جامعه بهایی
/

هرانا: طی دو ماه ده‌ها شهروند بهائی بازداشت و محکوم شدند

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، در یک گزارش آماری از وضعیت بهائیان در ایران اعلام کرد که در ماه‌های مهر و آبان ۱۴۰۲، دست‌کم ۴۰ شهروند بهائی در نقاط مختلف ایران بازداشت شده و نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی خانه‌ بیش از ۶۶ شهروند بهائی را تفتیش کرده‌اند.

خواندن این مطلب 10 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، بر مبنای این گزارش، در همین بازه زمانی، مراجع قضایی ۳۸ شهروند بهائی را در مجموع به بیش از ۱۳۳ سال حبس محکوم کرده‌اند. البته در این آمار تنها شهروندانی لحاظ شد‌ه‌اند که نهادهای حقوق بشری هویت آنان را احراز کرده‌اند و احکام آنان به اطلاع نهادهای حقوق بشری رسیده است.

بهائیان ایران در بیش از چهار دهه گذشته پیوسته و به‌شکلی سازمان‌یافته هدف آزار و اذیت نهادهای حاکمیتی جمهوری اسلامی قرار داشته‌اند، اموال آنان مصادره و از حقوق شهروندی مانند ادامه تحصیل و اشتغال محروم شده‌اند.

گزارش‌های سازمان‌های حقوق بشری و جامعه جهانی بهائی آشکار می‌کند که این آزارها طی دو سال اخیر مضاعف شده‌اند و بهائیان در ایران به بهانه‌های مختلف بازداشت و با اتهام‌های مبهم محاکمه و زندانی می‌شوند.

جامعه جهانی بهائی با انتشار بیانیه‌ای به افزایش فشارها و آزار و اذیت بهائیان در هفته‌های اخیر واکنش نشان داد و اعلام کرد که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی حتی خانه‌ شهروندان بهائی سالمند را نیز با خشونت تفتیش می‌کنند.

در بخشی از این بیانیه آمده است که ماموران امنیتی به خانه پنج زن سالمند ۷۰ تا ۹۰ ساله در همدان یورش برده‌اند که یکی از این زنان بیماری آلزایمر دارد. یکی دیگر از این زنان نیز به دلیل اضطراب ناشی از یورش ماموران، در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری است.

در موردی دیگر، ماموران در خانه یک زن ۸۲ ساله را شکستند و در‌ حالی‌ که او در خانه حضور نداشت، منزلش را تفتیش و وسایلش را زیرورو کردند. همسران دو تن از این زنان از بهائیانی بودند که پس از وقوع انقلاب اسلامی در ایران اعدام شدند.

یک شهروند بهائی ساکن همدان هم از برخورد خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی هنگام تفتیش منزلش پرده برداشت و گفت که آن‌ها حتی سرامیک‌ها و کاشی‌های خانه را بلند کردند، لای پر پرندگان خانگی را وارسی و مبل‌ها را پاره کردند. در نهایت نیز پول‌ نقد، طلا، سند خودرو و منزل و دیگر وسایل باارزش را توقیف کردند و با خود بردند.

احکام صادره برای شهروندان بهائی محبوس نشان می‌دهند که دادگاه‌های جمهوری اسلامی علاوه بر محکومیت‌های سنگین زندان و جریمه نقدی، با صدور مجازات‌های تکمیلی آنان را به محرومیت از حقوق اجتماعی، منع عضویت و فعالیت در گروه‌ها و فضای مجازی محکوم می‌کند. برخی از آن‌ها نیز مانند هوشیدر زارعی، سینا شهری و همایون خانلری، شهروندان بهائی اهل شیراز، تبریز و رشت، تا مدت طولانی به محدودیت تردد نیز محکوم شده‌اند.

مهوش ثابت، مدیر پیشین جامعه بهائیان ایران که اکنون در زندان اوین محبوس است، روز یکشنبه ۲۸ آبان در پیامی مکتوب از زندان گفت: «ما بهائیان برای داشتن یک زندگی معمولی در کشور آبا و اجدادی‌مان ۴۵ سال است که مدام ردصلاحیت می‌شویم.» او در این نامه به موج جدید بازداشت شهروندان بهائی در هفته‌های اخیر واکنش نشان داد و از مردم خواست آنان را فراموش نکنند.

بررسی‌های آماری خانه اسناد بهائی‌ستیزی در ایران نشان می‌دهد در طول بیش از چهار دهه حکمرانی جمهوری اسلامی در ایران، دست‌کم ۲۲۵ شهروند بهائی کشته یا اعدام شده‌اند.

پایگاه داده‌های باز ایران نیز اواخر تیرماه با استناد به منابع مستند جامعه بهائی و اسناد موجود در وب‌سایت خانه اسناد بهائی‌ستیزی، در گزارشی آماری و تحقیقی نوشت که از زمان وقوع انقلاب اسلامی ۱۵۸ بهائی با حکم دادگاه‌های جمهوری اسلامی تیرباران یا به دار آویخته شدند، ۱۲ نفر در زندان و زیر شکنجه جان باختند، ۱۶ نفر پس از تهدید عوامل حکومتی ناپدید شدند و ۳۹ نفر نیز با حمایت نهادهای مذهبی و سیاسی حکومت به قتل رسیدند.

گزارشگران حقوق بشر سازمان ملل متحد بارها به رویکرد بهائی‌ستیزی جمهوری اسلامی ایران اعتراض کرده و آن را مصداق بارز بی‌توجهی حکومت به پیمان‌نامه‌های حقوق بشری دانسته‌اند اما حکومت ایران بی‌اعتنا به این هشدارها و با این ادعا که بهائیت یک «فرقه ضاله» است و پیروان آن مرتدند، به فشار فزاینده‌اش بر بهائیان ادامه می‌دهد.

بر اساس آمارهای غیررسمی، حدود ۳۰۰ هزار بهائی در ایران سکونت دارند.