/

دادگاهی در تهران آمریکا را به اتهام اجرای کودتای نوژه به پرداخت ۳۳۰ میلیون دلار محکوم کرد

قوه قضاییه جمهوری اسلامی دولت آمریکا را به دلیل «طراحی و اجرای کودتای نوژه» به پرداخت ۳۳۰ میلیون دلار جریمه مالی و غرامت محکوم کرد.

خواندن این مطلب 4 دقیقه طول میکشد.

به گزاش فرانیوز، شعبه ۵۵ مجتمع قضایی شهید بهشتی تهران به محکومیت دولت آمریکا به دلیل طراحی و اجرای کودتای نوژه رای داد.

بر اساس حکم دادگاهی در تهران ، دولت آمریکا به پرداخت ۳۰ میلیون دلار بابت خسارات مادی و معنوی برای شاکیان و ۳۰۰ میلیون دلار بابت خسارات تنبیهی محکوم شده است.

گفته شده در پی شکایت حقوقی بازماندگان و آسیب دیدگان از کودتای نقاب (نوژه) علیه دولت آمریکا و ۷ خوانده دیگر، شعبه ۵۵ بین‌الملل دادگستری تهران رأی به محکومیت دولت آمریکا به مبلغ ۳۳۰ میلیون دلار داد.

براساس این خبر، دادخواست مربوطه در مردادماه ۱۴۰۱ به دادگاه بین‌الملل تهران داده شده بود و در روز دوشنبه، دوم مردادماه دادگاه به شکل علنی و به ریاست قاضی حسین‌زاده برگزار شده بود.

درباره تعداد شاکیان این پرونده اطلاعاتی منتشر نشده اما در سوم مردادماه امسال وکیل خانواده‌‌های کشته شده کودتای نوژه در این جلسه دادگاه گفته بود «این دادخواست علیه دولت ایالات متحده آمریکا، وزارت امور خارجه، وزارت دفاع، آژانس اطلاعات مرکزی CIA ، وزارت خزانه داری، بانک مرکزی، شرکت بوئینگ و جیمزارلکارترجونیوربه عنوان رئیس جمهور وقت آمریکا، به دلیل مشارکت و مساعدت در این جنایت و کودتا تنظیم شده است».

کودتای نوژه در ۱۸ تیرماه ۱۳۵۹ با دستگیری و کشته‌ شدن تعدادی از عوامل آن ناکام ماند.

درباره تعداد افراد دستگیر شده، شمار افراد اعدام شده و نقش کشورهای خارجی در این ماجرا هنوز ابهاماتی وجود دارد.