مسمومیت دانش اموزان

مسمومیت دختران دانش‌آموز در اهواز؛ استانداری: اتفاقی طبیعی بود

موج مجدد مسمومیت دختران دانش‌آموز که به تازگی آغاز شده این بار تعدادی از دختران شهر اهواز را به بیمارستان فرستاد و در عین حال یک مقام استانداری خوزستان این موضوع را «یک اتفاق کاملاً طبیعی» توصیف کرده است.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، بر اساس گزارش‌های منتشر شده، روز گذشته تعدادی از دانش‌آموزان مدرسه دخترانه کوثر در اهواز بعد از «استنشاق بوی نامطبوع» با علایم مسمومیت به بیمارستان منتقل شدند.

به دنبال این اتفاق، عبدالله افرازه شهاوند، معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان در گفت‌وگویی با صداوسیما جمهوری اسلامی، ضمن تایید این اتفاق گفته است که این «بو»، توسط شهروندان نیز گزارش شده و به «مدرسه کوثر و یکی دو مدرسه دیگر در منطقه پردیس در اهواز» رسیده و موجب انتقال دانش‌آموزان به بیمارستان شده است.

این مقام استانداری خوزستان با بیان اینکه حال دانش‌آموزان را مساعد است، گفت همه دانش‌آموزان یک ساعت بعد از بیمارستان مرخص شدند.

او منشأ بوی نامطبوع را «مایعی که قرار بود به گاز شهری تزریق شود» توصیف کرد و گفت «هیچ ضرری ندارد و مسموم‌کننده نیست» و ادامه داد که: «این مسئله باعث شد که تعدادی از شهروندان و دانش‌آموزان بوی این مایع را حس کنند و بیشتر ناشی از استرسی که به آن‌ها وارد شده بود، احساس کردند که بدحال شده‌اند.»

او همچنین مدعی شد که: «صادقانه به خانواده‌ها می‌گویم هیچ یک از اتفاقات سال گذشته و همین اتفاقاتی که روز شنبه و روز‌های قبل بعضاً در برخی از مدارس افتاده، مسمومیت نیست. قاطعانه می‌گویم که اتفاقات طبیعی است و بعضاً هم شیطنت‌هایی ممکن است اتفاق بیفتد که این شیطنت‌ها بسیار جزئی و بی‌اساس است و هیچ خطری هم نداشته است.»

این در حالی است که بر اساس گزارش‌های منتشر شده، طی سال گذشته بر اثر سلسله اتفاقاتی که بسیاری آن را «مسموم سازی» دانش‌آموزان با «حملات شیمیایی» می‌خواندند، دست‌کم ۱۳ هزار دانش‌آموز در ۲۵۰ شهر مختلف در ۲۵ استان کشور تحت تأثیر این مسمومیت‌ها که علت و عوامل آن اعلام نشده، قرار گرفتند.

حدود یک هفته پیش نیز دانش‌آموزان دختر یک هنرستان در زنجان دچار مسمومیت شده و ۶۷ نفر از آنها بعد از انتقال به مراکز درمانی بستری شدند.

پیش از آن و پانزدهم مهرماه نیز تعدادی از دانش‌آموزان دبیرستان دخترانه «عاشورا» در شهر قدس تهران دچار مسمومیت شده و به بیمارستان منتقل شدند.

در آذرماه سال گذشته و در پی حضور پر رنگ دختران دانش‌آموز در اعتراضات سراسری، مسمومیت گازی در مدارس که اغلب آنها دخترانه بودند آغاز شد و بعد از چند ماه به سراسر ایران گسترش یافت.

هرچند مقامات ارشد جمهوری اسلامی قبلاً این مسموم سازی را تایید و حتی علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، این اتفاق را «یک جنایت بزرگ و غیرقابل‌اغماض» خواند و بر مجازات عوامل مسمومیت دانش‌آموزان دختر تأکید کرد، اما منشأ این مسموم سازی‌ها تا کنون مشخص نشده است.