/

در ادامه سیاست‌های علی خامنه‌ای درباره افزایش جمعیت؛ واردات و تولید کیت‌های غربالگری ممنوع شد

در حالی که ‌‌‌‌جامعه پزشکی ایران درباره ممنوعیت واردات بسته‌‌های غربالگری و احتمال افزایش تولد نوزادان مبتلا به ناهنجاری ژنتیک هشدار داده است، رییس انجمن علمی ژنتیک پزشکی ایران اعلام کرد که بر اساس بخشنامه اداره کل تجهیزات پزشکی واردات و تولید کیت‌های غربالگری ممنوع شده است.

خواندن این مطلب 5 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، محمد اکرمی گفت: با این بخشنامه آزمایش غربالگری جنین به سمت زیرزمینی شدن می‌رود و عواقب اجرای آن، افزایش نوزادانی با مشکل کروموزومی شایع است.

این در حالی است که پدرام پاک آیین، سخنگوی وزارت بهداشت در هفته‌های اخیر ادعا کرده بود که هیچ محدودیت جدیدی برای تولید و توزیع کیت‌های غربالگری جنین ایجاد نشده است.

وی مدعی شده بود: استاندارد‌هایی که پیش از این به منظور کنترل کیفی کیت‌ها اعمال می‌شد، کماکان رعایت می‌شود. نظارت بر کیفیت و استاندارد بودن کیت‌های غربالگری جنین وظیفه سازمان غذا و دارو است.

هفته گذشته عضو هیات مدیره انجمن ژنتیک پزشکی ایران، عدم صدور مجوز تولید و واردات کیت‌های غربالگری سه‌ماهه اول بارداری را «عجیب» و «شوک‌آور» توصیف کرد.

محمدامین طباطبایی‌فر گفت: این اقدام غیرکارشناسی «منجر به محدودیت بیشتر جامعه برای انجام غربالگری جنین می‌شود که در نتیجه خطر تولد نوزادان مبتلا به ناهنجاری‌ها و بیماری‌های ژنتیکی افزایش خواهد یافت».

وی هشدار داد: تصمیم اخیر وزارت بهداشت موجب «واردات غیرمجاز کیت‌های غربالگری با استاندارد نامشخص و فروش با قیمت‌های سرسام‌آور» خواهد شد.

به گفته این عضو هیات مدیره انجمن ژنتیک، در این شرایط علاوه بر تحمیل هزینه به مردم، استاندارد و کیفیت این کیت‌ها نیز زیر سوال خواهد رفت.

طباطبایی‌فر گفت: وزارت بهداشت در این تصمیم‌گیری هیچ مشورتی با انجمن ژنتیک پزشکی ایران نداشته و این انجمن به زودی در نامه‌ای رسمی به این تصمیم اعتراض خواهد کرد و خواستار ارزیابی مجدد آن خواهد شد.

در پی دستور علی خامنه‌ای درباره افزایش جمعیت و طبق ماده ۵۳ قانون «جوانی جمعیت» غربالگری جنین در کشور محدود شد و تنها با درخواست والدین یا پزشک متخصص قابل انجام بود.

در تداوم این سیاست در حال حاضر نبود کیت مورد نیاز، انجام این آزمایش را در عمل و در صورت ضرورت نیز غیرممکن می‌کند.