انتخاب توقیف شد
/

انتقاد از سیاست «نگاه به شرق» جمهوری اسلامی وب‌سایت خبری انتخاب را تعطیل کرد

وب‌سایت خبری انتخاب به دنبال انتشار گزارشی انتقادی در رابطه با سیاست خارجی جمهوری اسلامی و سیاست شرق‌گرایی محض و روسیه محور توقیف شد.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، بر اساس گزارش‌های منتشر شده هیات نظارت بر مطبوعات ضمن توقیف این وب‌سایت خبری، پرونده این رسانه را به مرجع قضایی ارجاع داده است.

وب‌سایت انتخاب با انتشار گزارشی ویدئویی با عنوان «حراج برند ایران / سیاست خارجی ایران چرا این‌قدر تضعیف شده است؟» در ۳۱ مردادماه، دولت ابراهیم رئیسی را به دلیل اتخاذ سیاست‌های اشتباه در عرصه بین‌الملل به باد انتقاد گرفت.

البته دولت‌ها در جمهوری اسلامی تعیین‌کننده سیاست‌های کلان نیستند و نویسنده این مطلب که اجازه انتقاد از علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی که ترسیم‌کننده خط‌مشی سیاست خارجی دولت‌ها است را ندارد به اجبار دولت رئیسی را مورد نقد قرار داده است.

در این مطلب ضمن انتقاد از استراتژی نگاه به شرق که از سوی علی خامنه‌ای مطرح شده آمده است که «ارزش تعامل دیپلماتیک با ایران در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی بسیار پایین آمده است و مهم‌ترین دلیل این موضوع را باید در سیاست شرق‌گرایی محض و روسیه محور دولت رئیسی دانست که ضربه‌ای مهلک بر سنت سیاست خارجی ایران در یک قرن گذشته بود».

انتخاب «حمایت ایران از روسیه در حمله به اوکراین» را به منزله «تیرخلاص به حیثیت دیپلماتیک کشور» دانست.

در بخش دیگری از این گزارش به موضوع آزاد شدن پول‌های بلوکه شده ایران از کره جنوبی هم اشاره و اینکه از این پول فقط جمهوری اسلامی می‌تواند «خرید‌های بشردوستانه» انجام دهد را گامی به عقب یاد کرد و نوشت «آزاد شدن پول‌ها در ازای آزاد شدن شهروندان ایرانی‌الاصل است که قطعاً دارای بازتاب خسارت باری در سطح بین‌المللی برای کشور است و زدودن آثار آن از چهره ایران نیازمند تغییر رویکرد محسوس و سال‌ها تلاش است».

وب‌سایت انتخاب که در پی تعطیلی روزنامه «انتخاب» کار خود را آغاز کرد، در سال‌های اخیر از حامیان طیف سیاسی اکبر هاشمی رفسنجانی و دولت پیشین، حسن روحانی بوده است.

در پیامی که حساب کاربری این وب‌سایت خبری در پلتفرم X  منتشر کرده آمده است : «در پی صدور رأی توقیف سایت انتخاب به دستور هیأت نظارت بر مطبوعات در دولت سیزدهم، لحظاتی پیش دسترسی به آدرس اینترنتی انتخاب مسدود شد».

انتخاب همچنین اعلام کرده «فعالیت این رسانه در کلیه پلتفرم‌های مجازی تا رسیدگی قضایی به پرونده، متوقف می‌شود».

مصطفی فقیهی صاحب امتیاز پایگاه خبری انتخاب در گفتگو با شرق ضمن تایید خبر توقیف این رسانه، از عدم اعلام دلایل توقیف به خود و دیگر مدیران این رسانه خبر داد.

در دولت رئیسی این ششمین رسانه است که حکم توقیف دریافت می کند. این درحالی ست که ۱۷ مرداد ۱۴۰۲، همزمان با روز خبرنگار ابراهیم رییسی، رئیس‌جمهور اعلام کرد که تا امروز علی‌رغم همه مواردی که در رسانه‌ها می‌بینید، از هیچ‌کسی و هیچ خبرنگار و رسانه‌ای شکایت نکردم.