/

کیوسک امروز؛ پاسخ ارتش به تهدیدات/ تنفس مصنوعی به بورس/ بازیگری ایران در ترانزیت بین‌المللی روی ریل تهران-بیشکک/ ادعای قوه قضاییه درباره برخورد جدی با پول‌های کثیف و تخلفات انتخاباتی/ مانور پوتین زیر سایه جنگ در خاورمیانه

روزنامه‌های صبح امروز، یکشنبه هفتم آبان ماه به مباحثی پیرامون ارتش و تهدیدات، آشفته‌بازار بورس، بازیگری ایران در ترانزیت بین‌المللی ، پول‌های کثیف و تخلفات انتخاباتی و مانور پوتین و جنگ در خاورمیانه پرداخته‌اند.

خواندن این مطلب 34 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

روزنامه اعتماد به مطلبی تحت عنوان پاسخ ارتش به تهدیدات پرداخته است.

نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران طبق برنامه سالانه خود برای تقویت توان رزمی، رزمایش بزرگی را در دو روز برگزار کرد. رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ نیروی زمینی ارتش در منطقه عمومی نصر آباد اصفهان در روزهای پنجم و ششم آبان با حضور یگانهای پیاده، زرهی، موشکی، توپخانه، هوانیروز ، پهپاد، مهندسی هوابرد، جنگ الکترونیک جنگ نوین سایبر ، فاوا و با پشتیبانی ترابری هواپیماهای نیروی هوایی ارتش برگزار شد. ارتقای توان و آمادگی رزمی محوری، ارتقای سطح بازدارندگی کشور در مقابله با تهدیدات احتمالی و انتقال دانش و تجربه به فرماندهان و نیروهای جوان تر از مهمترین اهداف برگزاری رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ محسوب میشود.

در این رزمایش مطابق با ساختار رزم سازمانی جدید نیروی زمینی ارتش، بر ۴ ویژگی دورزن دقیق زن، هوشمندی، قابلیت اتوماسیون و شبکه محور شدن تجهیزات تاکید شد. از نکات قابل توجه در برگزاری این رزمایش این است که برای نخستین بار بیش از ۲۰۰ فروند بالگرد به طور همزمان، آماده اجرای عملیات رزمی و ترابری شده و در رزمایش شرکت کردند. انواع بالگردهای کبرا، شینوک، ۲۰۶،۲۰۵،۲۱۴ در گستره ۱۰ کیلومتری استقرار یافته و ماموریتهای خود را انجام دادند.

سامانه‌های ،اخلالگر دید در شب و موشکهای دوربرد و نقطه زن که روی بالگردهای هوانیروز نصب شده است، در عملیات رزم شبانه مورد استفاده قرار گرفت. در بخشی از این رزمایش، پهپاد آرش اهداف ثابت و متحرک را مورد هدف قرار داد. در بخش انجام عملیات پدافند ساحلی و مسدود سازی مسیر نیروهای مهاجم پهپاد انتحاری آرش اهداف ثابت و متحرک را با دقت بالا و نقطه زنی مورد اصابت قرار داد.

همچنین پهپادهای دیگر نیروی زمینی، منطقه عمومی نصر آباد را مورد شناسایی قرار داده و اطلاعات لازم را در اختیار مراکز فرماندهی و کنترل قرار دادند. در این مرحله از رزمایش از پهپادهای مهاجر ۲ نوین و پهپاد مهاجر ۶ نیز در ارسال اطلاعات به مرکز فرماندهی پهپاد استفاده شد.

روزنامه تجارت به مبحث تنفس مصنوعی به بورس پرداخته است.

در حالی که رئیس سازمان بورس دیروز اعلام کرد صندوق توسعه ملی باید ۶۰۰۰ میلیارد تومان دیگر را به بازار تزریق کند برخی از کارشناسان به این رویه تزریق نقدینگی از منابع بیرونی انتقاد کردند و آن را مصداق بارز ایجاد رانت و خلق پول میدانند.

به گزارش «تجارت»، جذابیتهای سرمایه گذاری در بورس مدتهاست که از بین رفته و هیچ اقدام معناداری از سوی مدیران و سیاست گذاران این بازار برای جذب نقدینگی صورت نمی گیرد. بررسی روند بازارهای طلا و سکه تا قبل از آغاز جنگ نشان میدهد که این دو بازار نیز پناهگاه مناسبی برای سرمایه های حقیقی و خرد نبوده اند اما در هفته های اخیر توانسته اند جرقه هایی را روشن کنند و در جذب سرمایه های سرگردان موفق بودهاند در کنار این موضوع بازدهی خوب و مناسب صندوقهای درآمد ثابت موجب شده خریداران قید بازارهای ریسک پذیر به ویژه بورس را بزنند.

از این رو میتوان نتیجه گرفت که در زمان کنونی به روشنی شاهد تغییر جهت جریان نقدینگی به سمت سپردههای بانکی صندوق های درآمد ثابت طلا، سکه و ارز ،هستیم، اتفاقی که معمولا در شرایط وجود شبح ریسکهای سیستماتیک در بازار سرمایه به چشم می خورد کارشناسان امیدواری زیادی داشتند که دست کم تا پایان سال بورس بتواند بازدهی نسبتا مناسبی را نصیب سرمایه گذاران به ویژه سرمایه گذاران خرد کند اما با توجه به شرایط کنونی و از دست رفتن دوباره حمایت ۲ میلیون واحدی معلوم نیست که کارشناسان در مقطع کنونی همین نظر را داشته باشند.

از دید کارشناسان لغو تحریمها و پذیرش شرایط «اف ای تی اف» عاملیست که میتواند بازار را از رکودی کنونی نجات دهد و در مقطعی چنین اخباری در بازار مخابره میشد اما اکنون با اتفاقاتی که در منطقه افتاده و انتشار گزارشهایی از ترک مذاکرات لغو تحریم ها توسط آمریکا و تکذیب پذیرش اف ای تی اف توسط وزارت اقتصاد به نظر میرسد بازار سرمایه امید خود را از دست داده است.

در مقطع کنونی تنها راه ورود پول قدرتمند به بازار سرمایه تدابیر اقتصادی سیاستگذار است. در واقع با چند حرکت سیاست گذار میتواند ورود پول به بازار سرمایه را تسهیل کند این طور که آمارها نشان میدهند در بازه هفت ماهه سپرده بانکی صدر نشینی خود را در کسب بازدهی بازارها حفظ کرده و مقام نخست را به خود اختصاص داده است.

به این ترتیب با تغییر برخی دستورالعملها، سیاستگذار می تواند بازار سهام را به مأمن سرمایه های ریالی مبدل کند و شرایطی را فراهم آورد تا در ماههای آتی این رده بندی دگرگون شود. اگرچه با نگاهی به وضعیت بازار سهام قبل از آغاز تنشهای خاورمیانه در می یابیم که دلیل خروج از بورس، ناامیدی از رفتارها و وعده های سیاستگذار برای بازگرداندن ثبات به وضعیت اقتصادی بوده است؛ شرایطی که روند رو به افول در بورس را رقم زد آنچه واضح است این است که هماهنگی در سیاستگذاری ها لازمه بازگشت اعتماد است.

بنابراین به نظر می رسد در کوتاه مدت سمت تقاضا همچنان در شرایط شک و تردید به سر ببرد به ویژه آنکه قبل از شرایط جنگی نیز بی اعتمادی شکل گرفته در بازار سبب شده بود سرمایه گذاران با احتیاطی مضاعف نسبت به این بازار عمل کنند.

در شرایط کنونی به نظر میرسد که خود بازار به صورت درون زا نمی تواند راه خروج خود را از وضعیت رکودی کنونی پیدا کند بنابراین اتکای سیاست گذار میبایست به منابع بیرونی باشد هر چند که برخی کارشناسان بازار سرمایه نسبت به این منابع اتفاق نظر ندارند و با شک و تردید به آن نگاه میکنند به این دلیل که عقیده دارند این اتفاق نوعی مداخله دستوری در بازار به شمار می رود.

روزنامه جوان درباره بازیگری ایران در ترانزیت بین‌المللی روی ریل تهران-بیشکک نوشت:

ایجاد یک کریدور راه آهن بین ایران و قرقیزستان به طور قابل توجهی پتانسیل ترانزیتی را افزایش میدهد و جابه جایی کالا بین شرق آسیا و اروپا را تسهیل می کند. با اتصال به شبکه ریلی قرقیزستان ایران میتواند از جریان های تجاری رو به رشد در امتداد مسیر کمربند و جاده» استفاده و امکان حمل و نقل سریع تر و کارآمدتر کالا را فراهم کند.

همچنین اتصال ایران به خط راه آهن قرقیزستان نه تنها تجارت دو جانبه را تقویت می کند بلکه در آمد ترانزیتی قابل توجهی برای ایران ایجاد میکند. جابه جایی کار آمد کالا از طریق ایران باعث میشود شرکتهای کشتیرانی و لجستیک بیشتری برای استفاده از بنادر و زیرساختهای حمل و نقل ایران جذب شوند.

این افزایش فعالیت ترانزیتی به ایجاد شغل توسعه زیرساختها و رشد اقتصادی در ایران کمک میکند روابط قوی تر بین ایران آسیای مرکزی و سایر کشورهای شرکت کننده را تقویت و امکان تبادل کالا، فناوری و تخصص را فراهم میکند که این همکاری می تواند منجر به توسعه سرمایه گذاری های مشترک فرصتهای سرمایه گذاری و تبادلات فرهنگی تقویت ثبات و شکوفایی منطقه شود.

به نظر میرسد موقعیت جغرافیایی ایران و مشارکت آن در طرح «کمربند و جاده فرصتهای قابل توجهی برای رشد اقتصادی و همکاری های منطقه ای فراهم می.کند همکاری ایران و قرقیزستان به ویژه در زمینه ترانزیت و انرژی پتانسیل تقویت تجارت دوجانبه و کمک به توسعه هر دو کشور را دارد اتصال ایران و قرقیزستان از طریق مسیرهای مختلف طرح کمربند و جاده» از جمله مسیرهای عبوری از افغانستان، ازبکستان و ترکمنستان، نویدبخش افزایش یکپارچگی اقتصادی و تسهیل تجارت در منطقه است.

علاوه بر این، تکمیل کریدور مقاومت که ایران را به عراق و سوریه متصل می کند و همچنین برقراری ارتباط از طریق ،ترکیه، دسترسی ایران به اروپا را افزایش می دهد. به حداکثر رساندن پتانسیل ترانزیتی و اطمینان از تکمیل به موقع اتصالات ریلی در داخل ایران برای دستیابی به منافع اقتصادی پیش بینی شده و درآمد ترانزیتی بسیار مهم است.

با تمرکز بر اتصال ایران به خط ریلی قرقیزستان ایران میتواند از فرصت های تجاری عظیم بین شرق آسیا و اروپا استفاده کند و موقعیت خود را به عنوان یک بازیگر کلیدی در ترانزیت بین المللی تقویت کند و توسعه اقتصادی منطقه ای را تقویت کند. با ادامه گسترش طرح «کمربند و جاده مشارکت و همکاری فعال ایران با کشورهایی مانند قرقیزستان در تحقق اهداف این طرح برای تقویت همکاری های اقتصادی توسعه زیر ساختها و ارتباط منطقه ای مؤثر خواهد بود.

روزنامه جمهوری اسلامی به ادعای قوه قضاییه درباره برخورد جدی با پول‌های کثیف و تخلفات انتخاباتی پرداخت و نوشت:

قوه قضاییه اعلام کرد: در سال منتهی به برگزاری انتخابات و در حالیکه عدلیه قصد دارد با پولهای کثیف و تخلف های انتخاباتی در انتخابات برخورد جدی داشته باشد جریانی خاص قصد دارد با انتشار اخبار و اسناد سوخته قوه قضاییه را تضعیف کند تا دستگاه قضا نتواند در این راه گامهای مستحکمی بردارد.

در این مطلب که با عنوان «چرا پروژه تخریب قوه قضاییه در سال ۱۴۰۲ اوج می گیرد؟» آمده است: در سال منتهی به برگزاری انتخابات در حالیکه عدلیه قصد دارد با پول های کثیف و تخلفات انتخاباتی احتمالی برخورد جدی داشته باشد تخریب دستگاه قضایی با بازنشر سوژه های قدیمی آغاز شده است در همین رابطه یکبار دیگر فیلمی که سال ۹۵ تولید و منتشر شده بود یکبار دیگر در فضای مجازی منتشر شد. در روزهای اخیر فیلمی از یک مصاحبه مردمی تقطیع و هدایت شده در رابطه با عملکرد قوه قضاییه در فضای مجازی در حال انتشار است.

این فیلم که در چند سال اخیر نیز بازنشر شده، حدود ۷ سال پیش یعنی در سال ۹۵ تولید و در همان سال در فضای مجازی منتشر شده بود.در ماههای اخیر نیز فیلمهای مشابه دیگری در فضای مجازی منتشر شده که مربوط به سالهای گذشته است.

در حالی که مبارزه قاطع با فساد درون دستگاهی و خارج از قوه قضاییه با جدیت بیشتری نسبت به گذشته درحال پیگیری است، در سال منتهی به برگزاری انتخابات و در حالیکه عدلیه قصد دارد با پولهای کثیف و تخلفهای انتخاباتی در انتخابات برخورد جدی داشته باشد جریانی خاص قصد دارد با انتشار اخبار و اسناد سوخته، قوه قضاییه را تضعیف کند تا دستگاه قضا نتواند در این راه گامهای مستحکمی بردارد.

محسنی اژه ای رئیس قوه قضاییه نیز در اردیبهشت ماه سال جاری پیشبینی کرده بود که هجمه ها به دستگاه قضا در سال ۱۴۰۲ از حیث تعداد افراد هجمه کننده»، «نوع» و همچنین وسعت هجمه ها، بیشتر از سال ۱۴۰۱ باشد.

روزنامه شرق به موضوع مانور پوتین زیر سایه جنگ در خاورمیانه پرداخته است.

در شرایطی که در سه هفته اخیر جنگ اسرائیل و حماس توجه رسانه ها و افکار عمومی را به خود معطوف کرده، جنگ روسیه و اوکراین همچنان ادامه دارد و از روز گذشته سومین دور مذاکرات صلح برای پایان بخشیدن به جنگ روسیه و اوکراین با حضور نمایندگان بیش از ۵۰ کشور جهان در مالت آغاز شد. این مذاکرات در حالی برگزار میشود که از حمایت اوکراین برخوردار است اما مسکو که آن را به عنوان یک رویداد آشکارا ضد روسی محکوم کرده است، در آن حضور ندارد.

در آستانه برگزاری این نشست ارتش روسیه رزمایشی برای مقابله با حمله هستهای فرضی انجام داد. به گزاری آسوشیتدپرس این رزمایش زیر نظر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و ساعتی پس از آن انجام شد که مجلس علنا به لغو ممنوعیت آزمایش هسته ای در این کشور رأی داد.

لایحه لغو پیمان منع جامع آزمایش هسته ای هفته گذشته در مجلس دوما (سفلی به تصویب رسید. حالا این لایحه برای اجرائی شدن به تصویب نهایی رئیس جمهوری روسیه نیاز دارد.

پوتین پیش تر گفته بود که لغو پیمان منع جامع آزمایش هسته ای که روسیه در سال ۲۰۰۰ به آن پیوست بازتاب موضع گیری ایالات متحده است که با وجود امضای این پیمان، آن را به تصویب نرساند. او اخیرا مدعی شد که ارتش این کشور توانسته است نسل تازه ای از موشک های کروز با تجهیزات و فناوریهای هسته ای را با موفقیت آزمایش کند

رئیس جمهوری روسیه از راه دور و در تماس ویدئویی با مقامهای نظامی ارشد این رزمایش را هدایت میکرد به گفته سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه هدف از این رزمایش «تمرین نیروهای تهاجمی راهبردی در رویارویی فرضی با یک حمله هسته ای گسترده دشمن بوده است.

با اینکه رزمایشهای مشابه در روسیه از دیرباز هر پاییز برگزار میشود این بار وزیر دفاع روسیه این اظهارات را در گرماگرم تنشهای فزاینده بین روسیه و غرب بر سر جنگ در اوکراین بیان میکند پیمان منع جامع آزمایش هسته ای که در سال ۱۹۹۶ به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل رسید، کشورهای عضو را از هر گونه انفجار هسته ای در هر نقطه از قلمروشان منع می‌کند این پیمان هرگز به طور کامل اجرا نشد.

نگرانی های گسترده ای وجود دارد که روسیه با هدف منصرف کردن غرب از ادامه کمک نظامی به اوکراین آزمایشهای هسته ای اش را از سر بگیرد. گفته میشود شماری از مقامهای نظامی روسیه برای از سرگیری آزمایشهای هسته ای ابراز تمایل کرده اند. پوتین هم اگرچه ضرورت این آزمایشها را به نقل از برخی کارشناسان مطرح کرده، هنوز در این باره مستقیم اظهار نظر نکرده است.