آتش سوزی کمپ ترک اعتیاد

ابهام در آتش‌سوزی مرگبار یک کمپ ترک اعتیاد؛ ماشین آتش‌نشانی آب نداشت

در پی جان‌باختن ۳۲ نفر در آتش‌سوزی مرگبار در مرکز ترک اعتیاد «گام اول رهايي»، استاندار گيلان روز یکشنبه ۱۴ آبان را در شهرستان لنگرود «عزای عمومی» اعلام کرد.

خواندن این مطلب 10 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، بر اساس اعلام منابع رسانه‌ای، اجساد این حادثه «چنان سوخته که قابل شناسایی نیست» و امروز یکشنبه چهاردهم آبان‌ماه از خانواده‌ها «نمونه‌برداری» شد تا از طریق «دی‌ان‌ای بتوانند اجساد را تحویل دهند.»

پدر یکی از قربانیان آتش‌سوزی کمپ ترک اعتیاد لنگرود هم به وب‌سایت «جنایی» گفته است که هنوز نتوانسته جسد فرزندش را شناسایی کند و منتظر نتیجه آزمایشات دی‌ان‌ای است.

به گفته بابک یکتاپرست، مدیر روابط عمومی اورژانس ایران، این آتش‌سوزی ساعت «۵:۵۵ صبح» جمعه دوازدهم آبان‌ماه در یکی از کمپ‌های ترک اعتیاد واقع در شهرستان لنگرود روی‌داد.

محمد جلایی، معاون سیاسی استاندار گیلان، اندکی پس از بروز حادثه، علت آتش‌سوزی را براساس بررسی‌های اولیه، «آتش گرفتن بخاری» عنوان کرده و گفته بود که «پس از آتش سوزی، حریق به‌پرده سرایت کرد و بعد از آن، آتش ‌کل ساختمان را در بر گرفت».

از سوی دیگر، پدر یکی از کشته‌شدگان این کمپ گفته است وقتی ۷ صبح مطلع شده و به محل حادثه رسیده، «مردم می‌گفتند یک ماشین آتش‌نشانی آمده بود که آب نداشت».

او با بیان اینکه «درها قفل بوده و آتش‌نشانی راهی نداشته که وارد شود و آتش را خاموش کند»، افزوده است: ماشین نمی‌توانست به حیاط برود. اطراف هم دیوار بوده و «تا از سر خیابان شلنگ بکشند و به سمت در بروند کلی زمان برده است».

گفته شده ساختمانی که بعنوان مرکز ترک اعتیاد مورد استفاده قرار گرفته یکی از مدارس قدیمی و ناایمن در لنگرود بوده و از سال ۱۳۹۴ بعنوان کمپ ترک اعتیاد در اختیار سازمان بهزیستی قرار گرفته است.

معاون استاندار گیلان روز یک‌شنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۲ اعلام کرد که انتقال اجساد ۳۲ قربانی آتش‌سوزی مرکز ترک اعتیاد لنگرود به رشت برای «شناسایی» انجام شده و همزمان خانواده‌های شماری از جان‌باختگان اعلام کرده‌اند که از آنها آزمایش دی‌ان‌ای گرفته‌‌اند که «طی سه تا شش روز دیگر» هویت قربانیان را شناسایی کنند.

پیشتر معاون سیاسی امنیتی استانداری گیلان نیز تاکید کرده بود که به دلیل شدت سوختگی «اجساد جان‌باختگان این آتش‌سوزی قابل شناسایی نیستند.»

معاون وزارت بهداشت درباره آخرین وضعیت مصدومان آتش‌سوزی در مرکز ترک اعتیاد لنگرود، نیز گفته است که از ۱۵ مصدوم بستری در بیمارستان، «دو نفر در بخش مراقبت‌های ویژه و ۱۳ نفر در بخش عمومی» تحت درمان قرار دارند.

سعید کریمی، روز شنبه پس از اینکه در بیمارستان به دیدار مصدومان آتش‌سوزی مرکز ترگ اعتیاد لنگرود رفت گفت که «دو تن از مصدومان این آتش‌سوزی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان ولایت رشت بستری و اینتوبه هستند.

به دنبال این اظهارنظر روزنامه اعتماد نوشت که ممکن است طی روزهای آینده تعداد جان باختگان این آتش‌سوزی «افزایش» یابد.

۱۳ نفر دیگری که در بخش عمومی بستری هستند عمدتا بین ۱۰ تا ۶۰ درصد سوختگی  دارند و در بازه سنی ۲۲ تا ۵۷ سال هستند.

محمدتقی آشوبی، رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان وضعیت جسمانی مصدومان آتش‌سوزی کمپ ترک اعتیاد لنگرود را «پایدار» عنوان کرده و مدعی شده است که «نیمی از آنها طی دو یا سه روز آینده از بیمارستان ترخیص» می‌شوند.

مقام‌های مسئول با گذشت دو روز از آتش‌سوزی مرگبار مرکز ترک اعتیاد گام رهایی در لنگرود، تاکنون دلیل وقوع این آتش‌سوزی و بالا بودن شمار قربانیان آن را اعلام نکرده‌اند.

محمد جلایی، معاون استانداری گیلان روز شنبه با بیان اینکه «همچنان علت آتش‌سوزی مرگبار آتش‌سوزی در مرکز کمپ ترک اعتیاد لنگرود در دست بررسی است»، گفت: «برخی گمانه‌زنی‌ها درباره علت حادثه وجود دارد، اما هنوز نظر قطعی و کارشناسی اعلام نشده و هنوز ریشه اصلی حادثه کاملا مشخص نیست.»

روزنامه اعتماد همچنین در گزارش خود نوشته است که آتش‌سوزی در مرکز ترک اعتیاد لنگرود که تاکنون به جان باختن ۳۲ نفر منجر شده در حالی رخداده است که طی سال‌های اخیر «نحوه نظارت بر کمپ‌های ترک اعتیاد بارها خبرساز شده» و مدیران برخی نهادهای مسئول از سازمان بهزیستی کشور خواسته‌ بودند نظارت جدی‌تری بر این مراکز داشته باشد.