افزایش آمار مصرف دخانیات توسط نوجوانان دختر؛ بیش از نیمی از مصرف‌کنندگان «گل» ۱۵ تا ۲۹ ساله هستند

آمار رسمی منتشر شده در رسانه‌های داخلی حاکی از آن است که حدود ۵۲ درصد از مصرف‌کنندگان «گل» از گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال هستند و مصرف دخانیات میان دختران نوجوان به طرز چشمگیری افزایش یافته است.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز به نقل از روزنامه اعتماد، نزدیک به ۱۵ درصد از مصرف‌کنندگان گل، دانشجویان، و ۳.۷ درصد، دانش‌آموزان هستند.

این رسانه به نقل از معاون سازمان بهزیستی نوشت: در جمعیت معتادان، حشیش و گل با فراوانی ۴.۴ درصد، در رتبه دوم و بعد از تریاک است.

جنسیت مصرف‌کنندگان گل ۸۴.۶ درصد مرد و ۱۵.۴ درصد، زن عنوان شده است.

حمیدرضا صرامی، مدیرکل تحقیقات ستاد مبارزه با مواد مخدر طی سالهای ۹۸ و ۹۹ در مقالاتی در اینباره نوشته است: مصرف ماری‌جوانا، علف، گُل و گراس دومین ماده مصرفی در جمعیت مصرف‌کنندگان مستمر مواد یا همان معتادان، اولین ماده مصرفی در جمعیت دانش‌آموزی دوره دوم متوسطه و هنرستان‌های کشور و جمعیتِ دانشجویی دانشگاه‌های دولتی کشور و سومین ماده مصرفی در جمعیتِ کارگری محیط‌های صنعتی کشور ارزیابی شده است.

پیشتر نیز محمود حاجیلویی، دبیر ستاد فرهنگی و اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی به خبرگزاری ایسنا گفته که استعمال دخانیات در حوزه نوجوانان ۱۳ تا ۱۵ ساله، رشد ۱۳ درصدی داشته اما در بین دختران نوجوان، این رشد ۱۳۳ درصد بوده است.

او افزود: براساس آمارهای رسمی، این روند رو به رشد مصرف دخانیات وقتی به نوجوانان می‌رسد شرایط حادتری پیدا می‌کند.

حاجیلویی عنوان کرد: اعتیاد سبک، مقدمه اعتیاد سنگین است. ۷۰ تا ۸۰ درصد کسانی که اعتیاد سنگین دارند اعتیاد سبک داشتند و در جهنم ورود به اعتیاد سنگین و مواد مخدر از سیگار شروع می‌شود.

همچنین روز اول آبان ماه حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز از کاهش سن شروع مصرف دخانیات در ایران و بویژه در زنان اظهار نگرانی کرد.

او دلیل این رویداد را پایین بودن قیمت محصولات دخانی و تنوع بسته بندی، دسترسی فراوان و آسان به این محصولات، مصرف بی رویه دخانیات در شبکه نمایش خانگی و تبلیغات و فروش در فضای مجازی عنوان کرد.

همچنین محمدرضا مسجدی، دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات در ایران اعلام کرد که سیگار کشیدن در میان دختران ۱۲ تا ۱۵ ساله «۱۳۳ درصد» افزایش داشته است.

او نوشت: استعمال سیگار در میان خانم‌ها روند رشدی بالای ۷۰ درصد داشته، اما این رشد برای دختران ۱۲ تا ۱۵ سال «تا ۱۳۳ درصد» بوده است.

مسجدی عنوان کرد: در مجموع حدود ۲۰ تا ۲۲ درصد مردان و کمتر از ۴ درصد زنان ایرانی دخانیات مصرف می‌کنند.

از سویی دیگر، نمایندگان مجلس بندی را در لایحه برنامه هفتم توسعه به تصویب رساندند که به موجب آن مالیات محصولات دخانی از جمله سیگار و تنباکو افزایش پیدا خواهد کرد.

این در حالی است که  تابستان سال گذشته رئیس کمیسیون بهداشت مجلس انتقاد کرده بود که ذی‌نفعان در مجلس و دولت مانع تصویب قانون مالیات برای شرکت‌های تولید سیگار می‌شوند.