بحران شدید بی‌آبی در ایران؛ ذخیره آبی ۵۸ شهر و روستا در استان فارس به پایان رسید

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس در گفتگو با رسانه‌های داخلی از اتمام ذخیره سد رودبال، یکی از منابع بزرگ تامین آب این استان خبر داد و به این ترتیب ذخیره آبی ۸ شهر و ۵۰ روستا در استان فارس به پایان رسیده است.

خواندن این مطلب 4 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، علی جان صادق‌پور به خبرگزاری ایلنا گفته است که این ذخیره آبی در حالی به پایان رسید که ذخیره آب این سد در گذشته حدودا ۶۰۰ لیتر بر ثانیه خروجی داشت و نقش مهمی در آبرسانی به شهرستان‌های فسا، حاجی آباد و داراب ایفا می‌کرد.

به گفته او نزدیک به ۳۲۵ هزار نفر به صورت مستقیم از آب سد رودبال استفاده می‌کردند.

این مقام استانی افزود: برای جبران این مشکل نزدیک به ۴۰ حلقه چاه حفر، کف شکنی، تجهیز و مهندسی دوباره شد و همه این چاه‌ها در مدار بهره‌برداری قرار گرفت.

اگر چه به گفته این مقام مسئول این اقدام کارآمد است اما کارشناسان آب معتقدند که اقدامات این‌چنینی منجر منفی شدن میزان تراز آب می‌شود.

بررسی‌های اخیر سازمان زمین‌شناسی و اداره مدیریت منابع آب ایران نشان می‌دهد بخش‌های عظیمی از دشت مرکزی ایران به ویژه در استان‌های اصفهان، فارس و «خراسان‌ها» با تراز منفی گسترده آبهای زیرزمینی مواجه شده‌اند.

به این ترتیب این مناطق در آستانه فروپاشی سرزمینی و کوچ جمعیت قرار دارند.

تیر ماه امسال وب‌سایت «انتخاب» به نقل از گزارش سازمان‌های دولتی اعلام کرده بود که میزان تراز منفی آب اصفهان به ۱۳ میلیارد متر مکعب رسیده که چیزی حدود ۲۰ رودخانه به اندازه زاینده‌رود است.

طبق این گزارش، استان فارس هم با ۱۵ میلیارد مترمکعب تراز منفی آب، سالیانه ۵۴ سانتی‌متر فرونشست می‌کند.

عیسی کلانتری، رئیس پیشین سازمان حفاظت محیط زیست در تازه ترین اظهارات خود گفته بود: ایران ۷ هزار سال سابقه تمدن دارد ولی ما در ۲۵ سال گذشته، آب مملکت را تمام کردیم چون همه اختیارات آب کشور دست یک نفر است.