فقر مطلق ایرانیان

یک اقتصاددان: از هر سه ایرانی یک نفر در فقر مطلق است

فرشاد مؤمنی، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با انتقاد شدید از وعده‌ها و ادعاهای دروغین مسئولان جمهوری اسلامی در حوزه اقتصاد عنوان کرد که مقامات کشور ادعاهای پوچ ارائه می‌دهند.

خواندن این مطلب 10 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، فرشاد مؤمنی با بیان اینکه «باید بررسی کرد که چرا اکنون به نام عدالت، این میزان آدرس‌های غلط و ادعاهای پوچ ارائه می‌شود، افزود: به نام عدالت، برای ارائه داده‌های دست‌کاری‌شده در سطح برخی مقامات کشور، مسابقه برگزار شده است».

او با اشاره به دستور ابراهیم رئیسی برای ریشه‌کنی دوهفته‌ای فقر مطلق گفت: «در حرف‌های بی‌پایه زدن در این زمینه مسابقه است. فردی می‌گوید دستور می‌دهم ۱۴روزه فقر مطلق کاهش یابد، دیگری می‌گوید، شد! و ادعا را از نفر اول هم فراتر می‌برد. متأسفانه در این زمینه بخش‌هایی از ساختار قدرت، گوی سبقت را در بیان سخنان بی‌پایه، از یکدیگر می‌ربایند».

ابراهیم رئیسی در انتهای سال ۱۴۰۰ ضمن اشاره به فقر مطلق در کشور و در حالی که تنها دو هفته تا پایان سال باقی‌مانده بود گفته بود: «از استانداران انتظار داریم نسبت به ریشه‌کن کردن فقر مطلق از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنند و اجازه ندهند این موضوع به سال ۱۴۰۱ برسد».

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی تأکید کرد: «با کمال تأسف، ادعاهایی که با عنوان رفع فقر و ایجاد اشتغال و ازاین‌قبیل مسائل مطرح می‌شود، جزء بزرگترین خطاها و خیانت‌هایی است که به دین خدا، مملکت، مردم و به ویژه محرومان و مستضعفان صورت می‌گیرد! این اظهارات در شرایطی مطرح می‌شود که برای اولین بار در تاریخ اقتصادی ۱۰۰ساله گذشته ایران، دوره زمانی ۲ برابر شدن اندازه جمعیت فقیر در ایران، به کمتر از ۳ سال رسیده است».

معاون اشتغال وزارت کار در دهم مردادماه مدعی شد که اشتغال تمام‌وقت در کشور رشد ۱۷ درصدی داشته و هدف‌گذاری ایجاد اشتغال در سال ۱۴۰۲ بیش از یک میلیون و ۸۸ هزار فرصت شغلی است.

اظهارات این اقتصاددان در حالی بیان شده است که علی رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه هشتم شهریور در دیدار با اعضای هیات دولت، بار دیگر از کارنامه دولت ابراهیم رئیسی دفاع کرد و گفت مسائلی از جمله گرانی کالا و اجاره خانه موجب شده که «کارهای خوب» این دولت از چشم‌ها دور بماند.

فرشاد مؤمنی همچنین ادامه داد: چقدر قبیح است و چه میزان باید آدم از همه نظر سقوط کرده باشد که با این گزافه‌گویی‌ها و پوچ‌گویی‌ها، بخواهد از شرایطی فعلی ایران حساسیت‌زدایی کند! ما شرایطی را تجربه می‌کنیم که بر اساس داده‌های رسمی، به تقریب از هر سه ایرانی، یک نفر به معنای مطلق، فقیر است.

او گفت: «عملکرد دو‌ساله این دولت موجب تقدیر و تمجید است اما متأسفانه به علت نارسایی در زبان رسانه‌ای دولت، فعالیت‌های خوب آن به اندازه لازم و شایسته به اذهان مردم منعکس نشده است».

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در حال تجربه ابعاد بی‌سابقه‌ای از روندهای نگران‌کننده‌تر شکاف فقر، یعنی افزایش روزافزون فاصله درآمد فقرا با خط فقر هستیم، ادامه داد: مستندات و گزارش‌های رسمی در این زمینه وجود دارد. با این شرایط، روشن نیست که چگونه افرادی به نام دستگاه‌هایی حرف‌هایی می‌زنند که معلوم نیست این افراد با چه سیستمی گزینش می‌شوند و چه صلاحیتی برای آنها قائل هستند!

وی با بیان اینکه همچنین با روند بسیار نگران کننده کاهش فاصله غیر فقرا از خط فقر نیز روبرو هستیم، توضیح داد: بی‌سابقه‌ترین ابعاد تجربه شده از سقوط طبقه متوسط درآمدی در این سال‌ها رخ داده است؛ اما با این حال نه فهمی از توسعه بروز داده می‌شود و نه دغدغه‌ای نشان می‌دهند.

هر چند مقامات جمهوری اسلامی چشم‌انداز روشنی را در عرصه اقتصادی ارائه می‌دهند اما فقر و مشکلات اقتصادی چنان گسترش‌یافته است که برخی مقام‌های حکومتی نیز به ناچار به وجود گسترده فقر در کشور اذعان می‌کنند. علی آقا محمدی، رئیس گروه اقتصادی دفتر رهبر جمهوری اسلامی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی از این مقام‌های حکومتی است که اواخر اردیبهشت‌ماه تایید کرد که دست‌کم «۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت ایران از امکانات اولیه زندگی مانند مسکن، اشتغال، تحصیلات تا ۱۲ سال، سلامت، خوراک و پوشاک محروم هستند.»