درخواست لغو مجوز همکاران ایرانی رابرت مالی
/

درخواست مقامات پیشین آمریکا برای لغو مجوز امنیتی کارکنان مرتبط با جمهوری اسلامی

برخی از مقامات ارشد امنیتی دولت پیشین ایالات متحده با انتشار بیانیه‌ای از دولت بایدن خواستند مجوز امنیتی مقامات آمریکایی را که «بر اساس روابط یا همدردی با دولت ایران» تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا هستند را لغو کند.

خواندن این مطلب 10 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، مایک پمپئو وزیر امور خارجه سابق، رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی، کریستوفر میلر رئیس پنتاگون و جان رتکلیف مدیر اطلاعات ملی دولت ترامپ با امضا این بیانیه نسبت به عملیات نفوذ جمهوری اسلامی در آمریکا ابراز نگرانی کردند.

چندی پیش گزارش‌هایی منتشر شد که نشان می‌داد وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی از آغاز سال ۲۰۱۴، از شبکه‌ای از دانشگاهیان خارجی برای تقویت مواضع تهران در آمریکا استفاده می‌کرد که شامل همکاران مالی نیز می‌شود. یکی از آنها، آریان طباطبایی، در حال حاضر با مجوز امنیتی عالی در پنتاگون خدمت می‌کند.

در این بیانیه آمده است: «ما به عنوان مقامات ارشد سابق در دولت ایالات متحده از اطلاعات مندرج در مقالات اخیر در مورد عملیات نفوذ ایران که شهروندان آمریکایی، به ویژه کارمندان دولت ایالات متحده را هدف قرار می‌دهد، بسیار نگران هستیم.»

آنها با تأکید بر بی‌سابقه بودن چنین ابراز نگرانی، عنوان کردند که «ما مشترکاً به این شیوه بی‌سابقه صحبت می‌کنیم، زیرا ایران و عملیات مخفیانه آن در انواع مختلف، از جمله عملیات نفوذ، برای امنیت ملی ایالات متحده خطری آشکار و آشکار دارد.»

این چهار مقام ارشد امنیتی دولت ترامپ تأکید کردند که اظهارات آنها بدون «هیچ‌گونه انگیزه با دلیل سیاسی» است.

در همین حال نشریه واشنگتن فری بیکن گزارش داد که دریافته است که پنتاگون مجوز امنیتی آرین طباطبایی را که نام او نیز در شبکه نفوذ جمهوری اسلامی قرار داشت را مجدداً تایید کرده است.

ادعای عضویت طباطبایی در شبکه نفوذ جمهوری اسلامی باعث نگرانی قانونگذاران جمهوری‌خواه شد و آنها خواستار لغو مجوز امنیتی وی و بررسی روابط احتمالی او با جمهوری اسلامی شدند.

این رسانه آمریکایی در گزارشی عنوان کرد که ریان ای ویرککالا، دستیار وزیر دفاع، در نامه‌ای به سناتور جونی ارنست گفته است که پس از بررسی داخلی به طباطبایی اجازه داده شده تا دسترسی فوق‌سری خود را حفظ کند.

جونی ارنست، سناتور جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا که یکی از چندین قانون‌گذار جمهوری‌خواه است که خواستار پاسخ‌گویی درباره نقش ادعایی طباطبایی در عملیات نفوذ جمهوری اسلامی است، گفت که پنتاگون احتمالاً به رژیم تندرو در تهران کمک می‌کند تا «به اطلاعات بسیار حساس دسترسی پیدا کند.»

او به فری بیکن گفت: «دولت بایدن به خطر افتاده است، اما آنها همچنان از اجازه دادن به یک جاسوس ایرانی برای نفوذ و کار در پنتاگون دفاع می‌کنند و احتمالاً به رژیم ایران اجازه دسترسی به اطلاعات بسیار حساس را می‌دهند. دولت بایدن به جای جدی‌گرفتن این تهدید امنیت ملی و تعلیق مجوز امنیتی طباطبایی، راهبرد مماشات خود را که قبلاً ایران و گروه‌های تروریستی‌اش را جسور کرده است، دوچندان می‌کند.»

این در حالی است که مجلس نمایندگان آمریکا و سنای این کشور تحقیقات گسترده‌ای را در مورد سیاست دولت بایدن در قبال تهران و فعالیت‌های رابرت مالی، نماینده ویژه کاخ سفید در امور ایران و روابط احتمالی او و همکارانش با جمهوری اسلامی آغاز کردند.

بر اساس گزارش‌هایی که چندی پیش منتشر شد، جمهوری اسلامی شبکه‌ای از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی را گرد هم آورده بود که از یک سو با تهران در تماس بوده و از مقامات جمهوری اسلامی در موارد مختلف راهنمایی می‌گرفتند از سوی دیگر به دولت بایدن مشاوره می‌دادند و یا در سمت‌های مهم دولتی فعالیت می‌کنند.

بر اساس اسناد منتشر شده یکی از اعضای این ابتکار، آریان طباطبایی است که در حال حاضر در پنتاگون سمتی بلندپایه‌ای دارد و ابتدا در سال ۲۰۲۱ به تیم مذاکره کننده مالی با جمهوری اسلامی پیوست.

 همچنین نام علی واعظ و دینا اسفندیاری نیز در این اسناد ذکر شده است. این دو عضو اندیشکده «گروه بین‌المللی بحران» هستند که پیش‌تر رابرت مالی رهبری آن را به عهده داشت و نقش پر رنگی در تنظیم توافقنامه برجام ایفا کردند و گفته شده بارها به مقامات دولت بایدن و حتی دولت اوباما مشاوره داده‌اند.