تشییع مهرجویی و همسرش
/

مراسم تشییع داریوش مهرجویی و همسرش با حضور گسترده هنرمندان برگزار شد

مراسم تشییع جنازه و خاکسپاری داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر صبح چهارشنبه در تهران با حضور هنرمندان و بازیگران برگزار شد.

خواندن این مطلب 12 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، مراسم رسمی بدرقه پیکر داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر  ساعت ۱۰ صبح با اجرای بهرام رادان برپا شد که از مردم خواست به احترام پیکر این دو هنرمند به پا خیزند.

کمتر از یک ساعت مانده به مراسم تشییع پیکر داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر، جمعی از مردم علاقه‌مند و هنرمندان با حضور در محوطه پهنه رودکی تالار وحدت آماده وداع شدند و ترانه «چرا رفتی؟» همایون شجریان و بخشی از موسیقی فیلم «سنتوری» تا پیش از آغاز مراسم پخش شد.

بر اساس گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی شرایط برگزاری این مراسم به صورتی بود که اعتراض حاضران را برانگیخت؛ به‌گونه‌ای که گزارش شده صدای موسیقی در محوطه رودکی تالار وحدت بیش از حد بلند بود و این که صدای سخنرانان به خوبی به گوش حاضران نمی‌رسید.

با این حال، برخی از حاضران شعارهایی را در اعتراض به قتل این زوج هنرمند سر دادند.

«مرگ بر قاتلان» از جمله شعارهای سر داده شده بود و روی یکی از پلاکاردها نیز در کنایه به حکومت نوشته شده بود: «عوضش امنیت داریم».

گزارش شده حاضران در جریان آن بارها شعارهای اعتراضی همچون «زن زندگی آزادی» و «قاتلان قاتلان رسوا باید گردند» سر دادند.

مونا مهرجویی، دختر داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر نیز، در مراسم تشییع پدر و مادرش گفت: «احساس می‌کنم پدر و مادرم شانه‌هایم را گرفته‌اند و می‌خواهند که سرپا بمانم».

در تصاویر منتشر شده، مونا مهرجویی با پوشش اختیاری در مقابل حاضران صحبت می‌کند.

او در این مراسم، جمله پدرش مبنی بر اینکه «قاتلین میان ما هستند» را نیز تکرار کرد.

در مراسم تشییع‌جنازه مهرجویی و محمدی‌فر، سینماگرانی چون مسعود کیمیایی، بهمن فرمان‌آرا، احمدرضا درویش، فرهاد اصلانی، مانی حقیقی و جعفر پناهی حضور داشتند.

علی نصیریان، بازیگر پیشکسوت سینمای ایران نیز که در خارج از کشور به سر می‌برد، پیامی برای این مراسم ارسال کرد.

آقای نصیریان در پیام خود نوشت: «این چه روزگاری است که اشک و خون از آسمان می‌بارد.»

فرمان‌آرا نیز در سخنانی گفت: «ما داریم کجا زندگی می‌کنیم؟ من حرف زیادی نمی‌زنم. دل ما شکسته است، همه چیز بد است آیا قرار است هر هفته برای رفتن کسی اینجا جمع شویم»؟

مرضیه برومند مدیرعامل خانه سینما نیز از سخنرانان مراسم بود. او در سخنان خود گفت «با ما خوب باشید، ما کنار شما با اسرائیل هم می‌جنگیم» که این سخنان با واکنش جمعیت و هوکردن او همراه شد.

بهرام رادان همچنین پیامی از کیانوش عیاری کارگردان خواند که در بستر بیماری است و اعلام کرد که متاثر است از این اتفاق و از ویژگی‌های داریوش مهرجویی گفت.

او همچنین در ادامه پیام صوتی دختر بزرگتر مهرجویی را پخش کرد.

احمدرضا درویش، محمد مهدی عسگرپور، داریوش فرهنگ، رضا درمیشیان، مسعود کرامتی، محمد علی نجفی، علی مصفا، جعفر پناهی، محمد رسول اف، همایون ارشادی، حسن پورشیرازی، غزل شاکری، دانش اقباشاوی، محسن امیریوسفی، محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی، حبیب ایل‌بیگی معاون اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی، مسعود کیمیایی، بهمن فرمان‌آرا، سیروس الوند، بهرام رادان، حبیب دهقان‌نسب، مانی حقیقی، مازیار میری، هانیه توسلی، محمدرضا دلپاک، ابوالحسن داودی، مرتضی شایسته، همایون اسعدیان، مسعود اطیابی و… از جمله هنرمندان و مسئولان حاضر در این مراسم بودند.

داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر، همسرش، شامگاه شنبه، ۲۲ مهرماه، در منزل شخصی‌شان در کرج به قتل رسیدند.

با وجود این که سخنگوی دولت جمهوری اسلامی روز دوشنبه اعلام کرد که ابراهیم رئیسی برای پیگیری قتل داریوش مهرجویی و همسرش «دستور ویژه» داده و مقام‌های جمهوری اسلامی هنوز کسی را رسماً به عنوان متهم به ارتکاب به این قتل معرفی نکرده‌اند.

مقام‌های انتظامی و قضایی جمهوری اسلامی تا روز سه‌شنبه از بازداشت ده مظنون در این ارتباط خبر دادند اما جزئیاتی در این زمینه منتشر نشده است.

در پیام کانون کارگردانان سینمای ایران که در مراسم روز چهارشنبه خوانده شد، آمده بود که این انجمن خواهان مجازات «خیلی سریع‌تر قاتلان داریوش مهرجویی» است.

همچنین پیشتر صد نفر از سینماگران و اهل فرهنگ افغانستان از دستگاه قضایی جمهوری اسلامی خواستند که «هرچه زودتر» عاملان «قتل وحشتناک» داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر را شناسایی کند و به عدالت بسپرد.

در حالی که هنوز انگیزه‌های این قتل به طور رسمی علنی نشده، برخی فعالان و رسانه‌های ایران احتمال «سیاسی بودن» قتل داریوش مهرجویی را مطرح کردند.

خانه سینما در پی قتل هولناک این کارگردان سینما از ۲۴ مهرماه به نشانه احترام، سه روز عزا برای اهالی سینما و دوستداران مهرجویی و همزمان با مراسم تشییع نیز یک روز تمام پروژه‌های سینمایی در سراسر کشور تعطیل اعلام کرده است.