پرچم ایران و امریکا
/

طرح اعضای مجلس نمایندگان آمریکا برای مبارزه با «گروگان‌گیری» توسط حکومت ایران

جو ویلسون نماینده جمهوریخواه و جارِد مسکوویتز نماینده دمکرات طرحی را در مجلس نمایندگان آمریکا مطرح کرده‌اند که می‌گویند دولت ایران و سایر دولت‌های متخاصم را از «گروگان‌ گرفتن» شهروندان آمریکا منصرف خواهد کرد.

خواندن این مطلب 4 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، دو عضو مجلس نمایندگان آمریکا از دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در هفته جاری طرحی را در این مجلس ثبت کردند که هدف از آن جلوگیری از «گروگان‌گیری» توسط دولت ایران و دیگر «دولت‌های متخاصم» و جلوگیری از بازداشت بی‌دلیل شهروندان آمریکا توسط آنان از راه «تحریم و دیگر مجازات‌های شدید» قید شده است.

جو ویلسون، جمهوری‌خواه، و جَرِد ماسکوویتز، دموکرات، در این طرح که روز دوشنبه ارائه کردند از رئیس جمهور ایالات متحده خواسته‌اند که از ارائه روادید آمریکا به هر کس که تحت قوانین تروریسم و اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی تحریم شده حتی به عنوان نماینده در سازمان ملل خودداری کند.

آقای ویلسون با اشاره به سفر اخیر ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران به نیویورک، از او به عنوان «تروریست و قاتل جمعی» یاد می‌کند.

این طرح پس از آن ارائه شده است که دولت بایدن در توافقی با جمهوری اسلامی توانست پنج شهروند خود را که در ایران زندانی شده بودند در ازای آزاد کردن انتقال شش میلیارد دلار از پول نفت ایران آزاد کرده و به خاک آمریکا بازگرداند.

همزمان با بازگشت این زندانیان به خاک آمریکا، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، که ویلسون و ماسکوویتز او را «قاتل و تروریست» توصیف کرده‌اند توانست برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به آمریکا سفر کند، موضوعی که انتقاد بسیاری را،‌ از سیاستمداران آمریکایی تا اپوزیسیون ایران، موجب شد.

جمهوری‌خواهان دولت بایدن را به «تن دادن به باج‌گیری ایران و فراهم کردن بستر ادامه گروگان‌گیری» متهم کردند.

حکومت جمهوری اسلامی متهم است که در سال‌های گذشته با بازداشت و زندانی کردن افراد دوتابعیتی آمریکایی و اروپایی از آنها به عنوان گروگان و ابزار امتیازگیری از غرب سوء استفاده کرده است.