/

هشدار شورای همکاری خلیج فارس به جمهوری اسلامی؛ از غنی‌سازی اورانیوم و ادعای مالکیت میدان نفتی آرش دست بردارید!

وزرای کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در نشستی از مقامات جمهوری اسلامی خواستند تا فراتر از حد مجاز، اورانیوم غنی‌سازی نکنند و از آنچه آنها «ادعای مالکیت بر میدان نفتی الدوره» نامیده‌اند، دست بردارند.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، رسانه‌های عربی عنوان مردند که وزرای کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در پایان یکصد و پنجاه و هفتمین نشست خود به ریاست حمد بن حمود البوسعیدی، وزیر امور خارجه عمان و رئیس دوره‌ای این شورا به مقامات جمهوری اسلامی هشدار داده‌اند.

آنها خواسته‌اند تا جمهوری اسلامی به تعهدات هسته‌ای خود پایبند باشد و در ارتباط با پرونده هسته‌ای خود به‌طور فعالانه‌ای با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.

همچنین در این نشست از مقامات جمهوری اسلامی خواسته شده تا در چارچوب مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران، به همه مسائل و از جمله نگرانی‌های امنیتی کشورهای حاشیه خلیج فارس به‌منظور ایفای نقش در تحقق اهداف و منافع مشترک بر اساس احترام به حاکمیت کشورها رسیدگی شود.

وزرای کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از جمهوری اسلامی خواستند تا سیاست‌های حسن همجواری و پایبندی به قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های سازمان ملل جهت تضمین تقویت امنیت و ثبات منطقه‌ای و بین‌المللی را رعایت کند.

شورای همکاری خلیج فارس همچنین بر اهمیت مقابله با هر گونه تهدیداتی علیه کشتیرانی دریایی و تجارت بین‌المللی و تاسیسات نفتی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج تاکید کرد.

وزرای این کشورها همچنین از تاسیس سازمانی جهانی برای آب به مرکزیت ریاض، پایتخت سعودی استقبال و بر ادعای مالکیت کامل، مشترک و انحصاری عربستان سعودی و کویت بر منابع منطقه و میدان نفتی آرش (الدوره) تاکید کردند.

میدان گازی «آرش» در شمال خلیج فارس در سال ۱۳۴۶ توسط شرکت نفتی ژاپنی «ای ـ او ـ سی» ، کشف شد.

ذخیره درجای گاز این میدان ۲۰ تریلیون فوت مکعب و ذخیره نفت درجای آن هم نزدیک به ۳۱۰ میلیون بشکه برآورد می‌شود.

این میدان نفتی – گازی که از سوی ایران، «آرش» و از سوی کویت و عربستان، «الدوره» نامیده می‌شود، ده‌ها سال است به موضوعی مناقشه‌بر‌انگیز تبدیل شده است.