دیوارکشی مرزی ترکیه با ایران
/

پروژه دیوارکشی ترکیه در مرز ایران به پایان رسید

خبرگزاری آناتولی ترکیه خبر داد که احداث دیوار مرزی با ایران سرانجام به پایان رسید. دیوار امنیتی در امتداد مرز ایران در استان وان، در شرق ترکیه، برای جلوگیری از «عبور غیرقانونی، فعالیت‌های قاچاق، و نفوذ تروریست‌ها» احداث شده است.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، ساختن دیوار امنیتی و برج‌های دیده‌بانی و همچنین حفاری ترانشه‌ها (خندق‌ها) برای تامین امنیت مرز  ۲۹۵ کیلومتری ترکیه با ایران همچنان ادامه دارد. در ادامه این روند، تیم‌های ویژه جست‌وجوی مین ترکیه درحال یافتن و پاک‌سازی مین‌ها در امتداد مرزند تا بنای دیوارها و حفاری‌ها را تا زمان دیوارکشی کامل مرزی به پایان برسانند.

خبرگزاری آناتولی ترکیه نوشت: تیم‌های ویژه فرماندهی گردان جستجو و پاکسازی مین وابسته به فرماندهی مهندسی ژاندارمری آنکارا در حال پاکسازی مین‌ها در امتداد مرز هستند تا ساخت و ساز ایمن‌تر دیوار و حفاری ترانشه‌ها را تسهیل کنند.

بر اساس گزارش این رسانه نیرو‌های امنیتی ترکیه با فناوری‌های پیشرفته و پهپاد‌ها در نظارت بر مرز فعالیت خواهند داشت.

پهپاد‌ها نیز در تلاش‌های شناسایی و نظارت مورد استفاده قرار می‌گیرند. نیرو‌های امنیتی با هدایت این اصل که «مرز مقدس است» در هر حادثه غیرقانونی در مرز دخالت می‌کنند.

جمهوری اسلامی نیز از این پروژه ترکیه استقبال کرده است. شروع دیوارکشی‌ها از زمان دولت حسن روحانی در ایران آغاز شد. نخستین واکنش‌ها به این طرح حاکی از حمایت جمهوری اسلامی ایران از این اقدام ترکیه بود. سخنگوی وقت وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی سال ۱۳۹۶ در واکنش به قصد ترکیه برای احداث دیوار مرزی با ایران اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران از هر اقدامی که به ثبات مرزهای دو کشور کمک کند استقبال خواهد کرد. بهرام قاسمی همچنین تاکید کرد که این دیوار در منطقه صفر مرزی نیست و درون خاک ترکیه قرار دارد.

جلوگیری از ورود بی‌رویه مهاجران از خاورمیانه به اروپا یکی از چالش‌های جدی کشورهای اروپایی عنوان شده است.

ترکیه از مهاجران حاضر در آن کشور بارها به‌عنوان اهرم فشار در حل‌وفصل مسائل و مشکلات سیاسی با اتحادیه اروپا استفاده کرده است. اردوغان بارها تهدید کرده است که مرزهایش به اروپا را به روی مهاجران باز خواهد کرد. همین امر باعث شده است که مهاجران بسیاری جان خود به خطر اندازند ودر عبور از مرز ترکیه، با ماموران مرزی یونان رودررو شوند.

مرزهای آبی و خاکی این دو کشور همواره شاهد مهاجرانی بوده است که از حداقل حقوق انسانی نیز برخوردار نبوده و سختی‌ها و مشکلات فراوانی متحمل شده‌اند. به همین علت، بسیاری از مدافعان حقوق بشر به ساختن دیوارهای مرزی معترض‌اند. به نظر این فعالان، با این رویه از ورود پناه‌جویان و آوارگانی که برای نجات جانشان از مناطق جنگی و خطرناک می‌گریزند، جلوگیری می‌شود.