رافائل گروسی
/

گروسی برای منصرف کردن جمهوری اسلامی از «تصمیم لغو مجوز بازرسان آژانس» با رئیسی دیدار می کند

رافائل گروسی ضمن اعلام این خبر که تصمیم دارد با ابراهیم رئیسی برای منصرف کردن ایران از تصمیم لغو مجوز بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی، دیدار کند ، تاکید کرد که با حذف دوربین‌ها و ابزارهای نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته‌ای ایران، هیچ راهی برای تضمین صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی آن دیگر وجود ندارد.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه گفت که برای منصرف کردن ایران از تصمیم به لغو مجوز فعالیت شماری از بازرسان این آژانس، خواستار دیدار با رئیسی رئیس جمهوری ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد شده است.

وی افزود که در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی گفته است که دیدار با او و گفت‌وگو درباره تصمیم تهران برای لغو مجوز فعالیت بازرسان آژانس که برخی از آنها بهترین و باتجربه‌ترین کارشناسان این نهاد بین‌المللی هستند، اهمیت بسیاری دارد».

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که ایران این حق را دارد که تصمیم بگیرد چه کسی وارد این کشور بشود، اما او نمی‌فهمد که چرا تهران مجوز تعداد قابل توجهی از بازرسان را لغو می‌کند و این امر کار وی را به مراتب دشوارتر خواهد ساخت.

گروسی در مصاحبه‌اش با آسوشیتدپرس گفت: «منتظر پاسخ هستم.»

این تصمیم جمهوری اسلامی در رابطه با فعالیت ۸ بازرس این آژانس اتخاذ شده است که جملگی اهل فرانسه و آلمان هستند.

آقای گروسی این اقدام ایران را گامی غلط خواند و گفت: «کسب مهارت و تخصص برای بازدید از تاسیسات بسیار پیشرفته غنی‌سازی اورانیوم با هزاران آبشار (سانتریفیوژ) و آن همه لوله‌ و لوله‌کشی، بسیار دشوار است و به تجربه زیادی نیاز دارد… از این رو وقتی اقدام به محدود کردن شمار بازرسان می‌کنید… مجبورم که بگویم کار درستی نیست. تمامش کنید».

سازمان بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه اعلام کرده بود که ایران روادید برخی از بازرسان آژانس را لغو کرده است، حرکتی که تهران آن را تلافی «سوء‌استفاده‌های سیاسی» از طرف ایالات متحده، فرانسه، آلمان و بریتانیا می‌خواند.

رافائل گروسی در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه نیز گفته است: « ما باید از آن‌ها بخواهیم در تصمیم خود تجدید نظر کنند. اگر آن‌ها با آژانس همکاری نکنند به آنچه می‌خواهند نمی‌رسند. تضمین‌هایی که می‌خواهند، تاییدیه‌ای که می‌خواهند، تایید جامعه بین‌المللی.»

آمریکا و سه کشور اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان در واکنش به این تصمیم جمهوری اسلامی تأکید کرده‌اند لغو مجوز بازرسان در شرایطی صورت گرفته است که این نهاد ناظر بین‌المللی، پرسش‌های جدی، دیرینه و حل‌نشده‌ای در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده در ایران دارد و جمهوری اسلامی بیش از چهار سال است که نتوانسته به آن‌ها رسیدگی کند.

در بیانیه آمده است: اقدامات ایران گام دیگری در مسیر اشتباه است و ضربه‌ای غیرضروری به روابط از قبل تیره شده بین آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران خواهد زد.

آمریکا و تروئیکای اروپایی تاکید کرده‌اند: ایران باید فورا تصمیم خود برای لغو فعالیت بازرسان را تغییر دهد و به طور کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند تا آنها را  قادر سازد تضمین‌هایی در خصوص صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران ارائه دهند.