/

زلنسکی خواستار افزایش تحریم‌ ها علیه جمهوری اسلامی شد

رئیس جمهور اوکراین در سخنانی در مقابل ۲۴ وزیر اروپایی شرکت کننده، از اروپایی‌ها خواست تا تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کنند، چرا که تهران هواپیماهای بدون سرنشین مورد نیاز مسکو را تامین می‌کند و در زمینه انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه فعال است.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، یورونیوز نوشت: ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین در اولین نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در کی یف پایتخت این کشور، ضمن سخنرانی علیه اقدامات جمهوری اسلامی در حمایت نظامی از روسیه ، خواهان افزایش تحریم ها علیه تهران شد.

کی یف از زمان آغاز جنگ همواره تاکید کرده ارتش روسیه از پهپادهای انتحاری ساخت ایران برای حمله به تاسیسات غیرنظامی مثل برق و افراد عادی در اوکراین استفاده می کند.

رئیس جمهوری اوکراین در این نشست همچنین گفت که پیروزی اوکراین «مستقیماً به همکاری کیف و متحدان غربی آن» بستگی دارد.

او گفت: «من مطمئن هستم که در این رویارویی، اوکراین و کل جهان آزاد قادر به پیروزی در مقابل روسیه هستند».

یورونیوز اضافه کرد: وزیران خارجه اتحادیه اروپا در نشستی تاریخی، جلسه خود را در کی‌یف، پایتخت اوکراین برگزار کردند تا بار دیگر بر حمایت خود از این کشور در جنگ با روسیه تاکید کرده باشند.

جوزپ بورل، مسئول دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از ورود به کی‌یف با اشاره به اینکه این نخستین نشست مشترک وزیران خارجه اروپایی در خارج از اتحادیه بوده، تاکید کرد که این اقدام نشانه‌ «حمایت تزلزل‌ناپذیر اتحادیه اروپا از اوکراین» همچنین «تعهد اروپا به کی‌یف» است.

با این حال بورل تصریح کرد که این یک نشست «غیررسمی» است که هدف از برگزاری آن، رسیدن به نتیجه و تصمیم مشخصی نیست.

دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین نیز هنگام استقبال از بورل در واکنش به حذف ردیف کمک به اوکراین در طرح بودجه کنگره آمریکا گفت: «ما احساس نمی‌کنیم که حمایت ایالات متحده از بین رفته است چراکه آمریکا می‌داند چیزی که در اوکراین به خطر افتاده، ابعادی به مراتب بزرگتر از خود اوکراین دارد».

جوزپ بورل همچنین با اشاره به فهرستی از تعهدات جاری که ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا انجام داده‌اند یا قرار است به زودی به اجرا بگذارند، از جمله کمک نظامی ۵ میلیارد یورویی در سال آینده و آموزش حدود ۴۰ هزار سرباز اوکراینی و سرمایه‌گذاری‌های احتمالی در صنعت تسلیحات اوکراین، گفت که کمک به دفاع سایبری، برنامه مین‌زدایی برای امکان بازیابی اوکراین پس از جنگ و کمک به انجام اصلاحات قانونی در اوکراین برای مبارزه با فساد، از دیگر برنامه‌های بروکسل برای همراهی با اوکراین است.

با این وجود او گفت که «قوی‌ترین تعهد امنیتی» اتحادیه اروپا برای اوکراین، اقدام برای اعطای حق عضویت به این کشور است.