/

آمریکا و اسرائیل بر ممانعت از دست‌یابی تهران به سلاح هسته‌ای تاکید کردند

در حالی که تلاش‌های دیپلماتیک در حاشیه نشست سازمان ملل برای احیای برجام ادامه دارد، رییس‌جمهوری آمریکا و نخست‌وزیر اسرائیل بر تعهد خود برای جلوگیری از دستیابی تهران به سلاح اتمی تاکید کردند.

خواندن این مطلب 8 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، جو بایدن در پستی در شبکه اجتماعی اکس به گفت‌وگوهای «سازنده و صریح» خود با نخست‌وزیر اسرائیل اشاره کرد.

او نوشت: در این دیدار درباره چندین موضوع از جمله مقابله با تهدید ایران، پیشبرد راه‌حل دو کشور فلسطین و اسرائیل و محافظت از ارزش‌های دموکراتیک صحبت کرده‌اند.

بایدن در دیدار با نتایاهوذتاکید کرد که ایران هیچ وقت نباید به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.

او افزود: با همکاری هم می‌توانیم با نیروهایی که می‌خواهند جلوی این آینده روشن منطقه را بگیرند، و در راس آن‌ها ایران، مقابله کنیم.

نتانیاهو نیز اظهار داشت: هدف مشترک ما برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی می‌تواند با یک تهدید نظامی معتبر، تحریم‌های فلج کننده و حمایت از مردم شجاع ایران که علیه رژیم می‌جنگند، به بهترین شکل به دست آید.

از سویی دیگر ابراهیم رئیسی در حاشیه نشست سازمان ملل با پرسش الیزابت هگدورن، خبرنگار المانیتور، درباره اینکه آیا ایران همچنان با هدف انتقام‌جویی برای کشتن مقام‌های پیشین آمریکا توطئه می‌کند، به چالش کشیده شد.

رئیسی گفت: اقدام‌های جنایت‌کارانه آمریکا قابل چشم‌پوشی و بخشش نیست. جنایتکاران باید مجازات جنایتشان را ببینند.

رئیسی در پاسخ گفت کسانی که در ایران بازداشت شده‌اند، گروگان نیستند، بلکه افرادی هستند که مرتکب جرم شده‌اند.

تاکید نتانیاهو و بایدن بر مقابله با تهدید ایران در حالی صورت می‌گیرد که تلاش‌های دولت آمریکا برای حل و فصل دیپلماتیک تنش‌های موجود با جمهوری اسلامی بر سر مساله هسته‌ای ادامه دارد.

در روزهای اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، پیش از ترک فرودگاه بن گوریون برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل گفت که درباره ایران با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، گفتگو خواهد کرد.

آقای نتانیاهو پیش از ترک اسرائیل در جمع خبرنگاران گفت: «من فکر می‌کنم دنیا امروز می‌بیند و من هم البته تاکید خواهم کرد که ایران تمام تعهداتش را زیر پا می‌گذارد و بی‌شرمانه دروغ می‌گوید و قصد دارد سلاح هسته‌ای بسازد و به تخاصمش در منطقه ادامه دهد. ما با هر دوی اینها خواهیم جنگید».

وی افزود:« من امروز تهدیدهای یکی اعضای رژیم ایران را شنیدم. توصیه می‌کنم ما را تهدید نکنید. او باید بداند و این رژیم باید بداند که ما به هر حمله به شهروندان و مردم‌مان واکنش قهریه نشان می‌دهیم.»

نتانیاهو با اشاره به موج اعتراضات در مخالفت با اصلاحات مدنظرش در اسرائیل نیز گفت: ” فکر می کنم این دوازدهمین بار است که به عنوان نخست‌وزیر در سازمان ملل سخنرانی می‌کنم. همیشه، اعتراضات هم به نفع و هم علیه اسراییل وجود داشته است اما این بار شاهد تظاهرات افرادی علیه اسراییل هستیم که با سازمان آزادیبخش فلسطین، ایران و دیگران متحد می‌شوند.”

نتانیاهو افزود در حاشیه مجمع عمومی ملل متحد با جو بایدن رییس جمهوری آمریکا و جمعی از رهبران جهان درباره تهدیدات ایران گفتگو خواهد کرد.

او گفت:” من اکنون به مجمع عمومی سازمان ملل می‌روم و در آنجا نماینده اسراییل در برابر ملت‌های جهان خواهم بود. من همچنین با بسیاری از رهبران جهان به ویژه رییس‌جمهور بایدن ملاقات خواهم کرد، که با آنها مهمتر از هر موضوع دیگر، درباره ایران و گسترش دایره صلح گفت‌وگو خواهم کرد.”