جیمز کلورلی وزیرخارجه بریتانیا
/

کلورلی خطاب به امیرعبداللهیان: ایران مسئول اقدامات گروه‌های شبه‌نظامی است

جیمز کلورلی وزیر خارجه بریتانیا در گفتگوی تلفنی با امیرعبداللهیان، با تاکید بر اینکه ایران مسئول اقدامات گروه‌های شبه‌نظامی است، از رژیم ایران خواسته است تا از نفوذ خود برای جلوگیری از تشدید درگیری اسرائیل با حماس استفاده کند.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، وبسایت وزارت خارجه بریتانیا روز شنبه ۱۳ آبان گزارش داد کلورلی در یک گفتگوی تلفنی در شامگاه جمعه به امیرعبداللهیان گفت: «ایران مسئولیت اقدامات گروه‌هایی را که طی سالیان متمادی از آنها حمایت کرده‌، بر عهده دارد».

بر اساس گزارش رسانه‌های داخلی، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی نیز به کلورلی گفته «نیروهای مقاومت در منطقه از ایران دستور نمی‌گیرند بلکه آنها بر اساس ملاحظات و شرایط و نیز در راستای امنیت ملّی کشورشان و امنیت منطقه تصمیم‌گیری می‌کنند».

وی با تأکید بر اهمیت دیپلماسی به عنوان گزینه‌ای مناسب در مسیر همکاری‌های تهران و لندن از دولت انگلیس خواست از طرح اتهامات بی‌اساس پرهیز کند.

وزارت خارجه جمهوری اسلامی با اشاره به این گفتگوی تلفنی نوشت که امیرعبداللهیان به وزیر خارجه بریتانیا گفته اس«توصیه می‌کنم دولت انگلیس تحولات منطقه را با رویکردی واقع بینانه بنگرد».

به نوشته وزارت خارجه جمهوری اسلامی، امیرعبداللهیان، حمایت گسترده دولت آمریکا از تل آویو را، عامل افزایش شدت جنگ در این منطقه دانسته و مجدد این گفته مقامات جمهوری اسلامی را که نیروهای مقاومت در منطقه از ایران دستور نمی‌گیرند را تکرار کرده و افزوده است: « آنها بر اساس ملاحظات و شرایط و نیز در راستای امنیت ملی کشورشان و امنیت منطقه تصمیم گیری می‌کنند».

در بریتانیا در بالاترین سطوح در مورد قرار گرفتن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی اختلاف وجود دارد. یکی از مقاماتی که موافق این تصمیم نیست وزیر خارجه بریتانیاست. اکنون او طی درخواستی عجیب از جمهوری اسلامی به عنوان منشاء و تأمین کننده تسلیحات و پول برای گروه‌های شبه‌نظامی خواسته از نفوذ خود برای مقابله با آنها استفاده کند.

در گزارش روزنامه «تایمز» با طرح این پرسش که «بریتانیا تا کجا چشم بر روی اقدامات ضدامنیتی عوامل رژیم ایران می‌بندد؟» از جمله آمده است که یکی از دلایل اینکه دولت بریتانیا سپاه را در فهرست سازمان‌های تررویستی قرار نمی‌دهد «نگرانی از اقداماتی است که ممکن است به اخراج سفیر بریتانیا از تهران و از دست رفتن ظرفیت جمع‌آوری اطلاعات [از ایران] منجر شود».

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی دهم آبان‌ماه در یک سخنرانی گزارش پلیس بریتانیا مبنی بر دخالت عوامل جمهوری اسلامی در تظاهرات حامیان فلسطین در لندن و سایر شهرهای انگلیس را رد کرد و به کنایه گفت «لابد بسیج لندن و بسیج پاریس این کار را کرده‌اند».