پرچم اسرائیل و امریکا
/

اسرائیل و آمریکا به سخنان علی خامنه‌ای واکنش نشان دادند؛ بی‌اهمیت و بی‌اثر است

آمریکا و اسرائیل در واکنش به سخنان علی خامنه‌ای درباره عادی‌سازی روابط کشورهای منطقه با اسرائیل، این سخنان را بی‌اهمیت و بی‌اثر خواندند.

خواندن این مطلب 8 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی روز گذشته با انتقاد از کشورهای منطقه، عادی‌سازی روابط با اسرائیل را «قمار» خواند ومدعی شد دولت‌هایی که عادی‌سازی روابط با اسرائیل را سرمشق و شیوهٔ کار خود قرار می‌دهند «باخت منتظر اینها است؛ به قول اروپایی‌ها دارند روی اسب بازنده شرط‌بندی می‌کنند».

به دنبال این سخنان، ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ضمن تأکید بر اینکه عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل می‌تواند باعث ایجاد دگرگونی مثبت در منطقه شود، افزود: «به همین علت به شنیدن نظر رهبر جمهوری اسلامی علاقه‌ای نداریم».

او ادامه داد: «ایالات متحده با بخشی از کشورهای منطقه مانند اسرائیل و عربستان سعودی پیوند‌های سازنده‌ای دارد و برقراری روابط میان کشورهای عرب منطقه با اسرائیل، در مقابله و مبارزه با فعالیت‌های مخرب و بی‌ثبات‌کننده رژیم ایران در منطقه تأثیر بسزایی خواهد داشت».

سخنان خامنه در اسرائیل نیز واکنش‌هایی داشت، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل ساعاتی پس از سخنان رهبر جمهوری اسلامی گفت: «در حالی که رژیم تروریستی خامنه‌ای ویرانی و فلاکت صادر می‌کند، اسرائیل پیشرفت و صلح را ترویج می‌کند».

او با اشاره به این‌که جمهوری اسلامی نتوانست جلوی دستیابی به «توافق ابراهیم» در سال ۲۰۲۰ را بگیرد، افزود که حکومت ایران «نمی‌تواند جلوی گسترش دایره صلح به نفع شهروندان اسرائیل، مردم منطقه و کل بشریت را بگیرد».

همچنین یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، نیز در همین زمینه عنوان کرد: «رژیم تروریستی قاتل در ایران قبلاً موفق شده چندین کشور تحت کنترل خود را از هم بپاشاند و اکنون تلاش می‌کند با تهدیدهای توخالی تلاش‌ها برای صلح را تخریب کند».

در حالی علی خامنه‌ای از عادی‌سازی روابط با اسرائیل خشمگین است که طی کمتر از ۱۰ روز گذشته دو وزیر اسرائیلی به عربستان سفر و با مقامات ریاض دیدار و گفت گو کردند.

حاییم کاتس، وزیر گردشگری اسرائیل چهارم مهر به منظور شرکت در کنفرانس سازمان جهانی گردشگری عازم عربستان سعودی شد. سفر کاتس به عربستان سعودی نخستین سفر یک مقام اسرائیلی در سطح وزیر به عربستان بود.

روز گذشته نیز هیاتی ۱۴ نفره متشکل از شلومو کارهی وزیر ارتباطات، دیوید بیتان رئیس کمیته اقتصادی مجلس و مقامات سایر نهادهای اسرائیل به‌منظور شرکت در نشست اتحادیه جهانی پست در عربستان وارد ریاض شدند.

علی خامنه‌ای در حالی از عادی‌سازی روابط کشورهای منطقه با اسرائیل انتقاد کرد که به تازگی محمد بن سلمان آل سعود، ولیعهد و نخست‌وزیر عربستان در مصاحبه با شبکه «فاکس نیوز»، اعلام کرد که عربستان گام‌به‌گام به سمت عادی‌سازی روابط با اسرائیل پیش می‌رود. او درباره الزامات توافق عادی‌سازی گفته بود: «برای ما مسئله فلسطین بسیار مهم است و باید این موضوع را حل کنیم».

گفته می‌شود که عربستان سعودی عادی‌سازی روابط با دولت اسرائیل را در صورت تحقق یک شرط، آن هم انعقاد پیمان دفاعی با آمریکا، خواهد پذیرفت.