مهمات ارسالی سپاه
/

مهمات ارسالی سپاه برای حوثی ها پس از توقیف به ارتش اوکراین رسید

ایالات متحده قصد دارد تسلیحاتی را که جمهوری اسلامی برای شورشیان حوثی در یمن ارسال کرده و توسط ارتش آمریکا توقیف شده را برای مقابله در برابر روسیه به اوکراین تحویل دهد.

خواندن این مطلب 8 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، در اولین اقدام حدود یک میلیون ۱۰۰ هزار گلوله ۷.۶۲ میلی‌متری که برای استفاده از سلاح کلاشینکف ساخته شده و جمهوری اسلامی قصد داشت به  دست شورشیان حوثی برساند را به اوکراین ارسال کرده است.

مریک گارلند، دادستان کل آمریکا، روز چهارشنبه طی بیانیه‌ای اعلام کرد که ایالات متحده حدود ۱.۱ میلیون گلوله ۷.۶۲ میلی‌متری را به نیروهای مسلح اوکراین اهدا خواهد کرد.

این بیانیه خاطرنشان می‌کند که این اقدام نشان‌دهنده حمایت وزارت دادگستری آمریکا از مبارزه اوکراین برای آزادی، دموکراسی و حاکمیت قانون علیه رژیم‌های خود‌کامه است.

پیش‌تر «وال‌استریت ژورنال» به نقل از مقامات آمریکایی و اروپایی، اعلام کرده بود که ارتش ایالات متحده در حال بررسی طرحی است که بر اساس آن، تسلیحاتی را که جمهوری اسلامی برای شورشیان یمن ارسال کرده و توقیف شده‌اند، برای کمک به ارتش اوکراین برای مقابله با روسیه، به این کشور ارسال کند.

بر اساس گزارش روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال»، دولت جو بایدن، به دنبال یافتن توجیه قانونی برای انتقال این سلاح‌های توقف شده به اوکراین است، زیرا تحریم تسلیحاتی سازمان ملل متحد، آمریکا و متحدانش را به نابودکردن، ذخیره یا دفع آن محموله‌های توقیف شده ملزم می‌کند.

همچنین ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) نیز با انتشار بیانیه‌ای تصریح کرد که این تسلیحات در حقیقت متعلق به سپاه بودند که الان در اختیار ارتش اوکراین قرار گرفته تا علیه روسیه از آن استفاده کند.

در بیانیه سنتکام آمده است: «ایالات متحده حدود ۱.۱ میلیون فشنگ که در اصل نیروی دریایی آمریکا از سپاه پاسداران ایران توقیف کرده بود را به نیروهای مسلح اوکراین منتقل کرد. این مهمات با نقض قطعنامه ۲۲۱۶ شورای امنیت سازمان ملل،  سپاه پاسداران به حوثی‌ها در یمن منتقل می‌شد.»

به گفته ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده «وزارت دادگستری ایالات متحده مالکیت این مهمات را در ۲۰ ژوئیه ۲۰۲۳، (۲۹ تیرماه) به دولت آمریکا واگذار کرد.»

جمهوری اسلامی سال‌هاست که با ارسال تسلیحات و کمک فنی و نظامی به شبه‌نظامیان حوثی در یمن، برنامه خود را برای ادامه بی‌ثباتی در این کشور پیش می‌برد.

عرضه، فروش و انتقال مستقیم و غیرمستقیم تسلیحات به یمن برای استفاده حوثی‌ها ناقض قطعنامه شورای امنیت‌سازمان ملل متحد و قوانین بین‌المللی است و آمریکا و متحدانش بارها محموله‌های ارسالی سپاه برای حوثی‌های یمن را توقیف کرده‌اند.

نیروی دریایی ایالات متحده در اسفندماه سال گذشته اعلام کرد که به همراه نیروی دریایی بریتانیا یک شناور حامل محموله غیرقانونی سلاح از ایران را توقیف کرده است. بر اساس بیانیه نیروی دریایی ایالات متحده، این شناور علاوه بر قطعات موشک بالستیک با برد متوسط، موشک‌های ضدتانک روسی از نوع ۹ام۱۳۳ (۹M133) کورنت را که در ایران با نام موشک‌های «دهلاویه» شناخته می‌شود، نیز حمل می‌کرد.

همچنین نیروهای ویژه فرانسوی در ۲۵ دی‌ماه گذشته و در عملیاتی که با هماهنگی ارتش ایالات متحده انجام شد، یک کشتی حامل اسلحه و مهمات فرستاده شده از سوی حکومت ایران به مقصد شبه‌نظامیان در یمن را توقیف کردند. بعد از تفتیش این کشتی، نیروهای ویژه فرانسوی ۳ هزار تفنگ تهاجمی، نیم‌میلیون فشنگ، و ۲۰ موشک هدایت‌شونده ضدتانک کشف کردند.