تشدید بحران بی‌آبی در ایران؛ موجودی سدهای تهران ۱۵ درصد است

بر اساس گزارش رسانه‌های داخلی، کارشناسان درباره تشدید بحران بی‌آبی در ایران و کاهش موجودی سدهای کشور هشدار دادند.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، محمد درویش در گفتگو با «فرهیختگان» به گزارش آی‌تی‌سی‌سی، نهاد مرجع سازمان ملل اشاره می‌کند و می‌گوید: اخیرا اعلام شد که سال ۲۰۲۳ گرم‌ترین سال ثبت شده در تاریخ کره زمین بود و اطلاعات ثبت شده‌شان می‌گوید که به احتمال بسیار زیاد در طول ۱۸۰ هزار سال گذشته، کره زمین چنین سالی را سپری نکرده است.

او افزود: تقریبا در تمام مناطق جهان ما شاهد این روند هستیم. سطح برف و یخچال‌ها در هیمالیا، آلپ و کلیمانجارو به‌شدت کاهش پیدا کرده و میزان تبدیل ریزش‌ها از برف به باران در همه جای جهان افزایش پیدا کرده است.

درویش ادامه می‌دهد: ما سالانه ۴۸ میلیارد تن دی اکسید کربن منتشر می‌کنیم و جهان را تبدیل به گلخانه‌ای کرده‌ایم که به‌شدت درحال گرم شدن است. پیش‌بینی‌ها نیز می‌گوید رهبران جهان از درایت و شجاعت لازم برای توافق و رسیدن به تعهدات ذیل توافق پاریس، برخوردار نیستند. زمان را می‌کشند و درنهایت ما به مرز چهار درجه افزایش دما خواهیم رسیدیم که این مرز، مرز نابودی کره زمین است. اینها همه نشانه‌هایی است که ما داریم می‌بینیم و نباید انکار کنیم. مردم ایران نباید فکر کنند که ما نفرین‌شده هستیم و فقط ایران است که این اتفاق و تحولات زیست‌محیطی برای آن رخ می‌دهد.

این فعال محیط‌زیستی در ادامه به انتشار تصویر مرز ایران و ترکیه نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: مدام تصویر مرز ترکیه و ایران را منتشر می‌کنند، درحالی‌که آنجا یک کوه سه هزار متری وجود دارد و در خط برف، آنجا برف دارد. دیروز به ارتفاعات بالادست ساری رفته بودم، در آنجا از ارتفاع دو هزار متر به بالا، کوه برف داشت. اما بارندگی‌ها به‌شدت کم شده و شکی در این امر نیست و قابل انکار هم نیست. آبشار یخی در ارتفاع پنج هزار متری در کوه دماوند، شکسته است. در آنجا که ما عملیات تکنوژنیک نداریم. در آنجا که دیگر تغییر کاربری نداریم. در آنجا کارخانه فولاد و ذوب‌آهن وجود ندارد. اما تغییر اقلیم به ما دیکته می‌کند که همه سوار یک قایق هستیم.