ریزگردها نواحی شمالی ایران را هم درنوردید

ریزگردهایی که در سال‌های گذشته خوزستان، استان‌های غربی، سیستان و بلوچستان در شرق و تهران را در برمی‌گرفت، اکنون به شمال ایران و استان‌های گلستان و مازندران رسیده و وسعت بحران محیط زیستی کشور را افزایش داده است.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، طی روزهای گذشته گردوغبار مناطقی از استان‌های خراسان رضوی، مازندران و گلستان درگیر گردوغبار بودند و پیش‌بینی شده که این شرایط تا اوایل پاییز ادامه یابد.

رسانه‌های داخلی به نقل از مقام‌های دولتی اعلام کردند منشأ این گردوغبار از کشور ترکمنستان است.

مدیرکل هواشناسی گلستان منبع ریزگردها را «صحرای ترکمنستان» اعلام کرد و گفت که شهرستان‌های بندر ترکمن، بندر گز و گرگان و بخش‌هایی از نواحی شمالی دچار این پدیده شده‌اند.

این درحالی ست که پیش از این کارشناسان و فعالان محیط‌زیست، دلیل اصلی پدیده‌های گردوغبار و ریزگرد در ایران را خشک شدن دریاچه‌ها و تالاب‌های داخلی عنوان کرده اند. کارشناسان معتقدند کانون‌های ریزگرد داخلی در کنار این کانون‌ها در کشورهای همسایه در سال‌های اخیر به یکی از بحران‌های محیط زیستی جدی در ایران تبدیل شده است.

محمد درویش، کنشگر محیط‌زیست، گفته است: «عوامل مختلفی باعث تشدید ریزگردها می‌شود، ازجمله تغییر مسیر طبیعی رودخانه‌ها که باعث می‌شود تا پایاب رودخانه‌ها که اغلب محیط‌های تالابی و دریاچه‌های کویری است تبدیل به منشأ گردوخاک شود.»

روزنامه «هم‌میهن» نیز روز یکشنبه پنجم شهریور در گزارشی اعلام کرد که در «اتفاقی بی‌سابقه» ۶۰ درصد مساحت ایران با شدت‌های مختلف درگیر ریزگردها شده است.

به نوشته این روزنامه عباس محمدی، فعال محیط‌زیست، در این باره می‌گوید: «مشکلات محیط زیستی در کشور ما جدی‌تر از آن است که بخواهیم مسائل را صرفاً به خارج از مرزها نسبت دهیم و فرافکنی بکنیم».

این کارشناس دلیل عمده پدیده گردوغبار و ریزگردها که چهار گوشه کشور را فراگرفته است، «حکمرانی بد» خوانده و در ادامه افزوده است: «چه در حوزۀ سیاست داخلی و چه در حوزۀ سیاست خارجی، خودمان را درگیر موضوعات و مسائلی کرده‌ایم که اولاً ملی نیستند، ثانیاً اساساً حل آن مسائل از توان و اراده ما خارج شده است».

همچنین علی‌محمد طهماسبی بیرگانی، دبیر ستاد ملی گردوغبار، اعلام کرد طبق پیش‌بینی‌ها شرق و شمال شرق ایران شاید تا مهرماه این شرایط را داشته باشند.