌ها» است.

به گفته او، واشنگتن اظهارات دولت پاکستان درباره اهمیت «روابط همکارانه» میان اسلام‌آباد و همسایگانش را «سازنده» و «مفید» می‌بیند.

عارف علوی، رئیس جمهوری پاکستان علاوه بر این تأکید کرده بود که پاکستان، تمامی اقدامات لازم را برای دفاع از خاک خود انجام خواهد داد.