تد کروز
/

تد کروز: پرونده رابرت مالی یک رسوایی بزرگ امنیتی در تاریخ آمریکا است

 تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه، اتفاق‌های رخ داده پیرامون رابرت مالی، نماینده تعلیق شده دولت آمریکا در امور ایران را «یکی از بزرگ‌ترین رسوایی‌های امنیت ملی» در تاریخ ایالات متحده خواند و گفت «سه جاسوس ایرانی» در بالاترین سطوح دولت آمریکا مشغول به کار بوده‌اند.

خواندن این مطلب 4 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، کروز روز دوشنبه اول آبان در گفت و گو با شبکه خبری فاکس نیوز گفت که مساله رابرت مالی یکی از بزرگترین رسوایی‌های امنیت ملی در تاریخ کشور آمریکا باقی می‌ماند.

به گزارش نیویورک‌ پست، او در این مصاحبه تاکید کرد سه تن از مشاوران ارشد مالی که در حلقه نزدیکان مورد اعتماد او قرار داشتند، «از سوی حکومت ایران به استخدام درآمده بودند».

اشاره کروز به آرین طباطبایی، دینا اسفندیاری و علی واعظ است که در گذشته جز تیم رابرت مالی یا از نزدیکان او بودند.

جو بایدن رئیس جمهور دموکرات آمریکا در ماه ژانویه ۲۰۲۱ از رابرت ملی برای احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ ایران استفاده کرد.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در اواخر سال ۱۳۹۲ حلقه‌ای از تحلیل‌گران و محققان خارج کشور را تحت عنوان «طرح کارشناسان ایران» (The Iran Experts Initiative) تشکیل داده و طبق اسناد بررسی شده، برای سال‌های متمادی از این شبکه به منظور گسترش قدرت نرم حکومت ایران و افزایش نفوذ آن در صحنه جهانی استفاده کرده است.

تعدادی از اعضای طرح کارشناسان ایران از جمله طباطبایی، اسفندیاری و واعظ با جمهوری اسلامی ارتباط مستقیم داشته‌اند و در برخی موراد، این ارتباطات ادامه‌دار بوده است.

کروز با اشاره به حضور آرین طباطبایی به عنوان رئیس دفتر کنونی معاون وزیر دفاع آمریکا گفت او همچنان به «اسناد طبقه‌بندی شده» دسترسی دارد.

این سناتور جمهوری‌خواه با انتقاد از رویکرد «رسانه‌های شرکتی» در قبال افشاگری‌های صورت گرفته گفت این رسانه‌ها به این موضوع نمی‌پردازند که «سه جاسوس ایرانی در حالی که مستقیما برای ایران کار می‌کردند، به سطوح ارشد دولت منتقل شدند و به اطلاعات طبقه‌بندی شده دسترسی داشتند».