شهروندان بهایی
/

بازداشت چهار شهروند بهایی در یزد

طبق گزارش نهادهای حقوق بشری یکشنبه ۹ مهر ۱۴۰۲، چهار شهروند بهایی توسط ماموران امنیتی در شهر یزد دستگیر و به محل نامعلومی منتقل شدند.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، مژگان بصیری، شکوفه بصیری، ویدا احراری و جمال قدیرزاده چهار شهروند بهایی هستند که خبر بازداشت آنها از سوی نهادهای حقوق بشری منتشر شده است.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو در این باره نوشت: حوالی شب یکشنبه ۹ مهر، ماموران با هجوم به منزل مژگان بصیری، این شهروند بهایی را به همراه سه تن از میهمان منزل به نام‌های جمال قدیرزاده، ویدا احراری و شکوفه بصیری بازداشت کردند.

ماموران پس از بازرسی منزل مژگان بصیری و ضبط تعداد زیادی از وسایل شخصی نامبرده، او را بازداشت می‌کنند.

سپس ماموران به سه تیم تقسیم شده و هر تیم به همراه یکی از سه میهمان بازداشت شده‌ به منازل آنان می‌رود. هر گروه پس از تفتیش منازل بازداشت‌شدگان و توقیف تعداد زیادی از وسایل شخصی ایشان، هر سه تن را به مکان نامشخصی انتقال می‌دهند.

در روز دوشنبه، خانواده‌ها به نهادهای مختلف قضایی و امنیتی مراجعه کرده ولی هیچ پاسخ روشنی دریافت نکرد و هم‌چنان از اتهام و محل نگه‌داری بازداشت شدگان اطلاعی در دست نیست.

تا زمان انتشار خبر، هیچ‌کدام از بازداشت شدگان تماس تلفنی با خانواده‌های خود نداشته‌اند.

در ماههای اخبر بازداشت شهروندان بهایی شدت گرفته و احکام سنگین حبس برای آنان صادر شده است.

بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی، “‎‎‎‎‎ایرانیان‏ زرتشتی‏، کلیمی‏ و مسیحی‏ تنها اقلیتهای‏ دینی‏ شناخته‏ می‏ شوند که‏ در حدود قانون‏ در انجام‏ مراسم‏ دینی‏ خود آزادند و در احوال‏ شخصیه‏ و تعلیمات‏ دینی‏ بر طبق‏ آیین‏ خود عمل‏ می کنند” و بهائیان شامل این قانون نمی شوند.

مشکل بهائیان ایران تنها زندان و صدور احکام سنگین نیست. محرومیت از تحصیل از مهم‌ترین محرومیت‌های پیروان آیین بهایی است. فرهاد ثابتان به پلمپ مغازه‌های شهروندان بهایی به دلیل تعطیلی در روزهای مذهبی آنها اشاره می‌کند و می‌گوید: “اینها در روزهای تعطیل بهائی، یعنی تعطیلی مذهبی، مغازه‌های خود را می‌بندند، اما مسئولان می‌گویند که نباید به شعائر دینی خودتان عمل کنید و غیرقانونی است که مغازه شخصی خودتان را می‌بندید و می‌آیند پلمپ می‌کنند”.

تخریب قبرستان‌های بهایی، عدم اجازه تدفین کسانی که درگذشته‌اند، مصادره اموال، عدم صدور پروانه کسب‌وکار و جلوگیری از استخدام شهروندان بهایی از دیگر محدودیت‌هایی است که بهائیان در ایران با آن مواجه هستند.