پرچم ایران و امریکا
/

واشینگتن‌پست: آمریکا و قطر برای توقف دسترسی ایران به ۶ میلیارد دلار توافق کردند/ جمهوری اسلامی تکذیب کرد

واشینگتن پست، نشریه آمریکایی  گزارش داد که پس از حمله حماس به اسرائیل، آمریکا و قطر بر سر ممانعت از دسترسی جمهوری اسلامی به ۶ میلیارد دلار از پول‌های آزادشده ایران توافق کرده‌اند.

خواندن این مطلب 10 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، بر اساس این گزارش که امروز پنجشنبه ۲۰ مهر منتشر شده، این نشریه به نقل از دو منبع آگاه گفته‌ معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا این خبر را به اعضای دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا اطلاع داده است.

پیشتر خبرنگار ارشد شبکه سی‌بی‌اس نیوز هم از تفاهم بی‌سر و صدای آمریکا و قطر در این زمینه خبر داده بود.

روزنامه «واشینگتن‌پست» در گزارشی نوشت والی آدیمو، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا، در جلسه‌ای با نمایندگان دمکرات در مجلس نمایندگان گفته است مقامات آمریکایی و قطری توافق کرده‌اند که مانع دسترسی ایران به شش میلیارد دلار منابع منتقل‌شده جمهوری اسلامی از کره جنوبی به دوحه برای خرید اقلام انسان‌دوستانه شوند.

این روزنامه آمریکایی با استناد به دو منبع رسمی و یک منبع در کنگره که نخواستند نام‌شان فاش شود، نوشته است: آقای آدیمو به قانون‌گذاران آمریکایی قول داده است که این مبالغ «به این زودی‌» در دسترس ایران قرار نخواهد گرفت.

به‌دنبال انتشار گزارش روز پنجشنبه روزنامه واششنگتن‌پست، رسانه‌های داخلی ایران به‌نقل از بانک مرکزی جمهوری اسلامی نوشتند نه‌تنها شش میلیارد دلار از دارایی‌های ایران، بلکه ۱۰ میلیارد دلار از منابع ارزی ایران در عراق نیز هم‌اکنون در دسترس بانک مرکزی قرار گرفته است.

مقامات دولت ایالات متحده و قطر هنوز به این خبر واکنش نشان نداده‌اند، اما «نورنیوز» نزدیک به شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی دقایقی بعد از انتشار گزارش‌ها پیرامون توافق قطر و آمریکا، اعلام کرد: «برخلاف ادعای واشینگتن‌پست، منابع ارزی ایران در قطر کاملا در دسترس است. هیچ تغییری در موضوع دسترسی ایران به منابع ارزی خود در بانک‌های قطر ایجاد نشده و توافق انجام‌شده به قوت خود باقی است».

پس از حمله حماس به اسرائیل، گمانه‌زنی‌هایی در مورد نقش ایران در این حمله مطرح شد ولی موضع رسمی ایالات متحده این بود که سند برای اثبات دخالت مستقیم ایران در این حمله وجود ندارد. با این حال جو بایدن، رئییس جمهوری آمریکا به ایران و همه کشورهای دیگر سریعا هشدار داد که در این جنگ دخالت نکنند.

این تصمیم پس از افزایش فشار اعضای کنگره به دولت بایدن برای تشدید سیاست‌های مقابله با جمهوری اسلامی به دلیل حمایتش از حمله حماس به اسرائیل صورت گرفت.

تعدادی از اعضای مجلس نمایندگان و سنای آمریکا مستقیما از دولت آمریکا خواسته بودند تا در واکنش به حمله حماس،‌ دسترسی ایران را به شش میلیارد دلار متوقف کند.

این پول از درآمدهای مسدودشده تهران از فروش نفت بود که در پی تحریم‌های بین‌المللی دسترسی حکومت ایران به آن متوقف شده بود.

روز دوشنبه کوین مک‌کارتی، رییس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا گفت سیاست بایدن در مماشات با ایران باید به پایان برسد. او افزود: «سیاست او فقط تروریست‌ها را جسور کرده و دادن شش میلیارد دلار به ایران فقط به این امر کمک می‌کند. دلارهای آزادشده باید امروز دوباره مسدود شوند.»

 با این حال آنتونی بلینکن با رد این ادعا گفت که هنوز آن شش میلیارد به دست ایران نرسیده است.

دون بیکن، عضو جمهوری‌خواه کنگره آمریکا هم از دیگر مقام‌های این کشور بود که در واکنش به حمله حماس به اسرائیل و حمایت ایران از آن، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «حماس با تسلیحات ایران تامین می‌شود. ما هرگز نباید یک دلار به ایران بدهیم، چه رسد به شش میلیارد دلاری که دولت بایدن اخیرا برای آزاد کردن گروگان‌ها پرداخت کرد.»

پیشتر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه ۲۱ شهریور اعلام کرده بود: «ایالات متحده اگر ضروری تشخیص دهد از این توانایی برخوردار است تا شش میلیارد دلار پول‌ مسدود شده ایران در کره جنوبی که در حال انتقال به قطر است، را بار دیگر مسدود کند».

۲۷ شهریور وزارت خارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد مبادله پنج زندانی ایرانی در برابر پنج زندانی آمریکایی انجام شده است. همان روز قطر به ایران و آمریکا اطلاع داده بود که حدود شش میلیارد دلار پول آزاد شده ایران از سوئیس به قطر منتقل شده است.