تجمع معلولان

ماموران حکومتی به تجمع اعتراضی افراد دارای معلولیت در تهران حمله کردند

نیروهای حکومتی از جمله مأموران انتظامی و مقامات حراست به تجمع اعتراضی افراد دارای معلولیت که روز یک‌شنبه در مقابل سازمان برنامه و بودجه در تهران برگزار شد، حمله کردند.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز به نقل از صدای آمریکا، حساب «کمپین معلولان» در شبکه اجتماعی ایکس روز یک‌شنبه ۲۴ دی گزارش داد که در جریان برگزاری تجمع اعتراضی افراد دارای معلولیت در مقابل سازمان برنامه و بودجه در تهران، «مأموران نیروی انتظامی راه معلولان را بستند».

بنا بر این گزارش، مقامات انتظامی «با ایجاد درگیری تجمع را به حاشیه کشاندند» و« بدترین توهین‌ها» را به معترضان کردند.

کمپین معلولان» گزارش داده که شمار قابل توجهی از «ناشنوایان، نابینایان، و معلولان جسمی حرکتی» امروز یک‌شنبه در «نهمین تجمع سراسری معلولان» حضور داشتند.

معترضان شعار دادند: «نه صدقه نه منت، حق رو می‌خوایم با عزت»، «ای معلول داد بزن، حقتو فریاد بزن»، و «ای معلول به پا خیز، برای رفع تبعیض».

بر اساس این گزارش، در این تجمع که در «اعتراض به اجرا نشدن ماده ۲۷ قانون معلولان» برگزار شد، «مأموران حراست سازمان برنامه و بودجه بلندگوی معلولان را از دستشان ربودند» و دست یکی از ناشنوایان آسیب دید.

در هفته‌های گذشته، جلسه‌ای میان جمعی از افراد دارای معلولیت به نمایندگی از معترضان تجمع‌کننده با مدیران سازمان برنامه و بودجه برگزار شد،‌ اما همچنان وضعیت بخش‌های قابل توجهی از مطالبات آنها همچون معوقات، بلاتکلیف مانده است.

بازگشت ردیف بودجه اجرای «قانون حمایت از معلولان» به بودجه سنواتی، افزایش بودجه ماده ‌۲۷ قانون حمایت از حقوق معلولان، و تعیین تکلیف معوقات سال ۱۴۰۲ از جمله خواسته‌های این معترضان است.

افراد دارای معلولیت در ماه‌های اخیر بارها در مقابل مجلس شورای اسلامی، سازمان برنامه و بودجه یا قوه قضاییه جمهوری اسلامی در تهران و همچنین در مقابل ادارات بهزیستی در شهرهای دیگر تجمع کرده‌اند.

طبق ماده ۲۷ قانون حمایت از معلولان، دولت جمهوری اسلامی مکلف است «کمک هزینه معیشت» افراد دارای «معلولیت بسیار شدید» و یا «شدید فاقد شغل و درآمد» را به میزان حداقل دستمزد سالانه تعیین و اعتبارات لازم را در قوانین بودجه سنواتی کشور اعمال کند.