واکنش‌ها به «اتباع خارجی» نامیدن قربانیان حمله پاکستان

ادعای «اتباع خارجی» بودن کشته‌شدگان در حمله پاکستان، از سوی رسانه‌ها و مقامات حکومتی، واکنش‌هایی را میان کاربران شبکه‌های اجتماعی برانگیخته است.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، اظهارات مقامات جمهوری اسلامی درباره حمله پاکستان به خاک ایران و«اتباع» نامیدن ۹ جان‌باخته این حمله سبب برانگیخته شدن واکنش‌ مردم شده است.

علیرضا مرحمتی، معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان، روز پنج‌شنبه ۲۸ دی در یک برنامه زنده تلویزیونی اعلام کرد که در حمله پاکستان حوالی ساعت ۴:۳۰ صبح به یک روستای مرزی ایران، سه زن و چهار کودک کشته شدند که اتباع خارجی بودند.

او افزود: در انفجاری دیگر که با فاصله‌ای دورتر نزدیک شهر سراوان اتفاق افتاد، که «در آن جا ما تلفاتی نداشتیم.»

همزمان مجری صدا و سیما در پاسخ به این اظهارات، می‌گوید: خب خدا را شکر، دست شما درد نکند!

ادعای «اتباع خارجی» بودن کشته‌شدگان در حمله پاکستان، از جمله در نورنیوز وابسته به شورای عالی امنیت جمهوری اسلامی نیز تکرار شده است.

نورنیوز نام کودکان کشته شده در این حمله را «ماهیکان بلوچ، هانی دوست، بابر دوست، و چراغ دوست» اعلام کرده است.

این اظهارات واکنش‌هایی را در شبکه‌های مجازی برانگیخته است.

اغلب کاربران «اتباع» نامیده شدن جان‌باختگان حمله هوایی پاکستان به خاک ایران را نکوهش کرده‌اند.

فاطمه حیدری، خواهر دادخواه جواد حیدری، از کشته‌شدگان سرکوب اعتراضات ۱۴۰۱ تصویری گروهی از علی خامنه‌ای در کنار شماری از مقامات جمهوری اسلامی منتشر کرده و آنها را «اتباع بیگانه» خوانده است.

ابراهیم الله‌بخشی، فعال حقوق بشر، نیز با بازنشر تصویر دو تن از کودکان جان‌باخته خطاب به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نوشت: اتباع غیرایرانی تویی و مزدورانت، نه فرزندان بی‌گناه ما.

مهسا پیرایی، دختر دادخواه مینو مجیدی که در جریان سرکوب اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ به دست نیروهای جمهوری اسلامی کشته شد، تأکید کرده که «همه ما ایرانیان، چه بلوچ، چه کُرد و لُر، عرب یا فارس، با و یا بی‌شناسنامه، برای رژیم جمهوری اسلامی، ”اتباع خارجی“ هستیم و جانمان بی‌ارزش!»

او افزوده است: ولی ریختن خون مرز‌نشینانِ محروم و مظلومِ ایران، برای رژیم آپارتاید، همیشگی، راحت و بی‌هزینه‌ بوده و هست!