وعده وزیر صمت برای بهره‌برداری پروژه انتقال آب دریای عمان به اصفهان؛ هشدار کارشناسان درباره مافیای آب و معضلات محیط زیستی پروژه

وزیر صمت در سفر به اصفهان در حالی مدعی شده که پروژه انتقال آب دریای عمان به اصفهان تا نیمه اول سال آینده آماده بهره‌برداری خواهد شد، که کارشناسان درباره مافیای آب و تاثیرات مخرب این پروژه بر محیط زیست و اکولوژی ایران هشدار داده‌اند.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، عباس علی‌آبادی، هدف این پروژه را تأمین آب برای صنعت از جمله فولاد مبارکه و ذوب آهن و سایر سهامداران خواند.

این در حالی است که فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان از صنایع تحت مدیریت و نظارت سپاه پاسداران هستند.

همچنین وعده وزیر صمت در حالی مطرح شده که بسیاری از کارشناسان محیط زیست این پروژه را تهدیدی برای محیط زیست ایران میدانند.

حسین آخانی، کارشناس محیط زیست نیز از وجود مافیای آب در پشت چنین پروژهایی پرده برداشته است و صرف هزینه‌های کلان این پروژه را به هیچ وجه منطقی نمی‌داند.

او انتقال صنایع آب‌ب‍َر را از مناطق مرکزی به مناطق ساحلی راه حل بحران آب در فلات مرکزی ایران می‌داند.

همچنین محمد درویش، فعال محیط زیست معتقد است مسیر عبور انتقال لوله آب از خلیج فارس به فلات مرکزی ایران از چشم اندازهای طبیعی مراتع و رویشگاههای درختی باعث گسست اکولوژیکی در جامعه جانوری منطقه خواهد شد.

بحران آب و مدیریت نامناسب آن، از چالش‌ها بسیار جدی مناطق مختلف ایران محسوب می‌شود و استان اصفهان در سالیان اخیر شاهد اعتراضات فراوان در حوزه کم‌آبی و مدیربت نادرست آب بوده است.

در پاییز ۱۴۰۰ با دستگیری گسترده معترضان و سرکوب خونین حاضران در تجمعات بر بستر خشک زاینده‌رود توسط نیروهای نظامی جمهوری اسلامی نیز همراه بود.

مصطفی فدایی‌فرد، رئیس «کمیته تخصصی ارزیابی سیلاب کمیته ملی سدهای بزرگ ایران» مهرماه ۱۴۰۰ از نبود «طرح جامع آب مصوب و قابل اتکا در کشور» انتقاد کرده بود.

او گفته بود: مناطق وسیعی از ایران در معرض خطر فرونشست زمین و کوچ ناگزیر ۳۷ میلیون نفر به مناطق شمالی و غربی کشور قرار دارد.

همچنین یک عضو کمیسیون قضایی مجلس نظام درباره این طرح گفته بود: مافیاهایی بزرگ‌تر از فولاد مبارکه پشت انتقال آب از دریاهای جنوب به فلات مرکزی هستند

هاجر چنارانی در خصوص گام‌های برداشته شده برای اجرای پروژه انتقال آب خلیج‌فارس و دریای عمان به فلات مرکزی، گفت: مافیاهای آب در پشت این پروژه شکل گرفته و در ظرف ۱۰سال آینده اگر توجه جدی به این موضوع نشود مافیاهای بزرگ‌تر و به‌مراتب بدتر از فولاد مبارکه اصفهان از این پروژه نمایان خواهد شد. کسانی که در فساد فولاد مبارکه دست داشتند، نصف‌شان در پروژه خط انتقال آب از خلیج‌فارس و دریای عمان هستند.

این نماینده مجلس با بیان این‌که با شرایطی که اکنون قرار است انتقال آب از خلیج‌فارس و دریای عمان صورت گیرد صددرصد مخالف است، ادامه داد: اگر این پروژه با مدل فعلی پیش برود نتیجه‌اش به فولاد مبارکه ختم می‌شود.