جلیل محبی

ادعای یکی از طراحان قانون حجاب و عفاف : بی حجابی با جریمه نقدی ۲۴ میلیونی جمع می شود

جلیل محبی، عضو مرکز پژوهش‌های مجلس و از طراحان قانون عفاف و حجاب در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با بیان اینکه جریمه بی حجابی در لایحه ارائه شده از سوی دولت پایین بوده، معتقد است میزان بالای جریمه نقدی، در مسئله حجاب بازدارندگی ایجاد می‌کند.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، مجبی در مصاحبه خود با فرهیختگان گفته است: «در لایحه‌ای که دولت داده بود، جریمه‌های نقدی پایین بودند، شما می‌توانید چرتکه بیندازید و بگویید که پول این بدحجابی را می‌دهم. یک تا سه‌میلیون حدود این جریمه‌ها بود ولی وقتی ۲۴ میلیون تومان بشود و همه جرائم با هم جمع شوند، این بازدارندگی جدی‌تر خواهد شد، یعنی اگر دو عکس در روز گرفته شود، دو جریمه حساب می‌شود و اگر شما اولی و دومی را بپردازی به پنجمی که برسد مجازات حبس دارد و نمی‌توانی سبک زندگی‌ات را براساس آن قرار بدهی».

دبیر سابق ستاد امر به معروف و نهی از منکر در ادامه سخنان خود برای تایید حرفهایش با طرح این سوال که شما در یک نظام اجتماعی چند مجازات می‌توانید تحمیل کنید؟ ، گفته است: «مجازات‌ها شامل اعدام، حبس، محرومیت‌های اجتماعی جریمه‌های نقدی می‌شود، ما مجازات شلاق هم داریم. سوالی از شهروندان بپرسیم که اگر می‌خواستند یکی از اینها را به‌عنوان مجازات انتخاب کنند، کدام را انتخاب می‌کردند»؟

 محبی مدعی شده است «چیزی که امروز در جامعه مدرن برای بازدارندگی (نه مختل شدن زندگی افراد) تدبیر می‌شود، همان جریمه نقدی است. این تجربه بسیاری از کشورهاست، مثلا در برخی کشورها سرقت غیرمسلحانه بار اول فقط جریمه نقدی دارد. دوربین هست و ثبت می‌شود و از فرد جریمه نقدی می‌گیرد که از کاری که انجام می‌دهد پشیمان شود، برای همین است که سرقت در برخی از این کشورها بسیار پایین آمده است».

 این عضو مرکز پژوهشهای مجلس افزوده است: «آن چیزی که رکن مجازات در همه دنیاست و دنیا خودش را با آن اداره می‌کند، حبس و جزای نقدی است. می‌خواهم بگویم در جزای بین کیفرها آنقدر دست شما باز نیست که بخواهید از طریق آن جامعه را کنترل کنید».

محبی در بخشی دیگر از این گفتگو می گوید: «برای اینکه قانونی در نظام اجتماعی بازدارنده باشد به سه چیز احتیاج دارد؛ قانون خوب، پلیس مقتدر و حکم خوب. ما در موضوع عفاف و حجاب، درحال حاضر قانون خوب نداریم. حکم قوی و خوب در دادگاه نداریم و فقط پلیس مقتدر داریم.  چکمه گشت ارشاد تنها اقتدار این موضوع بود که به‌چالش کشیده شد».