بحران ریزگردها در سیستان و بلوچستان؛ بیش از ۵۰۰ نفر دیگر راهی بیمارستان شدند

‌ در دو روز گذشته همزمان با ادامه طوفان شن و بروز پدیده ریزگردها در استان سیستان و بلوچستان، دست‌کم ۵۱۱ نفر با عوارض تنفسی، قلبی و چشمی به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند.

خواندن این مطلب 4 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، مجید محبی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان این خبر را اعلام کرده است.

وی گفت: طوفان گرد و خاک و پراکنده شدن ریزگردها در محدوده پنج شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز اتفاق افتاده است.

به گفته محبی طی دو روز اخیر ۵۱۱ نفر از مردم منطقه را راهی بیمارستان و مراکز بهداشتی و درمانی کرده است.

او افزود: از این تعداد ۴۸۴ نفر با دریافت درمان از بیمارستان‌ها مرخص شدند.

محبی در ادامه گفت: ااما دست‌کم ۲۷ نفر به دلیل شدت عوارض این پدیده همچنان در مراکز درمانی بستری بوده و تحت درمان قرار دارند.

مقام‌ها و دستگاه‌های حکومتی در سال جاری آمار کاملی از میزان مراجعه بر اثر عوارض ناشی از ریزگردها به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شهرهای شمال سیستان و بلوچستان ارائه نکرده‌اند.

بنابر آمارهای پراکنده اعلام شده توسط دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان فقط از ۳۰ مرداد ماه تا ۳ مهر ماه، یعنی طی حدود سی و پنج روز، بیش از ۳ هزار و ۸۰۰ نفر در پی طوفان شن و ریزگردها راهی بیمارستان‌ها شده‌اند.

این در حالی است که طی تیر و مرداد ماه نیز شمار مشابهی از مردم این منطقه بر اثر ابتلا به عوارض طوفان گرد و غبار و ریزگردها به بیمارستان‌ها مراجعه کرده بودند.

بادهای ۱۲۰ روزه سیستان و بلوچستان از دو دهه پیش و به ویژه پس از خشک شدن تالاب هامون و شکل‌گیری کانون‌های جدید ریزگردها، به عاملی برای تشدید ریزگردها در محدوده شهرهای زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز و افزایش بیماری‌های قلبی و تنفسی، تبدیل شده است.

«ناکامی دولت در دریافت حقابه رودخانه مرزی هیرمند از افغانستان» و «تشدید طوفان شن و هجوم ریزگردها» از جمله عواملی است که به بحران بی‌آبی و تشدید ریزگردها در این منطقه دامن زده است.