تبعه سوئدی در ایران
/

سوئد زندانی بودن تبعه خود در ایران را تایید کرد

در حالی که سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران نسبت به زندانی بودن یک تبعه سوئدی در ایران ابراز بی اطلاعی کرد، سوئد و کمیسیون اروپا امروز دوشنبه ۱۳ شهریور تأیید کردند که یک شهروند سوئدی در ایران زندانی است.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، وزارت خارجه سوئد با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده است: یک شهروند سوئدی – یک مرد سی‌وچند ساله – از فروردین‌ماه ۱۴۰۱ در ایران بازداشت شده و وزارت خارجه و سفارت سوئد در تهران سخت روی این پرونده کار می‌کنند و در تماس نزدیک با اتحادیه اروپا هستند.

به گزارش رویترز یک سخنگوی کمیسیون اروپا نیز تأیید کرده که یک شهروند سوئدی در ایران زندانی است.

نه سوئد و نه اتحادیه اروپا، هنوز هویت این شهروند سوئدی زندانی در ایران را فاش نکرده‌اند.

پیشتر، روزنامه نیویورک تایمز خبر داده بود که یک شهروند سوئدی که سابقه کار برای مؤسسات دیپلماتیک اتحادیه اروپا دارد، بیش از ۵۰۰ روز است که در ایران زندانی است و به «مهره‌ای مهم» برای تهران تبدیل شده تا از غرب امتیاز بگیرد.

این روزنامه در گزارشی این زندانی را یوهان فلودروس، ۳۳ ساله، معرفی کرده که شهروند سوئد است و در مؤسسات وابسته به اتحادیه اروپا چندین سمت داشته است.

نیویورک تایمز نوشته است بازداشت او که بیش از یک سال توسط مقام‌های سوئد و اتحادیه اروپا محفی نگه داشته شده، ظاهراً بخشی از الگوی در حال پیشرفتی است که ایران با عنوان «دیپلماسی گروگان‌گیری» از آن بهره می‌برد.

نیویورک تایمز به نقل از یک منبع آگاه فاش کرده که آقای فلودروس بهار سال گذشته همراه با چند تن از دوستان سوئدی خود برای یک «سفر توریستی خصوصی» به ایران می‌رود و روز ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ پیش از سوار شدن به هواپیمایی که قرار بوده او را بازگرداند، در فرودگاه تهران بازداشت می‌شود.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی مرداد ماه پارسال از بازداشت یک تبعه‌ سوئد در ایران به اتهام «جاسوسی» خبر داد، اما جزئیاتی از هویت او را اعلام نکرد.

این وزارتخانه در اطلاعیه‌ای نوشت این فرد سوئدی در سفرهای ‌ پیشین خود به ایران، به ‌دلیل «برخی رفتارها و ارتباطات مشکوک»، در فهرست «مظنونین واحد ضد جاسوسی وزارت اطلاعات» قرار گرفته بود.

اما ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی امروز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران درباره گزارش نیویورک تایمز مبنی بر بازداشت طولانی‌مدت یک شهروند سوئدی در ایران گفت: «اطلاع دقیقی از این موضوع ندارم».

نیویورک تایمز می‌گوید با شش نفر که «اطلاعاتی دست‌اول» درباره این پرونده دارند، به شرط ناشناس ماندن گفت‌وگو کرده و آنها که نگران بازتاب‌های احتمالی صحبت درباره آن بوده‌اند، هرگونه مشارکت آقای فلودروس در «جاسوسی» ‌را رد کرده‌اند.

این روزنامه نوشته که وزارت خارجه سوئد حاضر به اظهارنظر درباره جرئیات پرونده به دلیل «محرمانگی» نشد، اما در یک ایمیل اعلام کرد: «یک شهروند سوئدی که مردی سی و چند ساله است، ‌فروردین ماه ۱۴۰۱ در ایران بازداشت شد».

در این ایمیل گفته شده که وزارت خارجه و سفارت سوئد در تهران «به‌شدت» مشغول کار بر این پرونده هستند. وزارت خارجه سوئد همچنین گفته درصورت علنی شدن ماجرا، «پیچیدگی‌هایی» برای به نتیجه رساندن این پرونده ایجاد می‌شود.