استعفای محمدرضا عارف در اعتراض به اخراج اساتید دانشگاه

معاون سابق رییس‌ جمهوری اسلامی در «دولت خاتمی» و عضو هیات جذب دانشگاه صنعتی شریف در اعتراض به آنچه اخراج اساتید دانشگاه عنوان کرده از این هیات استعفا داد.

خواندن این مطلب 6 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، محمدرضا عارف با اشاره به اخراج «دکتر شریفی زارچی»، استاد دانشگاه صنعتی شریف به وبسایت جماران گفت: وی در هیات جذب دانشگاه مفصلا در خصوص تبعات عدم تمدید قرارداد اساتید نخبه‌ای همچون دکتر شریفی زارچی هشدار داده بود.

وی با اذعان به دخالت نهادهای بیرون از دانشگاه در استخدام و اخراج اساتید گفت: به‌ دلیل ضرورت اصلاح روند حاکم بر هیات جذب دانشگاه‌ها، از عضویت در این هیات استعفا می‌کند.

هم‌زمان کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران بیانیه‌ای در محکومیت «مداخله مخرب» نهادهای امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی منتشر کرده است.

در بیانیه آمده است: یکی از بزرگترین اقدامات این جریان‌ها سپردن امور مهمی از آموزش عالی و دانشگاه مانند امور سیاست‌گذاری و به‌ویژه جذب هیات علمی و انتصاب روسای دانشگاه به شورای عالی انقلاب فرهنگی بود.

این کانون همچنین نسبت به «تلاش در امنیتی کردن نهاد دانشگاه» اعتراض کرده است.

کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران، استخدام افراد همسو را تحمیل یک جریان خاص سیاسی در امور دانشگاهی ایران عنوان کرده است.

امضاکنندگان بیانیه در پایان خواهان بازگرداندن استقلال و حیثیت علمی دانشگاه، کنار گذاشتن نگاه امنیتی و حضور نیروهای امنیتی در دانشگاه، دلجویی از اساتید مورد تعرض واقع شده، و خودداری جدی از احضار اساتید و دانشجویان شده است.

روز شنبه چهارم شهریور سایت دیدبان ایران، آمنه عالی و حمیده خادمی، دو عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی صبح امروز در پی یک تماس تلفنی و بدون ابلاغ حکم رسمی از این دانشگاه کنار گذاشته شدند.

دیدبان ایران نوشته علت اخراج این دو استاد زن دانشگاه علامه طباطبایی، حمایت آن‌ها از دانشجویان معترض در جریان اعتراضات زن، زندگی، آزادی بوده است.

همزمان، داریوش رحمانیان، استاد برجسته تاریخ دانشگاه تهران نیز از تدریس کنار گذاشته شده است.

علی شریفی زارچی، عضو هیات علمی بیوانفورماتیک و هوش مصنوعی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف، روز شنبه از «دریافت نامه اخراج» خود از این دانشگاه خبر داد. همزمان شوراهای صنفی دانشجویان نیز اعلام کرد ۷ تن از استادان دانشکده ادبیات دانشگاه تهران در ترم جدید تحصیلی حذف شدند.

از سال گذشته و پس از آغاز اعتراضات سراسری، روند اخراج و تعلیق اساتید دادنشگاهها آغاز شد.

در هفته های گذشته نیز چند تن از معلمان که حکم تعلیق و اخراج از کار گرفته بودند از تایید حکم خود خبر دادند.