پرچم ایران و کره شمالی
/

پنتاگون: ایران و کره شمالی «تهدیدهای دائمی» هستند

وزارت دفاع آمریکا در گزارشی اعلام کرد جمهوری اسلامی و کره شمالی «تهدیدهای دائمی» در استراتژی مقابله با تسلیحات کشتار جمعی هستند.

خواندن این مطلب 4 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، پنتاگون روز پنجشنبه ۶ مهر ماه در به‌روزرسانی گزارش «استراتژی مقابله با تسلیحات کشتار جمعی» جمهوری اسلامی را به پیگیری فعالیت‌هایی که نگرانی‌ها در مورد پایبندی به تعهدات مربوط به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را افزایش می‌دهد، متهم کرد.

در این گزارش آمده است: «پنتاگون در ارزیابی خود بر این نظر است که ایران به تعهدات بین‌المللی‌اش برای انهدام تسلیحات شیمیایی پایبند نبوده و این نگرانی وجود دارد که به‌دنبال ساخت تسلیحاتی با قابلیت تاثیر بر سیستم عصبی باشد.»

وزارت دفاع آمریکا در این گزارش تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر ظرفیت تولید مواد شکافت‌پذیر کافی برای ساخت یک بمب اتمی را در کمتر از دو هفته دارد هر چند به نظر نمی‌رسد که در شرایط کنونی به دنبال برنامه تسلیحات هسته‌ای باشد.

پنتاگون هشدار داده است که کره شمالی در هر مرحله‌ای از تنش‌ها می‌تواند از تسلیحات هسته‌ای خود استفاده کند.

در این گزارش آمده است: جمهوری اسلامی، از ارائه فهرست کامل تأسیسات سلاح‌های شیمیایی در ایران خودداری کرده و نشانی از پایبندی این کشور به معاهده جهانی منع اشاعه تسلیحات شیمیایی دیده نمی‌شود.

در این گزارش، روسیه به‌عنوان «تهدید حاد» و چین به‌عنوان «تهدید فزاینده» معرفی شده‌اند.

طبق گزارش پنتاگون، روسیه از سال گذشته به اوکراین حمله کرد و بخشی از خاک آن کشور را اشغال کرد.

آمریکا و متحدانش تحریم‌هایی علیه روسیه اعمال کرده و کمک‌های نظامی به اوکراین ارائه کرده‌اند.

گزارش «استراتژی مقابله با تسلیحات کشتار جمعی» وزارت دفاع آمریکا، به بررسی چالش‌ها و تهدیدهای فعلی و در حال ظهور می‌پردازد.

در این گزارش روش‌های مناسب برای رسیدگی به چالشها ارائه می‌شود.