/

کیوسک امروز؛ اسدالله بادامچیان؛ نظام با مهسا امینی مدارا کرد/ ۵۰ درصد ایرانی ها دچار مرگ زودرس می شوند/ جمعیت حاشیه نشین ایران از ۵ به ۳۰ درصد رسید/ مصوبه مجلس، نقض دفاع از حقوق ملت/ فرود اضطراری ۲ هواپیما به علت نقص فنی/ آماری ترسناک از میزان بی سوادی

کیوسک امروز یکشنبه پنجم شهریور ماه ۱۴۰۲ به موضوعاتی پیرامون ادعای دروغین اسدالله بادامچیان درخصوص مهسا امینی، آمار مرگ زودرس در ایران، وضعیت جمعیت حاشیه نشین در کشور، مصوبه اخیر مجلس درخصوص نهاد وکالت، فرود اضطراری دو فروند هواپیما به دلیل نقص فنی و میزان بی سوادی در کشور پرداخته است.

خواندن این مطلب 13 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز نگاهی داریم به عناوین و گزارشات چند روزنامه صبح کشور که در ادامه می خوانید.

اظهارات جنجالی بادامچیان

روزنامه آرمان امروز به ادعای دروغین اسدالله بادامچیان، دبیرکل حزب موتلفه پرداخته است؛ بادامچیان میگوید: “رفتار گشت ارشاد با مهسا امینی چیزخاصی نبود و نظام با خانم مهسا امیتی مدارا کرد. خانم ژینا طرفدار حزب کومله بود و عکس رقاصی او با حزب کومله موجود است. با لباس مبتذل در تهران به پارکی رفت. گشت ارشاد در آنجا به او تذکر داد که پارک محل عمومی است اما او شروع کرد به فحاشی و دعوا.” کابران بسیاری با بازنشر عکس مهسا امینی بر تخت بیمارستان، نوشتند مدارا کردن نظام با ایرانیان دقیقا به همین صورت است.

نزدیک به ۵۰ درصد ایرانی ها دچار مرگ زودرس می شوند

روزنامه ستاره صبح به آمار مرگ زودرس ایرانی ها و مرگ زودرس نوزدان در کشور پرداخته است؛ طبق گزارش سال ۱۴۰۰ مرکز آمار ایران بیش از ۴۷ درصد مرگ های ایرانیان زودرس است. آخرین گزارش جامع سازمان جهانی بهداشت برای منطقه مدیترانه شرقی (WHO EMR) بیانگر این است که در بسیاری از شاخص ها ایران در بین سه کشور اول منطقه نبوده است. در چهار شاخص مرگ نوزادان، مرگ زیر یکسال، مرگ زیر ۵ سال و کمبود وزن هنگام تولد، بیش از ۸ کشور منطقه مدیترانه شرقی رتبه ای بهتر و بالاتر از ما دارند.

بر اساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت در منطقه مدیترانه شرقی (۲۰۲۰) درباره شاخص مرگ و میر نوزادان زیر یک ماه است آمده است؛ بحرین، کویت، قطر، عربستان سعودی، لبنان، عمان، امارات متحده عربی، لیبی و تونس جایگاه بالاتری از ایران در این زمینه دارند. در این شاخص پاکستان، سومالی و افغانستان سه کشور انتهایی هستند. نمودار نرخ مرگ و میر نوزادان زیر یک سال نشان می دهد کشورهایی مانند بحرین، عربستان سعودی، کویت، لبنان، قطر، امارات متحده عربی، عمان، لیبی و تونس وضعیت بهتری در این شاخص از ایران دارند و قعر جدول هم در اختیار سومالی، پاکستان و جیبوتی است.

جمعیت حاشیه نشین ایران از ۵ به ۳۰ درصد رسیده است

روزنامه جمهوری اسلامی به نقل از یک عضو ارشد جامعه مهندسین کشور نوشت: هم اکنون گفته میشود ۱۳ تا ۱۹ میلیون حاشیه نشین داریم یعنی اسکان غیر رسمی از ۴ تا ۵ درصد به ۲۵ تا ۳۰ درصد رسیده است.

برای دفاع از شغل وکالت

روزنامه اعتماد به مصوبه اخیر مجلس درخصوص نهاد وکالت پرداخته است؛ یکی از ساختارهایی که همزمان با رخدادهای اعتراضی سال ۱۴۰۱، کنشگری فعالی در عرصه عمومی جامعه ایفا کرده و کلای دادگستری کشورمان بودند که در راستای استیفای حقوقی افراد دستگیر شده و متهمان وارد گود شده و دستاوردهای قابل توجهی را خلق کردند. با عبور از نایستان و پاییز ۱۴۰۱ اما حوادثی در خصوص این قشر اثر گذار رخ داد که بازتاب های فراوانی پیدا کرد. ابتدا خیر دستگیری و برخورد با برخی از وکلا در رسانه ها منعکس شد. در مرحله بعد تعدادی از وکلای دادگستری بنا به دلایل گوناگون احضار شدند. نهایتا قانون مرتبط با صدور پروانه و نظارت های مرتبط با وکلا بود که در قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، کانون وکلا را در آستانه یکی از مهم ترین چالش های خود قرار داد. بسیاری از تحلیلگران معتقدند این نوع برخوردها با بنیان حرفه ای وکالت، نهایتا اثرات منفی خود را بر حقوق ملت و پیگیری مطالبات شهروندان بر جای خواهد گذاشت. مجموعه این عوامل باعث شد تا اعضای اسکودا و وکلا از سراسر کشور مقابل شورای نگهیان حضور پیدا کرده و از این شورا عدم تایید مصوبه مجلس را طلب کنند. بر اساس مصوبه جدید مجلس، صدور مجوز وکالت از کانون های وکلا گرفته شده و به زیر مجموعه های وزارت امور اقتصادی و دارایی واگذار خواهد شد.

فرود اضطراری ۲ هواپیما به علت نقص فنی

روزنامه ابرار از فرود اضطراری دو فروند هواپیما به دلیل نقص فنی خبر داد؛ هواپیمای پرواز شماره ۲۲۱۳ قشم ایر که از مبدا تهران عازم استانبول بود به دلیل بروز نقص فنی به فرودگاه امام خمینی بازگشت. همچنین پرواز مشهد نجف هواپیمایی سپهران نیز به دلیل بروز نقص فنی در فرودگاه هاشمی نژاد به صورت اضطراری فرود آمد.

محمد محمدی بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در اردیبهشت امسال در یک نشست خبری گفته بود که نیاز صنعت هوایی ایران با توجه به تعداد فرودگاه و اقلیم و جمعیت ۸۰ میلیونی ۵۵۰ فروند هواپیما برای پروازهای کوتاه برد، میان برد و بلند برد است، اما امروز حدود ۱۸۰ فروند هواپیمای عملیاتی در کشور وجود دارد. او همچنین از زمین گیری ۳۳۰ فروند هواپیما خبر داده و گفته بود که حدود ۶۸ فروند هواپیماها کمتر از ۱۰ سال  و ۳۹ فروند بین ۲ تا ۵ سال عمر دارند که زمین گیر شده اند.

آماری ترسناک از میزان بی سوادی

روزنامه آفتاب یزد به آمار بی سوادی در کشور پرداخته است؛ بنا بر اعلام وزیر سابق آموزش و پرورش تعداد ۸ میلیون و ۷۹۵ هزار بیسواد مطلق در کشور وجود دارد. آماری که گواه آن است که افرادی به دلایل اقتصادی، اجتماعی و…. خودخواسته و ناخواسته قید سواد را زده اند. حال در چنین شرایطی به جای آنکه مسئولان و در راس آنها آموزش و پرورش تمام تلاش خود را برای سواددار کردن این افراد بکند در اقدامی غیرقابل باور تصمیم گرفته اند که نهضت سواد آموزی که بهترین فرصت برای آموزش افراد بیسواد بود را هم متحل کنند.