سالمندان

وزارت بهداشت ایران: طی ۲۰ سال آینده شمار سالمندان کشور دو برابر خواهد شد

حسین فرشیدی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می گوید طی ۲۰ سال آینده، شمار سالمندان کشور دو برابر خواهد شد.

خواندن این مطلب 3 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، او در پیامی به مناسبت «روز جهانی سالمندان» افزود که در بسیاری از کشورتوسعه یافته، دو برابر شدن جمعیت سالمند طی بیش از صد سال رخ می‌دهد.

معاون بهداشت این وزاتخانه همچنین گفت: «افزایش امید به زندگی و کاهش بی سابقه نرخ باروری کلی، در قرن بیستم در سراسر جهان منجر به پدیده سالمندی جمعیت شده است. کشور ما نیز دستخوش چنین تغییرات جمعیتی شده است و در صورت حفظ روند یاد شده، رشد سالمندی جمعیت، با شتاب بسیار زیادی پیش خواهد رفت».

حاکمیت در سال‌های اخیر به طرح‌های «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» روی آورده و ازدواج و فرزندآوری را ترویج و تبلیغ کرده است. حتی برای پیشبرد این سیاست قرارگاه جوانی جمعیت در همه استانها و مراکز علوم پزشکی تشکیل شده است.

حذف غربالگری، ممنوعیت سقط جنین و توزیع و فروش وسایل پیشگیری از بارداری، از مواردی است که این طرح‌ها بر آن تاکید کرده‌اند.

تاکید بر لزوم جوانی جمعیت از راه فرزندآوری در ایران در حالی صورت می گیرد که خانواده ها به دلیل وضعیت نامناسب اقتصادی و شرایط تورمی حاکم بر کشور از اداره زندگی در حد متوسط نیز ناتوان شده اند.