/

با پیوستن ایران و عربستان به «بریکس» موافقت شد

سران گروه بریکس شامل برزیل، روسیه، چین، هند و آفریقای جنوبی در نشست اخیر خود که در آفریقای جنوبی در حال برگزاری است، با عضویت ایران و پنج کشور دیگر در بریکس شامل عربستان، امارات، مصر، اتیوپی و آرژانتین به عنوان اعضای کامل در گروه بریکس موافقت کردند.

خواندن این مطلب 11 دقیقه طول میکشد.

به گزارش فرانیوز، رهبران گروه اقتصادی جدید مشهور به «بریکس» با عضویت چند کشور دیگر از جمله جمهوری اسلامی ایران، عربستان سعودی، آرژانتین، مصر، اتیوپی و امارات متحده عربی موافق کرد.

به گزارش رویترز، رهبران چهار کشور عضو بریکس یعنی برزیل، روسیه،‌ هند،‌ چین و آفریقای جنوبی صبح پنج شنبه ۲ شهریور توافق کردند که این شش کشور به بریکس دعوت شوند و از سال آینده عضو این گروه شوند.

سیریل رامافوسا رئیس جمهوری آفریقای جنوبی در روی حساب اکس (توئیتر سابق) این خبر را اعلام کرد.

سریل رامافوزا با اشاره به موافقت سران بریکس با اعطای عضویب کامل به ۶ کشور جدید از جمله ایران، تاکید کرد: ایران، آرژانتین، مصر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و اتیوپی از ژانویه ۲۰۲۴ به عنوان عضو رسمی بریکس به شمار خواهند رفت.

وی افزود: ما بار دیگر بر تعهد بریکس به چندجانبه گرایی و محترم شمردن قوانین بین‌المللی تاکید می‌ورزیم.

رامافوزا تاکید کرد: سران بریکس از ادامه منازعات در نقاط مختلف جهان نگران بوده و بار دیگر بر تعهد خود در زمینه حل بحران‌ها از طریق راه‌حل مسالمت‌آمیز مبتنی بر گفتگو تاکید می‌کنند.

وی تاکید کرد: سران بریکس درباره معیارها و ساز و کار پیوستن اعضای جدید به بریکس و توسعه این گروه به توافق رسیدند.

در ادامه نشست پایانی سران بریکس در ژوهانسبورگ، لولا داسیلوا رئیس جمهور برزیل نیز تاکید کرد: پیوستن ایران، آرژانتین، مصر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و اتیوپی به گروه بریکس را تبریک می‌گویم.

وی با اشاره به اینکه کشورهای عضو بریکس هم اکنون ۳۷ درصد از شاخص تولید ناخالص داخلی جهان را در اختیار دارند، افزود: حضور کشورهای مختلف در بریکس به ما این قدرت را می‌دهد که برای ایجاد یم نظام جدید جهانی تلاش کنیم.

در ادامه این نشست، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از طریق ویدئو کنفرانس سخنرانی کرد. وی به کشورهای جدید که به عضویت بریکس درآمده‌اند تبریک گفت و بر لزوم افزایش نفوذ بریکس در جهان تاکید کرد.

نخست وزیر هند نیز تصمیم توسعه دایره کشورهای عضو بریکس را مهم توصیف کرد و گفت: پیوستن کشورهای جدید به بریکس قدرت این گروه را افزایش داده و همکاری مشترک میان اعضای آن را تقویت خواهد کرد.

رئیس جمهور چین نیز در سخنانی تاکید کرد: ما در نشست ژوهانسبورگ توافق کردیم که ۶ کشور ایران، آرژانتین، مصر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و اتیوپی به عضویت بریکس درآیند.

بریکس که ابتدا بریک نام داشت از نام اول کشورهای برزیل، روسیه، هند و چین تشکیل شد و با پیوستند آفریقای جنوبی نام آن به بریکس تغییر کرد. از سال ۲۰۱۰ که آفریقای جنوبی به این گروه پیوست، این نخستین بار است که این گروه تصمیم به عضوگیری جدید کرده است.

براساس اساسنامه بریکس، این گروه شامل قدرت‌های اقتصادی نوظهور است که به خاطر «اقتصادهایی با رشد پرشتاب و فراگیر و نفوذ تأثیرگذار بر امور جهانی و منطقه‌ای» خود را از دیگر کشورها متمایز می‌کنند. نیمی از جمعیت جهان در کشورهای عضو بریکس زندگی می‌کنند و این گروه مدعی است که ۲۸ درصد قدرت اقتصادی دنیا را در اختیار دارد.

جمهوری اسلامی در ادامه سیاست ضد غربی و تمایل به روسیه و چین در شرق، از مدتها پیش به دنبال عضویت در بریکس بود.

اما کارشناسان روابط بین الملل معتقدند به دلیل مشکلات بانکداری جمهوری اسلامی، ایران در این مجموعه اقتصادی موفقیتی نخواهد داشت.

ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی امروز برای شرکت در نشست سران بریکس وارد آفریقای جنوبی شد.

رسانه های داخلی ایران گزارش کردند که او در این سفر علاوه بر شرکت و سخنرانی در نشست «بریکس پلاس» که سران ۷۰ کشور جهان به آن دعوت شده اند، با شماری از سران کشورهای حاضر نیز دیدار و گفتگو خواهد کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در این نشست حاضر نشد و از طریق ویدئو کنفرانس شرکت کرد. او به خاطر اتهام ارتکاب جنایات جنگی در اوکراین با یک حکم بازداشت بین‌المللی تحت تعقیب است.

 پیشتر رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی از دادگاه بین‌المللی کیفری اجازه خواسته بود که پوتین را دستگیر نکند زیرا انجام این کار به منزله اعلان جنگ است.

آفریقای جنوبی که یکی از اعضای دادگاه بین‌المللی کیفری است. سپس اعلام شد آفریقای جنوبی و روسیه بر سر عدم حضور پوتین توافق کرده‌اند.