حمله حوثی ها به کشتی
/

سنتکام: حملات حوثی‌های یمن توسط حکومت ایران فعال می‌شوند؛ پاسخ خواهیم داد

فرماندهی مرکزی ایالات متحده با انتشار اطلاعیه‌ای وقوع چهار حمله در روز یکشنبه به سه کشتی تجاری در آب‌های بین‌المللی دریای سرخ را تایید و عنوان کرد: ما بر اساس دلایل زیادی بر این باوریم که این حملات، در حالی که توسط حوثی‌ها در یمن انجام شده‌اند، به طور کامل توسط رژیم ایران فعال می‌شوند.

خواندن این مطلب 9 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، در اطلاعیه‌ای چهار حمله در روز یکشنبه به سه کشتی تجاری در آب‌های بین‌المللی دریای سرخ را تایید کرد و گفت، ناوشکن یو اس اس کارنی به تماس‌های این کشتی‌ها پاسخ داد و به آن‌ها کمک کرد.

ارتش آمریکا پیشتر اعلام کرده بود روز یکشنبه موشک‌های بالیستیک پرتاب شده از سوی شورشیان حوثی مورد حمایت ایران به سه کشتی تجاری در دریای سرخ برخورد کرده و یک ناو جنگی آمریکا هم در دفاع از خود، سه پهپاد را ساقط کرده است.

شبکه خبری الجزیره گزارش داد یک کشتی که تحت مالکیت شرکتی بریتانیایی است، در دریای سرخ هدف راکت قرار گرفت.

روزنامه هاآرتص نوشت مالک این شرکت بریتانیایی، دنی اونگار، پسر رامی اونگار، تاجر شناخته‌شده اسرائیلی است.

این کشتی با پرچم باهاماس در دریای سرخ تردد می‌کرد.

به گفته شرکت امنیت دریایی آمبری، این کشتی در امتداد سواحل غربی یمن در حال حرکت بود.

بر اساس این گزارش، یک کشتی بین‌المللی دیگر که در مجاورت محل حمله حضور داشت، در حال حرکت به سمت کشتی آسیب‌دیده است.

هنوز گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است.

حوثی‌های یمن از زمان آغاز مناقشه حماس و اسرائیل، چندین بار به مواضع اسرائیل و آمریکا در منطقه حمله کرده‌اند. این گروه روز ۲۸ آبان، کشتی گلکسی لیدر را در جنوب دریای سرخ ربود.

گفته می شود گلکسی لیدر در فهرست کشتی‌های خودروبر «ری» قرار دارد که شرکت مادرش متعلق به رامی اونگار، تاجر اسرائیلی است.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از منابع امنیتی نوشت یک کشتی باری از سوی دست‌کم دو پهپاد در دریای سرخ هدف قرار گرفته است.

پنتاگون هم از حمله پهپادی به یک ناو جنگی آمریکایی و تعدادی کشتی تجاری در دریای سرخ خبر داد.

سنتکام در اطلاعیه‌ای که ساعاتی بعد و بخشی از آن را نیز در حساب فارسی خود در شبکه ایکس (توئیتر سابق) منتشر کرد، نوشته است «ما بر اساس دلایل زیادی بر این باوریم که این حملات، در حالی که توسط حوثی‌ها در یمن انجام شده‌اند، به طور کامل توسط رژیم ایران فعال می‌شوند».

فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا در خاورمیانه، با بیان این که این حملات تهدیدی مستقیم برای تجارت بین المللی و امنیت دریایی است، تاکید کرد ایالات متحده «تمامی پاسخ‌های مناسب» را در هماهنگی کامل با متحدان و شرکای بین‌المللی خود در نظر خواهد گرفت.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا دوم آبان‌ماه گفته بود، اگرچه واشنگتن اطلاعاتی در دسترس ندارد که نشان دهد تهران «به صراحت» دستور حملات اخیر به نیروهای آمریکایی را داده باشد، اما گروه‌های مسئول این حملات، تحت حمایت جمهوری اسلامی هستند.

پاتریک رایدر همچنین گفته بود «با توجه به اینکه ایران از آنها حمایت می‌کند، در نهایت، ایران را پاسخگو می‌دانیم».

در شرایطی که حکومت ایران متهم به نقش داشتن در حمله حوثی های یمن به کشتی ها در دریای سرخ است، حسین امیر‌عبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی در دیدار با همتای عمانی خود گفته است که «مرحله جدید حملات اسرائیل با حضور وزیر خارجه آمریکا آغاز شده و آمریکا باید تبعات این رفتار خود در حمایت از اسرائیل را تحمل کند.»

از جمله گروه‌های شبه نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی، می‌توان به حماس، جهاد اسلامی، حزب الله لبنان، حوثی‌های یمن و گروه‌های شبه نظامی در عراق مانند کتائب حزب‌الله اشاره کرد. این حمایت‌ها از طریق نیروی قدس سپاه پاسداران انجام می‌شود.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شاخه برون‌مرزی آن، یعنی نیروی قدس، از سوی آمریکا به عنوان سازمان‌های تروریستی شناخته شده‌اند.