فرانسه
//

به دنبال تعطیلی انجمن ایران‌شناسی؛ وزارت خارجه فرانسه کاردار جمهوری اسلامی را احضار کرد

وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای از احضار کاردار سفارت جمهوری اسلامی در پی تعطیل کردن انجمن ایران شناسی فرانسه «ایفری» در تهران خبر داد.

خواندن این مطلب 4 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، در این بیانیه آمده است: «این حمله به یکی از قدیمی‌ترین نمادهای همکاری علمی و فکری فرانسه و ایران گواه بر تشدید تمایل مقام‌های ایرانی به تنش است».

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی دی ماه سال گذشته فعالیت انجمن ایران‌شناسی فرانسه در تهران را متوقف کرد.

دلیل تعطیلی این مرکز انتشار کاریکاتوری درباره علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی عنوان شده بود.

مجله «شارلی ابدو» در آن زمان بدون اشاره به نام سیدعلی خامنه‌ای، کاریکاتوری طنزآمیزی را درباره او منتشر کرده است. در همین راستا، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی نیز سفیر فرانسه در تهران را احضار کرد.

نکته قابل توجه در این موضوع این است که نشریه شارلی ابدو اساسا یک نشریه خصوصی ست و حکومت ایران از دولت فرانسه را به دلیل فعالیت یک نشریه خصوصی زیرسوال می برد.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به این کاریکاتور با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در واکنش به «اقدام ضد فرهنگی» نشریه فرانسوی (شارلی ابدو)، فعالیت انجمن ایران‌شناسی فرانسه در تهران را تعطیل می‌کند.

براساس این بیانیه، تصمیم مذکور در راستای «بازنگری در مناسبات فرهنگی با فرانسه و بررسی امکان ادامه فعالیت فرهنگی این کشور در ایران» گرفته شده است و تدابیر مقتضی در این زمینه نیز اتخاذ خواهد شد.

وزارت خارجه فرانسه نیز با صدور بیانیه‌ای در واکنش به بسته شدن انجمن ایران‌شناسی پاریس در ایران، گفته بود: اگر این حقیقت داشته باشد مایه تاسف خواهد بود.

انجمن مذکور ۷۵ سال پیش با مشارکت اندیشمندانی مانند هانری کربن و غیره تاسیس شد و زیر نظر سفارت فرانسه در ایران قرار دارد. این انجمن دارای کتابخانه‌ای شامل کتاب‌های نفیس و کمیاب است.