صادرات نفت ایران
/

وال‌استریت ژورنال: صادرات نفت ایران با «دیپلماسی آرام آمریکا» افزایش یافت

یک نشریه بین‌المللی از کاهش محدودیت صادرات نفت توسط جمهوری اسلامی و تعدیل تحریم‌ها در جریان مذاکرات درباره گروگان‌ها خبر داد.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، وال‌استریت ژورنال نوشت: آمریکا محدودیت صادرات نفت جمهوری‌اسلامی را ـ به‌عنوان بخشی از یک گام بزرگ‌تر در جهت تعدیل تحریم‌ها ـ در جریان مذاکرات گروگان‌ها «کاهش‌داده» است؛ مذاکراتی که با آزادی پنج آمریکایی بازداشت شده، به اوج خود رسید.

این نشریه افزود: این‌گونه از تنش‌زدایی در اجرای تحریم‌های صادرات انرژی جمهوری‌اسلامی ـ از جمله محموله‌های صادراتی به چین به عنوان بزرگترین خریدار ـ به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

در ادامه آمده است: به نظر می‌رسد که این اقدام بیشتر یک تصمیم راهبردی برای آسان‌سازی گفت‌گوهای دیپلماتیک و تعامل با جمهوری‌اسلامی باشد تا صرفا یک اقدام برای آزادی بازداشت‌شدگان.

وال‌استریت ژورنال عنوان کرده که تولید نفت‌خام جمهوری‌ اسلامی از سه میلیون بشکه در روز فراتر رفته و صادرات نفت به نزدیک دو میلیون بشکه در روز رسیده است.

این نشریه چنین موضوعی را نشان‌دهنده افزایش قابل توجهی نسبت به سطح تحریم‌ها در سال ۲۰۲۰ عنوان کرده است.

پیش‌تر سایت خبری بلومبرگ در گزارشی نوشته بود که به نظر می‌رسد پس از چندین ماه دیپلماسی پشت‌ پرده بین دولت‌های جمهوری اسلامی و آمریکا، پیشرفت محسوسی نه تنها در مبادله زندانیان و احتمالا تصمیم به کاهش غنی‌سازی بلکه «توافق‌های نانوشته‌ای» هم در «صادرات نفت» انجام شده است.

طبق این گزارش، حدود دو هفته پیش که برخی رسانه‌های آمریکایی از به جریان افتادن مقدمات آزادی پنج زندانی ایرانی آمریکایی در جمهوری اسلامی در ازای آزاد شدن شش میلیارد دلار پول‌های بلوکه شده در کره جنوبی خبر دادند تهران و واشنگتن نیز این موضوع را تایید کردند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، مقامات آمریکایی به طور خصوصی اذعان کردند که «به‌تدریج» تحریم نفتی جمهوری اسلامی را «کاهش داده‌اند».

نتیجه این اقدام افزایش فروش نفت جمهوری اسلامی به بالاترین سطح از زمان بازگشت تحریم‌ها در پنج سال پیش و همچنین بیشترین میزان فروش نفت به چین بوده است.

رسانه‌های خارجی اخیرا فاش کرده‌اند که تهران و واشنگتن حدود دوسال است که به طور محرمانه و به واسطه قطر و عمان مذاکرات غیرمستقیم و محرمانه‌ای را برگزار کرده‌اند.

گفته شده آنها به توافق نانوشته‌ای در مورد برخی مسائل دست یافته‌اند.