/

مولانا عبدالحمید: سیاست‌های ۴۴ ساله جواب نداده است

امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های امروز نماز به موضوعاتی از قبیل ناکارآمدی سیاست‌های ۴۴ ساله جمهوری اسلامی، شایسته‌سالاری، حقوق شهروندان و زندانیان و آزادی عقیده پرداخت.

خواندن این مطلب 9 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، مولوی عبدالحمید در اشاره به تعصبات انسانی گفت: بزرگ‌ترین بیداری این است که تعصبات بی‌جا در میان مردم ایران اعم از هر دین، مذهب، قوم، جنسیت، پیر و جوان کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: شرایط گذشته حاکم نیست و امروز همه ایرانیان با هم متحد شده‌اند. چیزی که درگذشته همیشه ما را رنج می‌داد تعصبات قومی-مذهبی بود.

این روحانی در ادامه به موضوع شایسته‌سالاری پرداخت و گفت: بارها بوده که فرم استخدام و… پر کرده‌اند که در آن نوشته بود شیعه هستید یا سنی، این خودش بوی تعصب می‌دهد. گفتیم این‌ها را بردارید همین بس است که ما ایرانی هستیم و انسانیم. چرا از دین و مذهب سوال می‌کنید، به شایستگی نگاه کنید.

مولوی عبدالحمید در ادامه خطبه روز جمعه ۲۴ شهریور با اشاره به اینکه مردم خواهان آزادی هستند، به موضوع عدالت پرداخته و گفت: صدایی که امروز در کشور ما بلند شده، صدای عدالت است؛ مردم عدالت می‌خواهند. مردم آزادی می‌خواهند و از تبعیض و نابرابری خسته هستند.
آن‌ها می‌خواند کسی که شایسته است کشور را اداره کند. نارضایتی مردم از اینجاست که بسیاری از شایستگان و لایق از کشور فرار می‌کنند و برخی دیگر خانه نشین هستند.

وی همچنین به مسئله سیاست‌های غلط جمهوری اسلامی پرداخت: مردم از سیاست‌های داخلی و خارجی می‌نالند. این سیاست‌ها ۴۴ سال است جواب نداده و باید این سیاست‌های داخلی و خارجی تغییر پیدا کند. جهان در حال تغییر است و ما باید با شرایط پیش برویم.

امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه خطبه روز جمعه با تاکید بر حقوق شهروندی و اشاره به اخلاق اسلامی گفت: فکر نکنید که دیانت تنها در خواندن نماز و دادن زکات است، در گرفتن روزه و رفتن به حج است. شکی نیست این‌ها دیانت است، اما مهم‌ترین نقطه دیانت آن است که شما حقوق انسانی را که ضعیف است، رعایت کنید.

مولوی عبدالحمید در ادامه به مسئله حقوق زندانی و اسیر در اسلام پرداخت و افزود: اسیران حقی دارند. بد رفتاری با زندانی حرام است. شکنجه و اذیت زندانی صحیح نیست و در اسلام سابقه‌ای ندارد. در سیره‌ی پیامبر، صحابه آن حضرت و اهل بیت چنین چیزی سابقه ندارد.

او در قسمتی از خطبه‌ها به حرمت عقاید از دیدگاه قرآن پرداخته و گفت: الله تعالی این است که شما به عقیده کسی کاری نداشته باشید و حقوق انسان‌ها را رعایت کنید. حرفی که اهانت آمیز باشد ولو اینکه آن را به یک بت پرست بزنید، [درست نیست] شما به عقیده مردم چه کار دارید؟ شما عقیده و عمل خود را درست کنید و حقوق همه را رعایت کنید. ببینید قرآن عظیم الشأن چه قدر بر حرمت مردم تاکید دارد.

امروز جمعه ۲۴ شهریور ماه ۱۴۰۲، اینترنت زاهدان و برخی دیگر از شهرهای سیستان و بلوچستان دچار اختلال شدید شده به طوری که سخنرانی مولوی عبدالحمید که درباره قتل مهسا امینی بود و به صورت زنده از صفحه اینستاگرام اپ در حال پخش بود قطع شد.

نمازگزاران امروز جمعه یک روز قبل از سالگرد قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی، پس از اقامه نماز جمعه با حضور در خیابانها شعارهای اعتراضی سردادند.

همچنین نیروهای امنیتی لباس شخصی چهار شهروند بلوچ را  در خیابان مدرس ۱۱ با ضرب و شتم بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل کرده اند.

به گفته منابع حال وش، حوالی ساعت ۱۲:۳۰ امروز نیروهای امنیتی لباس شخصی از اعضای انتظات مسجد مکی عکس و فیلم گرفتن و دور شدن از محل، و  همه مسیرهای منتهی به مسجد مکی و مصلی زاهدان را مسدود کردند و جوانانی را که از نماز جمعه در حال بازگشت به سمت منازل خود بودند را اول ضرب و شتم و بعد با خود برده اند.

از هویت این شهروندان بازداشتی تا لحظه تنظیم خبر اطلاعی در دسترس نیست.

گفتنی است امروز مردم زاهدان بصورت گسترده بعد از نماز جمعه با سر دادن شعارهای اعتراضی به خیابانها آمدند.