/

کیوسک امروز؛ دسترسی ایران به منابع ارزی مسدود شده در لوکزامبورگ/ سنگ‌اندازی رانتخواران و لابی‌بازها در مسیر سامانه یکپارچه خودرو/ مهاجران افغانستانی/ تعهد اروپا به احیای برجام/ ورق دلار برگشت

روزنامه‌های صبح امروز، یکشنبه شانزدهم مهر ماه به مباحثی پیرامون منابع ارزی مسدود شده در لوکزامبورگ، سامانه یکپارچه خودرو، مهاجران افغانستانی، اروپا و احیای برجام و نوسانات دلار پرداخته‌اند.

خواندن این مطلب 43 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید؛

روزنامه کیهان به موضوع دسترسی ایران به منابع ارزی مسدود شده در لوکزامبورگ پرداخت.

بانک مرکزی روز شنبه در اطلاعیه ای خبر داد با صدور رای دیوان عالی کشور لوکزامبورگ، موانع قضایی جهت دسترسی به معادل یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از داراییهای ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در این کشور برطرف شد اموال و دارایی ارزی بانک مرکزی کشورمان نزد موسسه کلیر استریم لوکزامبورگ در سال ۲۰۲۰ با شکایت برخی اتباع آمریکایی توقیف شده بود که با اعتراض و پیگیریهای حقوقی کشورمان در نهایت طی چند روز گذشته (۶) مهر ۱۴۰۲ دیوان عالی کشور لوکزامبورگ اعتراض و دلایل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را مورد پذیرش قرار داد و رای قبلی دادگاه این کشور را نقض کرد.

با اقدامات و پیگیریهای حقوقی بانک ،مرکزی در مقطع کنونی موانع قضایی برای دسترسی به داراییهای ارزی این بانک در کشور اروپایی لوکزامبورگ به ارزش یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار برطرف شده و این منابع هم اکنون در دسترس بانک مرکزی ایران قرار گرفته است. دسترسی به ۱۸ میلیارد دلار از منابع بلوکه شده با آزاد شدن منابع یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلاری ایران در لوکزامبورگ میتوان گفت که کشورمان در ماههای گذشته به ۱۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار از منابع در کشورهای مختلف و صندوق بین الملی پول دسترسی پیدا کرده است و در ادامه نیز و با آزادسازی ارزهای بلوکه شده در ترکیه و ژاپن این رقم به بیش از ۲۵ میلیارد دلار میرسد

به گزارش ایسنا محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی در سی امین همایش سیاستهای پولی و ارزی در این باره گفته بود که منابع ارزی بلوکه شده با رقم بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار در خارج از کشور ناشی از تحریم های ظالمانه وجود دارد که با کمک دستگاه دیپلماسی دسترسی به بخشی از این منابع امکان پذیر شده است و به زودی شاهد آثار آن بر اقتصاد کشور خواهیم بود نهایتا پس از حق دسترسی سریع ایران به شش میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از منابع موجودش در صندوق بین المللی در تاریخ یازدهم خرداد ماه امسال دیپلماسی اقتصادی ایران جواب داد و تاکنون حدود ۱۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار از منابع ارزی بلوکه شده ایران در کشورهای مختلف آزاد شده یا در حال آزادسازی است حدود شش میلیارد دلار از این منابع به ارزهای بلوکه شده ایران در کره جنوبی بر میگردد که سالها ایران برای آزاد شدن آن مذاکره کرد و نهایتا اواخر شهریور ماه امسال به حساب شش بانک ایرانی در دو بانک در قطر واریز شد.

حدود چهار میلیارد دلار از این منابع ،نیز ارزهای بلوکه شدن ایران در عراق بود که طی ماه های گذشته تدریج آزاد شده است و همچنان این روند ادامه دارد در این میان ارزهای ایران در ترکیه و ژاپن نیز به میزان شش میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار در حال مذاکره برای آزادسازی است و با دسترسی کشورمان به این منابع میزان ارزهای آزاد شده به ۲۵ میلیارد و یکصد میلیون دلار خواهد رسید. البته تلاشها و مذاکرات دیپلماتیک ایران و پیگیری قضایی از مراجع بین المللی ادامه دارد و با وجود شرایط کنونی میتوان امیدوار بود تا پایان امسال منابع ارزی بلوکه شده بیشتری آزاد شده و در دسترس ایران قرار بگیرد.

مجیدرضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در این زمینه گفته بود که مقدمات انتقال ۱۰ میلیارد دلار دیگر از منابع ارزی بلوکه شده ایران فراهم شده است با توجه به این منابع ارزی آزاد شده میتوان امیدوار بود که در کنار تراز تجاری مثبت و افزایش درآمدهای نفتی بازار ارز در ادامه نیز رنگ آرامش بیشتری به خود ببیند و شاهد کاهش نرخها در این بازار باشیم.

روزنامه جوان نیز به مبحثی تحت عنوان سنگ‌اندازی رانتخواران و لابی‌بازها در مسیر سامانه یکپارچه خودرو پرداخته است.

قرار بود خودروسازان با عرضه خودرو در سامانه یکپارچه مانع تضییع حقوق مصرف کنندگان و روند عرضه شفاف سازی ،شوند ولی .نشد ۲۰ اردیبهشت آخرین عرضه خودروسازان در سال جاری صورت گرفت و قرار بود در هفته جاری مرحله سوم فروش خودرو در این سامانه فعال شود اما به دلیل درخواست افزایش قیمت از سوی خودروسازان ایران خودرو و سایپا از فعالسازی دور سوم در سامانه یکپارچه خودداری .کردند در این میان وزارت صمت به عنوان متولی این صنعت در عین حال که از پذیرفتن مسئولان این سامانه سر باز زده نتوانسته است خودروسازان را به عرضه خودرو مجاب کند و وعده صمت محقق نشده است به نظر میرسد همچنان سمبه جریان مافیای خودرو پرقدرت است و هیچ مسئولی خود را موظف به اجرای فرمان رئیس جمهور و شفاف سازی عرضه
نمی داند.

۵/۱ سال از صدور فرمان هشت ماده ای رئیس جمهور مبنی بر اصلاح روند قرعه کشی و شفاف سازی فرایند عرضه خودرو میگذرد تنها اتفاق مثبت در این مدت عرضه خودرو در سامانه یکپارچه خودرو است که از فروش خودرو از سوی خودروسازان در خارج از شبکه عرضه جلوگیری میکند.

اسفند سال ۱۴۰۰ رئیس جمهور در بازدید از ایران خودرو فرمانی هشت ماده ای صادر کرد. یکی از بندهای این فرمان مربوط به نحوه عرضه خودرو بود. رئیس جمهور در خصوص نحوه عرضه خودرو به مردم به منظور ایجاد شفافیت و افزایش رضایتمندی مردم ضمن حذف تدریجی روند قرعه کشی با افزایش عرضه خواستار اصلاح فوری و شفاف سازی فرایند عرضه خودرو از طریق قرعه کشی) شد. وی تأکید کرد از ابتدای سال ۱۴۰۱ پس از تکمیل وجه خودروهای پیش فروش شده باید بدون تأخیر ،بلاوجه قابل تحویل به مشتری شود و هرگونه واگذاری خودرو به شرکتها دستگاههای دولتی و غیر دولتی به صورت رانتی غیرشفاف و متفاوت با رویه معمول فروش خودرو به مردم ممنوع است. پس از دستورات رئیس جمهور، وزیر سابق صمت در اردیبهشت ۱۴۰۱ سامانه یکپارچه خودرو را راه اندازی کرد و به رغم فشار خودروسازان و کارشکنی آنها در نحوه اعلام برندگان در قرعه کشی مرحله نخست این سامانه کار خود را آغاز کرد. در این مدت خودروهای داخلی در دو نوبت و خودروهای مونتاژی و وارداتی در یک نوبت از طریق این سامانه به مردم عرضه شده است.

روزنامه اعتماد نیز موضوع مهاجران افغانستانی را مورد بررسی قرار داده است.

حضور افغانستانی ها در ایران توفان الاقصى کم کم در حال تبدیل شدن به یک است مساله ای عمومی و به نظر میرسد جریانهای فرصت طلب نیز دنبال گرفتن ماهی از این آب گل آلود هستند و این خطر وجود دارد که موجب برخی تنشهای موردی نیز بشود البته پلیس در یک مورد مهم اقدام به بازداشت افراد مهاجم به مهاجرین کرده است.

واقعیت این است که ایران در منطقه ای قرار دارد که همیشه ظرفیت چنین بحرانهایی را داشته است به طور دقیق از نیم قرن پیش یعنی در سال ۱۳۵۲ که ژنرال محمد داودخان علیه پسر عموی خود ظاهرشاه کودتا و او را از تخت سلطنت خلع کرد افغانستان وارد دوره بحرانی شد البته پیش از آن نیز وضع نداشت خوبی و اگر خوشبین باشیم شاید محمد داودخان گمان می کرد که در مسیر توسعه افغانستان گام خواهد برداشت.

از این رو شاه مخلوع هم مخالفتی نکرد و استعفا داد و به سادگی سلطنت تبدیل به جمهوری شد ولی این یک تحول صوری بود که در نهایت به کودتاهای بعدی و افزایش خشونت، سپس دخالت بیگانه و جنگ بی پایان داخلی انجامید در این میان این مردم افغانستان بودند که از پس زندگی خود برنمی آمدند و راهی کشورهای همسایه و از همه مهمتر ایران و پاکستان شدند. در پاکستان عموما در اردوگاههای پناهندگان بودند ولی در ایران به دلایل فرهنگی و مذهبی و نژادی و از همه مهمتر نیاز به نیروی کار ،ساده جذب بازار کار شدند.

بخش مهمی از کار آجرپزیها گاوداری ها، مرغداریها کشاورزی و باغداری، کارگران ساختمانی مثل رفتگری و را عهده دار شدند. ۹ نظافت خدمات شهری البته همیشه حساسیتهایی وجود داشت، ولی در مجموع مهاجران آرامی بودند و اگر خشم و خشونتی هم از آنان دیده میشد بیشتر از همه ناشی از اختلافات میان خودشان بود. و نه مهمترین مشکل ،آنان حضور غیرقانونی و ثبت نشده است اصل حضور آنان اینکه هر گاه اراده کنند ۱۰ تا ۱۵ نفر آنان را در یک شوتی قرار دهند و با انواع حیل از اقصی نقاط مرزی بیاورند در ،تهران مشکل افغانستانیها نیست مشکل فقدان اراده برای مقابله با یک رفتار غیرقانونی است.

به همین علت نیز نباید مشکلات درونی خود را نادیده بگیریم. آنان برای پیدا کردن یک زندگی امن و بهتر از وضع فعلی و قبلی از افغانستان فرار میکنند. این کاری است که هر انسانی انجام میدهد، مشکل در طرف ایران است که نه جلوی آنان را میگیرد و نه حضور آنان را به طور رسمی و ضابطه مند می پذیرد تا هم مسوولیت داشته باشند و هم مالیات دهند و هم از خدمات استفاده کنند. عمومی نتیجه این میشود که برخی از مردم مشکلات خود را متوجه پناهندگان یا مهاجران میکنند حتی در این راه حرفهای عجیب و غریب هم زده میشود که ریشه آن بی اعتمادی به اقدامات رسمی است از جمله اینکه میخواهند آنان را برای انتخابات بیاورند ما هنوز نتوانسته ایم یک حق طبیعی که قانون هم شده را اجرا کنیم و به فرزندان زنان ایرانی که شوهر خارجی دارند، حق تابعیت بدهیم و فقط درصد اندکی از مشمولین آن تابعیت گرفته اند حالا چگونه ممکن است که به افغانستانی های مهاجر یا پناهنده شناسنامه ایرانی داد؟ در این میان برخی از افراد در رسانهها به مخالفت یا موافقت با افغانستانی های مهاجر یا پناهنده پرداخته اند. برخی نیز مخالفتها را نشانه نژاد پرستی می دانند. در حالی که بیگانه ستیزی دقیق تر است. بیگانه ستیزی به ویژه در شرایط بد اقتصادی، محمل مناسبی است که مسوولیت اوضاع را از مسوولان اصلی دور کند و به یک دعوای انحرافی و حاشیه ای دامن بزند.

مساله این است که همه کشورهای منطقه باید بکوشند به ثبات و پایداری سیاسی و اقتصادی برسند و از تکانه های سیاسی و امنیتی برکنار باشند در این صورت مهاجرت و حتی دادن تابعیت قاعده مند برای هر دو کشورهای مبدا و مقصد مفید است. اتباع خارجی نباید در ایران به صورت غیرقانونی حضور داشته باشند، این کار عوارض فراوانی دارد باید همه آنان شناسایی یا اخراج شوند یا مجاز به کار و حضور در کشور یا در اردوگاه های پناهندگان باشند. «بی سیاستی» از «سیاستِ بد» بدتر است. مردم را در مقابل هم نباید قرار داد حضور پناهندگان افغانستانی در ایران در چارچوب معقول و حساب شده میتواند فرصت باشد و اگر سیاست روشنی حاکم نباشد میتواند به تهدیدی جدی تبدیل اگر سیاست روشنی حاکم نباشد میتواند به تهدیدی جدی تبدیل شود. باید منصف بود. اخیرا اعلام شد که تعداد پناهندگان ایرانی و افغانستانی که از کانال مانش عبور کرده اند بالاترین تعداد است. دوست داریم با هموطنان ما چگونه برخوردی صورت گیرد، پس همان را برای دیگران هم بخواهیم.

روزنامه تجارت به بحث تعهد اروپا به احیای برجام پرداخت.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ضمن اعلام عدم اجماع در بین مشارکت کنندگان در برجام درباره حفظ تحریمهای موشکی علیه ایران که تروئیکای اروپایی خواستار آن است مدعی شد به ادامه تلاشها برای از سرگیری اجرای کامل این توافق متعهد است. جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه ای بر تعهد بر انجام همه تلاشهای ممکن برای از سرگیری اجرای کامل برجام تاکید کرد.

وی در بیانیه ای که روی وبسایت اتحادیه اروپا منتشر شده، اعلام کرد: ۱۴ سپتامبر (۲۳) شهریور) نامه ای از وزرای خارجه فرانسه، آلمان و بریتانیا دریافت کردم که در آن درباره موضوعی در ارتباط با اجرای تعهدات ایران ذیل برجام اطلاع داده شد. بورل افزود: وزرای خارجه اعلام کردند ایران از سال ۲۰۱۹ پایبند نبوده و نظرشان این بود که این (موضوع) از طریق ساز و کار حل اختلافات برجام حل نشده است.

آنها قصد خود را برای عدم برداشتن گامهای مرتبط با برداشته شدن تحریمهای بیشتر در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳ اعلام کردند. مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادامه اعلام کرد متعاقبا به عنوان هماهنگ کننده با همه مشارکت کنندگان در برجام درباره راه پیش رو رایزنی کردم در پی این رایزنی ها متوجه شدم تا امروز موضوع با توجه به دیدگاه های متفاوت بیان شده حل نشده باقی مانده است.

روزنامه مردم‌سالاری نوشت: ورق دلار برگشت

قیمت ها در بازار ارز وطلا پس از دریافت سیگنالهای سیاسی روند خود را تغییر دادند و افزایشی شدند چند وقتی بود که قیمتها در بازار ارز ثابت مانده بودند و به کف قیمتی خود رسیده بودند کارشناسان بازار قیمتهای ۴۹ هزار و ۴۰۰ تومان را کف قیمتی دلار عنوان میکردند و معتقد بودند که اگر قیمتها از این قیمت پایینتر تثبیت شود میتوان انتظار داشت که قیمت هر دلار آمریکا تا مرز ۴۷ هزار تومان هم پایین تر برود.به گزارش مردم سالاری قیمتها در بازار ارز و طلا علاوه بر پیروی از نمودارهای تکنیکال، نیم نگاهی هم به اخبار سیاسی داخلی و خارجی دارند. همزمان با نزدیک شدن به تاریخ ۱۸ اکتبر (۲۶) مهر) اهمیت اخبار و اظهار نظرهای رسمی افزایش می یابد.

بازار ارز با نگاه دقیق تر و موشکافانه تری اخبار منتشر شده را بررسی میکند تا شاید بتواند زودتر نتیجه اقدامات تا تاریخ مذکور را پیشبینی .کند بیانیه اخیر جوزپ بورل و ممانعت آمریکا در پرداخت پول نقد به عراق حکایت از دست اندازی جدید آمریکا و اروپا در بازار ارز دارد. بورل در بیانیه ای نوشته است که آلمان بریتانیا و فرانسه یادآور شده اند که نگرانیهایشان درباره پایبند نبودن ایران به برجام را ثبت کرده و مسئله را به کمیسیون مشترک برجام ارجاع داده اند. بر اساس این گزارش روز پنجشنبه قیمت دلار افزایش یافت با این وجود حدود سه هفته است که دلار در همین محدودههای قیمتی نوسان می کند و بازدهی قابل اعتنایی کسب نکرده است اقدامات و اتفاقات ایالات متحده هم در پایان هفته قبل از چشم بازار ارز دور نماند از برکناری کوین مک کارتی رئیس (جمهوری خواه مجلس نمایندگان ترامپ به فاکس نیوز اعلام کرده که حاضر به پذیرش ریاست مجلس نمایندگان برای دوره یک تا سه ماهه است تا اجماع در میان جمهوری خواهان شکل بگیرد قیمت دلار نیمه کانال ۴۹ هزار تومانی را رد کرده و اگر بالای آن تصویب شود انتظارات کاهشی ارز کمتر شده و هر وقت بالای محدوده ۵۰ هزار تومان تثبیت شد انتظارات افزایشی تقویت میشود. بررسی حباب در هم که روند نزولی گرفته نشان میدهد چپ بازارساز برای کنترل بازار ارز پر است و باتوجه به افزایش حباب سکه امامی، ریسکها برای خرید دلار و طلا بالاست. از نظر تکنیکالی طلای آب شده روی حمایت مهمی است ولی خرید سکه پرریسک تر است که باید دید دلار می تواند با افزایش خود ریسک ناشی از کاهش ارزش اونس طلا در بازار را سکه خنثی کند یا خیر؟

با صدور رای دیوان عالی کشور لوکزامبورگ، موانع قضایی جهت دسترسی به معادل یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از داراییهای ارزی بانک مرکزی ایران در این کشور برطرف شد. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که اموال و دارایی ارزی این بانک نزد موسسه کلیر استریم لوکزامبورگ در سال ۲۰۲۰ با شکایت برخی اتباع آمریکایی توقیف شده بود که با اعتراض و پیگیریهای حقوقی کشورمان در نهایت، طی چند روز گذشته ششم) مهر (۱۴۰۲ ) دیوان عالی کشور لوکزامبورگ اعتراض و دلایل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را مورد پذیرش قرار داد و رای قبلی دادگاه این کشور را نقض کرد.

گفتنی است؛ با اقدامات و پیگیریهای حقوقی بانک مرکزی در مقطع کنونی موانع قضایی جهت دسترسی به داراییهای ارزی این بانک در کشور اروپایی لوکزامبورگ به ارزش ۱.۷ میلیارد دلار برطرف شده و این منابع هم اکنون در دسترس بانک مرکزی ایران قرار گرفته است.

روز شنبه قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید در بازار ،تهران، ۲۸ میلیون تومان معامله شد که در مقایسه با روز کاری قبلی (پنجشنبه ۱۳) مهر ۶۳۰ هزار تومان افزایش داشت. بر اساس نرخ اعلامی اتحادیه صنف فروشندگان و سازندگان طلا جواهر نقره و سکه تهران هر قطعه سکه بهار آزادی طرح قدیم با ۴۰۰ هزار تومان افزایش قیمت، در مقایسه با روز کاری قبلی ۲۵ میلیون تومان داد و ستد شد قیمت نیم سکه نیز روز شنبه با ۲۰۰ هزار تومان افزایش در مقایسه با روز قبل، ۱۵ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان معامله شد. ربع سکه با ۲۰۰ هزار تومان افزایش قیمت ۱۰ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و سکه گرمی نیز با ۱۰۰ هزار تومان افزایش قیمت با نرخ پنج میلیون و ۹۰۰ هزار تومان داد و ستد شد. دیروز قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار طلای تهران ۲ میلیون و ۲۹۴ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام شد.بهای هر انس طلا نیز در روز شنبه در بازارهای جهانی یک هزار و ۸۳۴ دلار بود.