حمله سپاه به اربیل عراق
/

عراق از حمله موشکی ایران به خاک این کشور به شورای امنیت شکایت کرد

عراق در اعتراض به حمله موشکی سپاه پاسداران به اقلیم کردستان در این کشور، شکایتی را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرد. این شکایت حمله جمهوری اسلامی را «نقض آشکار» تمامیت سرزمینی و امنیت مردم عراق و قلمرو این کشور خواند.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، وزارت خارجه عراق اعلام کرد که علیه حمله موشکی ایران به خاک این کشور به شورای امنیت شکایت کرده است.

جمهوری اسلامی نیز در نامه‌ای به شورای امنیت اعلام کرد حملات به مواضعی در عراق و سوریه را برای دفاع از «حاکمیت ملی» خود انجام داده است.

وزارت خارجه عراق سه‌شنبه ۲۶ دی ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در دو نامه مشابه و جداگانه به دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد از حملات موشکی ایران به اربیل٬ مرکز اقلیم کردستان عراق، شکایت کرده است.

وزارت خارجه عراق اعلام کرد که حمله جمهوری اسلامی ایران «تجاوز، نقض آشکار حاکمیت، تمامیت ارضی و امنیت مردم عراق است.»

محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق نیز در همین روز در واکنش به حمله ایران به اربیل، آن را «تجاوز آشکار» به این کشور و یک اقدام خطرناک دانست که روابط قوی دوجانبه تهران و بغداد را تضعیف می‌کند.

صفحه فارسی وزارت خارجه آمریکا حمله موشکی جمهوری اسلامی به اقلیم کردستان عراق و کشته و مجروح شدن غیرنظامیان را در این حمله به شدت محکوم کرد و ادعای جمهوری اسلامی را در هدف قرار دادن موساد یا دیگر «گروه‌ های ضد ایرانی» در واکنش به بمب‌ گذاری در کرمان، بی ‌اساس خواند.

بن کاردین، رییس دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، حمله موشکی جمهوری اسلامی به اربیل را «نقض آشکار تمامیت سرزمینی عراق» خواند و ضمن ابراز تسلیت به بازماندگان این حمله، با عراق در برابر «تهاجم ایران» اعلام همبستگی کرد.

سپاه پاسداران شامگاه دوشنبه چند منطقه در اقلیم کردستان عراق را هدف حمله موشکی قرار داد و مدعی شد در این حملات مقرهای مرتبط با سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائیل (موساد‌) را منهدم کرده است؛ ادعایی که دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان آن را رد کرده‌اند.

خانه پیشرو دزه‌ای بازرگان اهل اقلیم کردستان در اربیل از مواضعی بود که هدف حملات سپاه پاسداران قرار گرفت و او همراه با همسر و دختر خردسالش کشته و شش نفر دیگر زخمی شدند.

جمهوری اسلامی ایران نیز در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص حملات موشکی به مواضعی در سوریه و منزل مسکونی یک بازرگان عراقی اعلام کرد که «برای حفاظت از حاکمیت، امنیت ملی و شهروندان خود در برابر هر گونه تهدید یا حمله» دست به این حملات زده است.

ایران همچنین در نامه خود تصریح کرده است که چند موشک «دقیقاً» به تأسیسات گروه حکومت اسلامی، داعش، وگروه حیات تحریر الشام شلیک کرده است.

در نامه جمهوری اسلامی همچنین تصریح شده است حملات به مواضع این دو گروه در واکنش به بمب‌گذاری‌های کرمان انجام شده است که در آنها بیش از صد نفر کشته شدند.

در حالی جمهوری اسلامی مواضع گروه داعش در سوریه را مورد حمله قرار داده است که «داعش خراسان» که شاخه‌ای از گروه «حکومت اسلامی» در افغانستان به شمار می‌آید مسئولیت حمله به کرمان را برعهده گرفته است.