/

کیوسک امروز؛ جنجال تازه موسیقی با «روسریتو»/ از هر ۳ کاربر دو نفر از VPN استفاده میکنند/ امروز و فردا کردن دولتی ها برای تعیین قیمت تضمینی گندم/ گره کور بر صادرات فرش دستباف ایران/ ۳۰۰۰ دستگاه آمبولانس فرسوده داریم/ مولدسازی سفره جدیدی برای رانت خواران پهن میکند

کیوسک امروز سه شنبه هفتم شهریور ماه ۱۴۰۲ به موضوعاتی پیرامون بازداشت مهدی یراحی، هزینه استفاده کاربران ایرانی از فیلترشکن ها، عدم تعیین قیمت مناسب برای گندم، میزان درآمد حاصل از فروش دستباف ایرانی، آمبولانس های فرسوده در کشور و مشکلات مولدسازی پرداخته است.

خواندن این مطلب 14 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید.

جنجال تازه موسیقی با «روسریتو»

روزنامه آرمان امروز به بازداشت مهدی یراحی، خواننده، پرداخته و نوشته؛ ذات هنر، لطافت ها و علامتگذاری بر روی زیبایی های عالم است، اما پس از ایجاد جنبش های اعتراضی در سراسر جهان اعتراض نیز به ماهیت هنر اضافه شده است مانند سبک موسیقی های جز و بلوز. در ایران آنچه که بیش از یک قرن پیش با جنبش مشروطه رخ داد باعث شد که دیگر نتوان فقط هنر را در عشق و زیبایی خلاصه نمود، بلکه ماهیت پررنگ اعتراض نیز وارد هنر شد.

تنها طی یک سال اخیر، سه خواننده به دلیل خواندن هنرهای اعتراضی بازداشت شدند که با احتساب مهدی یراحی، تعداد آنها به چهار تن میرسد. شروین حاجی پور خواننده ای بود که به دلیل خواندن آهنگ “برای” بازداشت شد. توماج صالحی و سامان یاسین نیز به دلیل خواندن هنر اعتراضی، همچنان در زندانند و این بار در سالگرد مهسا امینی به سراغ مهدی یراحی رفتند.

از هر ۳ کاربر دو نفر از VPN استفاده میکنند!

روزنامه ابرار اقتصادی به میزان استفاده ایرانیان از VPN پرداخته است؛ یکتانت در گزارشی با نام “بازاریابی دیجیتال ایران ۱۴۰۱” آمارهایی از میزان تبلیغات دیجیتالی در کانال های مختلف ارائه داده که بر اساس آن، میزان تبلیغات وب سایت های ایرانی در مهرماه به کمترین میزان در سال گذشته رسید.

۸۰ درصد مردم در گروه های سنی مختلف برای ورود به شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها از VPN استفاده میکنند. گردش مالی سالانه خرید و فروش VPN در سال گذشته ۲۵ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. استفاده از VPN در همه گروه های سنی و تحصیلی متداول بوده و کاربران میانسال تقریبا به اندازه کاربران جوان از VPN استفاده می کنند. استفاده از VPN در ۱۵ تا ۱۷ ساله ها ۹۷ درصد و بیش از دیگر گروه های سنی است. اما چرا مردم باید به دلیل مسئله فیلترینگ برای استفاده از اینترنت و شبکه های اجتماعی، از VPN استفاده کنند و برای استفاده از آنها، هزینه بدهند؟

امروز و  فردا کردن دولتی ها برای تعیین قیمت تضمینی گندم

روزنامه مردم سالاری نوشت؛ امسال گندم کاران روزهای سختی را پشت سر میگذارند و در بلاتکلیفی به سر می برند. کشاورزان وارد آخرین ماه تابستان شده اند و فصل برداشت محصول گندم در بسیاری از استانها به پایان رسیده اما دولت هنوز قیمت جدید گندم را اعلام نکرده است. از اردیبهشت ماه تاکنون مساله تغییر قیمت گندم مطرح اما پس از شش ماه از شروع سال، کشاورزان هنوز نمی دانند که دولت قرار است گندم را به چه قیمتی از آنها بخرد و آیا نرخ ۱۵ هزار تومانی خرید گندم افزایش مییابد یا نه. در حال حاضر با آغاز سال زراعی جدید ۱۴۰۲-۱۴۰۳ هنوز نرخ محصولات اساسی تعیین نشده زیرا گندم کاران نسبت به هر کیلو گندم به مبلغ ۱۵ هزار تومان گلایه دارند. عنوان میشود قیمت تمام شده این محصول استراتژیک ۱۶.۹۰۰ تومان بوده که این موضوع مورد مخالفت وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان برنامه و بودجه است. آخرین جلسه شورای قیمت گذاری گندم چهارشنبه هفته گذشته بدون هیچ نتیجه خاصی به پایان رسید و همچنان نرخ خرید گندم از کشاورزان همان ۱۵ هزار تومان است.

گره کور بر صادرات فرش دستباف ایران

روزنامه اقتصاد پویا به میزان درآمد حاصل از فروش دستباف ایرانی پرداخته است؛ آمار رسمی گمرک نشان میدهد در سال گذشته بیش از ۱۲ میلیون و ۹۷۲ هزار تن انواع فرش، کفپوش، گلیم، جاجیم، گبه و غیره به ارزشی بالغ بر ۷۸ میلیون و ۱۱۵ هزار دلار معادل بیش از ۲۲۱۴ میلیارد تومان صادر شده که از نظر وزنی و ریالی به ترتیب با افزایش دو و پنج درصدی مواجه شده اما درآمد ارزی آن حدود ۱۴ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش داشته است.

در این میان ۱۰ کشور استرالیا، آفریقای جنوبی، افغانستان، آلمان، امارات متحده عربی، پاکستان، ترکمنستان، ژاپن، عراق و قزاقستان بیشترین سهم را در بازار فرش ایرانی دارند و مجموعا بالغ بر ۷۴ درصد از این کالا را در سال گذشته خریداری کردند.

۳۰۰۰ دستگاه آمبولانس فرسوده داریم

روزنامه آذربایجان به نقل از رئیس سازمان اورژانس نوشت: ما در بحث آمبولانس مکررا اعلام کرده ایم که حدود سه هزار دستگاه آمبولانس فرسوده داریم که باید از رده خارج بشوند. در همین رابطه، چند روز پیش خودکشی دختری در شیراز جنجالی شد و در این میان بسیاری به کمبود تجهیزات آتش نشانی برای چنین مواردی اشاره کردند. کمبودهایی مثل تشک بادی مخصوص و… این نشان دهنده این است که در دو مورد آمبولانس و تجهیزات آتش نشانی که با جان مردم ارتباط مستقیم دارند، کشور با فرسودگی، کمبود و نبود تجهیزات مواجه است.

مولدسازی سفره جدیدی برای رانت خواران پهن میکند

روزنامه کار و کارگر به مشکلات مولدسازی پرداخته است؛ مولد سازی اموال دولت یکی از سیاستهایی است که در حال حاضر دولت برای جبران کسری بودجه خود در پی گرفته است. به عقیده برخی کارشناسان این سیاست میتواند در کاهش فشار تورمی موثر باشد  و به رونق بخش مولد بیانجامد. در مقابل برخی دیگر معتقدند که این اقدام، اتفاقی مشابه خصوصی سازی های غیر اصولی را رقم خواهد زد و به ایجاد رانت های عظیم و از دست رفتن سرمایه های مردم منجر خواهد شد. کمال اطهاری، اقتصاددان و پژوهشگر توسعه میگوید: پیش شرط های مولدسازی مواردی از جمله وجود نظام انگیزه دهنده به بخش مولد، نظام بازدارنده از رانت جویی، لزوم توجه به پرورش اقتصاد و عدالت اجتماعی است که به عقیده او و براساس شواهد، هیچ کدام از این شرایط  در حال حاضر در کشور وجود ندارد و مولد سازی فعلی به نابودی کامل دارایی های ملت منجر خواهد شد.