پرچم کانادا
/

ممنوعیت همکاری محققان کانادایی دریافت کننده بودجه فدرال با موسسات چینی، روسی و ایرانی

دولت کانادا فهرستی از دانشگاه‌‌های ایران، چین و روسیه منتشر کرد که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با نهادهای نظامی و امنیتی این کشورها مرتبط هستند، و اعلام کرد به پژوهشگرانی که با این دانشگاه‌ها همکاری کنند، بودجه دولتی ارائه نخواهد شد.

خواندن این مطلب 4 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، در تازه ترین اقدام دولت کانادا، محققانی که در پی کسب بودجه های فدرال هستند، از همکاری با نهادهای معینی در کشورهای چین، روسیه و ایران منع شدند.

این ممنوعیت شامل دانشگاههایی می شود که در حوزه های حساسی نظیر فناوری های پیشرفته دیجیتال، انرژی، فناوری های نوین مواد، چاپ سه بعدی، نانو فناوری، فناوری هسته ای جدید، ذخیره سازی باتری و رمزنگاری تحقیق می کنند، فعالیت دارند. این ممنوعیت همچنین حوزه های رباتیک و محاسبات کوانتومی را هم در بر می گیرد.

محققانی که در این زمینه ها به دنبال حمایت مالی هستند، باید تایید کنند که هیچ یک از اعضای تیم آن ها ارتباط جاری با فهرستی از نهادهای مشخص ندارند. این فهرست شامل موسسات تحقیقاتی با ارتباطاتی با نظامیان چینی و روسی و نهادهایی در ایران است.

هر فردی که ارتباطی با این نهادها داشته باشد از دریافت بودجه از شوراهای تحقیقاتی عمده کانادا محروم خواهد شد.

دولت کانادا هدف از این اقدام را محافظت از فناوری‌های پیشرفته اعلام کرد.

دانشگاه‌های شریف و «شهید بهشتی»، انستیتو پاستور ایران و ۹ دانشگاه و موسسه پژهشی ایرانی دیگر، از جمله موسسه تحقیقات هوافضا، دانشگاه علوم پزشکی «بقیهالله»، موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی، «دانشگاه امام حسین»، موسسه فیزیک کاربردی، سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، مرکز تحقیقات انفجار، مرکز مطالعات فیزیک و دانشگاه نیروی هوایی ستاری در این فهرست هستند.