نرخ نان

افزایش ۴۰ درصدی قیمت نان در ۱۵ استان

یک نماینده مجلس در ایران از افزایش قیمت نان در ۱۵ استان کشور خبر داد و در عین حال تاکید کرد که مقامات دولتی این افرایش قیمت را تکذیب می کنند.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، سلمان اسحاقی، نماینده خراسان جنوبی در مجلس در این باره می‌گوید: «در بیش از ۱۵ استان ما شاهد افزایش بیش از ۴۰ درصدی قیمت نان هستیم که این موضوع مردم را بسیار ناراحت کرده است و متأسفانه برخی از دولتمردان ما، این موضوعات را تکذیب می‌کنند».

این اظهارات در حالی مطرح شد که دفتر بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی همچنان تأکید دارد که هیچ مصوبه‌ای برای افزایش قیمت نان اعلام نشده و با خاطیان برخورد خواهد شد.

روند گرانی نان از اوایل مردادماه در استان خراسان رضوی آغاز شده بود و به تدریج به استان‌های دیگر نیز رسیده و حتی صداوسیمای جمهوری اسلامی نیز افزایش قیمت نان در ۱۳ استان را تایید کرد.

با این حال احمد وحیدی، وزیر کشور دولت رئیسی گفته بود که دولت قیمت آرد و نان را افزایش نداده است.

اما محمد جلال، مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی، در ۱۲ تیرماه از واگذاری «اختیار ترمیم قیمت نان به شورای آرد و نان استان‌ها» خبر داد.

در همین رابطه نیز فاطمه نظری رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران با بیان اینکه در ۱۳ استان، نرخ نان توسط استانداران اعلام شده است و استان هایی مانند اصفهان، شیراز و خراسان رضوی، نرخ های خود را که از ۴۰۰ ترمیم نشده بود، ترمیم کردند، ادامه داد: مرداد ماه امسال هم مسئولین مربوطه اعلام کردند تهران نرخ خود را اعلام خواهد کرد اما متاسفانه اعلام نشد. به صحبت هایی که شده بود و به اعداد و ارقامی که در هماهنگی با مسئولین دولتی در مرداد ماه رسیده بودیم، عمل نشد و آن را اعلام نکردند.

او افزود: «نان در حال حاضر ۳ نرخی است. آرد یارانه‌ای نوع یک، دو و آرد نوع سه که هر کدام قیمت‌های آرد و گندم متفاوتی دارند و بنابراین نرخ نانش هم متفاوت می‌شود. البته نوع ۳ نرخ ندارد و آزاد است».

هر چند مقامات ارشد حکومتی افزایش قیمت نان را تکذیب می‌کنند اما مقامات استانی ضمن تایید این موضوع، دلایلی را نیز برای این افزایش قیمت ارائه می‌دهند.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی زمانی که نان در این استان گران شد گفت: اصلاح قیمت نان به دلیل افزایش هزینه‌های تولید از جمله کارگر، برق، آب، گاز، خمیر مایع و غیره صورت گرفته است.