/

مولانا عبدالحمید: جمهوری اسلامی با اهل سنت عادلانه رفتار نکرده است

امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های امروز با اعتراض به رویکرد مسئولان جمهوری اسلامی در قبال شهروندان اهل تسنن گفت: حکومت با اهل سنت عادلانه رفتار نکرده است، در ۴۵ سال عمر جمهوری اسلامی یک وزیر اهل سنت نداشته‌ایم. نتوانستند در تهران مسجدی به اهل‌سنت بدهند در حالی که مرکز ثقل کشور و پایتخت است.

خواندن این مطلب 7 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، مولانا عبدالحمید در واکنش به صحبت‌های ابراهیم رئیسی گفت: رئیس جمهور در یک صحبتی از حق و حقوق اقوام صحبت کردند و آزادی‌هایی که اهل‌سنت دارند. لازم می‌بینم که در این رابط توضیحی بدهم. اینکه اهل‌سنت در طول این ۴۴ سال چه خواسته‌هایی داشته‌اند.

وی افزود: اهل‌سنت نیز عدالت خواسته است و خواسته این بوده که تمامی اقوام و مذاهب حقشان مراعات شود؛ همان حقی که در قانون اساسی، اسلام و دین هست، کشور ما به عنوان یک کشور جمهوری و اسلامی باید حقوق همه را رعایت کند و برابری باشد. متاسفانه آن برابری که رئیس محترم هم فرمودند مراعات نشده.

امام جمعه اهل تسنن زاهدان عنوان کرد: نیروهای مسلح از اهل‌ سنت خالی است. در زمان پهلوی اهل‌سنت در تمام رده‌‌های ارتش، ژاندارمری و تمام نیروهای مسلح صاحب مقام بودند و تفاوتی ما احساس نکردیم. ۴۵ سال از عمر جمهوری اسلامی گذشته، اما یک وزیر اهل‌سنت در کابینه نبوده است. در اینجا مسئله شایستگی نیست و به جرأت می‌توانم بگویم که در ایران شایسته سالاری نبوده است.

مولوی عبدالحمید در قسمتی دیگر از خطبه نماز جمعه با انتقاد از رویکرد نظام به اقوام و مذاهب گفت: در استخدام‌ها عدالت و برابری نیست. در مراکز استان‌ها تعادل ایجاد کنید. این می‌تواند همبستگی و وحدت را تحکیم کند.»

وی در ادامه افزود: در طول تاریخ انقلاب یک نفر هم در شورای تامین از اهل‌سنت نبوده است. چینشتان طوری باشد که شیعه و سنی کنار هم قرار بگیرند، این در برادری و امنیت تاثیر دارد.

این روحانی سرشناس اهل تسنن ضمن پرداختن به موضوع مساجد و مدارس دینی اهل‌سنت، از رویه و رویکرد نظام انتقاد کرد و گفت: مشکل اهل‌سنت در شهرهایی است که در آنجا اقلیت هستند. البته اقلیتی که ممکن است به صدهزار و سیصد هزار و در شهرهای بزرگ به یک میلیون برسد و شما نگذاشتید که در آنجا مسجد بسازند. مسجد چه ضرری دارد؟ شما نتوانستید در تهران مسجدی به اهل‌سنت بدهید در حالی که مرکز ثقل کشور و پایتخت است.

مولانا عبدالحمید گفت: خواستند که مدیریت مدارس اهل‌سنت را به دست علمای شیعه بدهند که اهل‌سنت بسیار با این مخالفت کرد و بسیاری به زندان رفتند و مشکلات را تحمل کردند. منصفانه نیست که امور دینی شیعه را دست ما بدهید. هیچ جای در دنیا نباید اهل‌سنتی این هوس را بکند که بر امور مذهبی شیعه مدیریت کند. اهل‌سنت هم باید مستقل باشد. ما با نظارت مشکلی نداریم، اما مدیریت باید در دست خود اهل‌سنت باشد.

لازم به ذکر است، اینترنت زاهدان و برخی شهرهای دیگر سیستان و بلوچستان امروز نیز همانند جمعه هفته‌های گذشته با اختلال و قطعی عمدی از سوی نهادهای حکومتی مواجه بود.

همچنین شهروندان بلوچ پس از پایان نماز جمعه با برپایی راهپیمایی اعتراضی در شهرستانهای زاهدان و راسک و سردادن شعار خواهان آزادی زندانیان سیاسی و پایان بازداشت مولوی فتحی محمد نقشبندی، امام جمعه راسک شدند.