/

تخفیف بیش از ۴ میلیارد دلاری جمهوری اسلامی به چین برای خرید نفت فقط در ۹ ماه

چین با افزایش خرید نفت تخفیف‌دار از کشورهایی که توسط جامعه جهانی تحریم شده‌اند حدود ۱۰ میلیارد دلار صرفه‌جویی کرده است که ۴.۲ میلیارد دلار آن مربوط به تخفیف جمهوری اسلامی به این کشور است.

خواندن این مطلب 10 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، رویترز با انتشار گزارشی عنوان کرد که بر اساس گزارش پایگاه‌های ردیابی نفت‌کش ورتکسا و کپلر، چین در ۹ماهه اول سال جاری میلادی، روزانه ۲.۷۶۵ میلیون بشکه نفت خام از طریق دریا از سه کشور ایران، روسیه و ونزوئلا وارد کرده است.

بر اساس این گزارش چین از ابتدای ژانویه سال ۲۰۲۳ یک‌چهارم واردات نفت خام خود را از این سه کشور تامین کرده. این واردات در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۱ درصد و در سال ۲۰۲۰ تنها ۱۲ درصد بوده است.

چین در ۹ ماه گذشته با واردات کم‌سابقه یک میلیون بشکه نفت در روز از ایران که ۶۰ درصد بالاتر از رکورد ۶۲۳ هزار بشکه در روز ثبت شده توسط گمرک چین در سال ۲۰۱۷ است، حدود ۴.۲ میلیارد دلار صرفه‌جویی کرده است.

این آمار به این معنی است که جمهوری اسلامی ماهانه حدود ۵۰۰ میلیون دلار نفت خود را ارزان‌تر از قیمت عادی به چین می‌فروشد.

رویترز گزارش داده که نفت ایران ۱۷ دلار در هر بشکه ارزان‌تر از نفت برنت عرضه می‌شود و همچنین نفت ایران ۱۵ دلار ارزان‌تر از نفت عمان که هم کیفیت هستند به فروش می‌رسد.

این تحریم‌ها به طور ناخواسته هزینه‌های واردات نفت را برای چین کاهش داده است، به‌ویژه به نفع پالایشگاه‌های کوچک مستقل این کشور و تسهیل صادرات سودآور توسط پالایشگاه‌های دولتی شده است. خریدهای چین درآمد مهمی را برای مسکو، تهران و کاراکاس فراهم می‌کند که اقتصاد آنها به طور قابل‌توجهی تحت‌تأثیر تحریم‌های غرب و کاهش سرمایه‌گذاری قرار گرفته است.

این میزان تخفیف کمی کمتر از ۶ میلیارد دلاری است که سال‌ها در کره جنوبی بلوکه شده بود و نهایتاً پس از مذاکرات طولانی با آمریکا و تبادل زندانیان میان دو طرف، به قطر منتقل شد و همچنان شک شبهه‌های فراوانی در رابطه با دسترسی جمهوری اسلامی به این پول مطرح است.

در مقایسه‌ای دیگر، این رقم حدود سه برابر میزان صادرات ایران به هند طی ۹ ماه تخمین زده می‌شود.

بر اساس این گزارش روسیه روزانه حدود ۸۰۰ هزار بشکه نفت تخفیف‌دار به چین صادر می‌کند و طی ۹ ماه گذشته ۴.۳۴ میلیارد دلار به رژیم چین تخفیف داده است.

البته اینکه ایران نفت خود را با تخفیف‌های نجومی به چین می‌فروشد موضوع جدیدی نیست. بلومبرگ روز ۱۷ فروردین سال جاری و در گزارشی با استناد به داده‌های شرکت‌های کشتیرانی گزارش داد که ایران هر بشکه نفت را ۱۲ دلار کمتر از نفت شاخص برنت به چین تحویل داده است.

این گزارش در حالی منتشر شده که داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، علی‌رغم ادعاهای متعدد مقامات جمهوری اسلامی در مورد افزایش تولید و فروش نفت ایران، روز گذشته از محقق نشدن درآمد پیش‌بینی شده برای سال جاری و کسری بودجه شدید دولت ابراهیم رئیسی خبر داد.

او یکی از دلایل این کسری بودجه را محقق نشدن درآمد نفتی پیش‌بینی شده در بودجه سالیانه عنوان کرد و گفت: «درآمدهای نفتی در بودجه ۶۲۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است، فرض بر این بوده که نفت را با قیمت ۸۰ دلار و به میزان ۱.۵ میلیون بشکه بفروشیم اما در بسیاری ماه‌های سال قیمت فروش و میزان صادرات کم بوده است».

البته افزایش صادرات نفت تخفیف‌دار ایران توسط جمهوری اسلامی به چین در سایه مماشات دولت بایدن با جمهوری اسلامی صورت گرفته است.

خبرگزاری بلومبرگ در اوایل شهریورماه با انتشار گزارشی خبر داد که بعد از مذاکرات جمهوری اسلامی و دولت بایدن بر سر آزادی زندانیان دو تابعیتی از ایران، ایالات متحده تحریم‌های نفتی ایالات متحده علیه تهران را کاهش داده است. 

این خبرگزاری چند ملیتی در گزارش خود عنوان کرد که مقامات آمریکایی به طور خصوصی اعتراف کرده‌اند که به تدریج تحریم نفتی ایران را کاهش داده‌اند که نتیجه آن افزایش فروش نفت ایران به بالاترین سطح از زمان بازگشت تحریم‌ها در پنج سال پیش و بیشترین میزان فروش نفت به چین بوده است.