خشکسالی در ایران بحران آب

عیسی کلانتری: آب مملکت را در ۲۵ سال گذشته تمام کرده‌ایم

عیسی کلانتری، رئیس پیشین سازمان محیط‌زیست، همزمان با افزایش نگرانی‌ها از بحران کمبود آب در ایران گفت که هیچ دولتی نمی‌تواند کشور بی‌آب را اداره کند و آب ما در حال پایان یافتن است.

خواندن این مطلب 8 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، کلانتری که پیش‌تر نیز نسبت به وضعیت آب ایران و کاهش ذخایر آن هشدار داده بود گفت: «این کشور ۷ هزار سال سابقه تمدن دارد و ما در ۲۵ سال گذشته، آب مملکت را به پایان بردیم».

او برداشت ۵۱ میلیارد متر مکعب آب از سفره‌های زیرزمینی را “غارت منابع آبی” خواند که متعلق به نسل‌های بعدی است.

این مقام پیشین سازمان محیط زیست که سیاست‌های او در دوران تصدی‌گری این سازمان با انتقادهای جدی روبرو بود، با بیان اینکه ما به شدت ضدعلم حرکت می‌کنیم به سایت دیده‌بان ایران، گفت: شما با مصرف آب، همه دریاچه‌ها و تالاب‌ها و رودخانه‌ها را خشکاندید و همه آب‌های زیرزمینی را بالا کشیدید، بعد می‌گویید چرا گرد و غبار هست؟

او دلیل این مشکلات را سیاست‌های ناکارآمد حکومت در حوزه‌های مختلف دانست و گفت: «همه اختیارات آب کشور دست یک نفر است»!

آقای کلانتری در اظهارات اخیر خود منظور از «در دست داشتن اختیارات آب در دست یک نفر» را توضیح نداده اما در گفتگوهای پیشین خود این اختیارات را منحصر به وزیر نیرو دانسته بود.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که طی ماه‌های اخیر گزارش‌های متعددی از کاهش ذخایر آب پشت سدهای کشور منتشر شده و شرکت مدیریت منابع آب ایران به تازگی اعلام کرده بود که دو سد مهم تامین آب شرب کشور یعنی سد لار در تهران و سد اکباتان در همدان، تنها دو درصد ذخیره دارند.

همچنین هاشم امینی، سخنگوی صنعت آب کشور در اواخر مردادماه با اعلام اینکه ۲۶۹ شهر ایران دارای تنش آبی هستند عنوان کرد که وضعیت آب مشهد، تبریز و چند شهر دیگر در مرحله بحرانی است.

به گفته هاشم امینی «سدِ دوستی» مشهد در شرایط بحرانی است و «سد نهند» تبریز نیز از دست رفته است.

بحران کمبود آب حتی اعتراض‌های خیابانی نیز به دنبال داشته و در آخرین نمونه از آن، تعدادی از شهروندان زابل در شرق ایران و اهالی دیواندره در غرب کشور در مردادماه در اعتراض به این بحران دست به تجمع و اعتراض زدند.

در همین حال رضا حاجی‌کریم، کارشناس حوزه آب با اشاره به کمبود آب در ایران ضمن هشدار نسبت به احتمال تهدید تمدنی در کشور عنوان کرد که روزهای ترسناک بی‌آبی در پیش است.

رضا حاجی‌کریم گفت: ما اکنون ۲۰ میلیارد مترمکعب مازاد برداشت آب داریم که اگر نتوانیم آن را در بازه مشخصی سروسامان داده و مدیریت کنیم؛ روزهای سخت و ترسناکی را در پیش خواهیم داشت.

او تأکید کرد: اگر با همین آهنگ کنونی پیش برویم تهدید تمدنی در پیش است و بدون رودربایستی و پرده‌پوشی باید بگوییم که روزهای سختی را خواهیم داشت و شاهد تعارضات اجتماعی، سیاسی، قومیتی و صنفی در حوزه آب خواهیم بود.

تیرماه سال جاری نیز وزارت نیرو با اشاره به وضعیت بحرانی کمبود آب در این کشور، اعلام کرد که ۱٠ هزار روستا دارای تنش آبی هستند.

اخیراً روزنامه پیام ما، با انتشار گزارشی دربارۀ قطعی گسترده آب در کرمان، نوشته بود که فرسودگی شبکه انتقال آب باعث عدم دسترسی مردم به آب در مناطق حاشیه‌ای این شهر شده است.

همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است که استانهای خراسان رضوی، فارس، کرمان و اصفهان، با کم‌آبی شدیدی روبرو هستند.

کارشناسان و کنشگران محیط زیست، هشدار داده‌اند که با ادامۀ روند کنونی، تنش‌های آبی کنونی در نقاط مختلف ایران، در آینده ممکن است به بحران آبی گسترده منتهی شود.